Cel mai ,,inteligent” oraș din România! Cum se va schimba localitatea în continuare

253

Oraşele, aşa cum le ştim azi, se vor transforma complet în viitor astfel încât să aducă locuitorilor o îmbunătăţire a calităţii vieţii. Acest lucru va fi posibil odată cu evoluţia tehnologiei.

Termenul de Smart City este utilizat pentru a desemna oraşele care apelează intensiv la tehnologiile noi dedicate îmbunătăţirii serviciilor publice, creşterii nivelului de confort al cetăţenilor din localităţile urbane şi rurale, eficientizării consumurilor de resurse şi reducerii cheltuielilor pe termen mediu şi lung. La nivel global, oraşe precum Singapore, New York, Londra sau Chicago au implementat cele mai multe tehnologii pentru a îmbunătăţi viaţa locuitorilor. Este vorba de soluţii de productivitate, mobilitate, siguranţă publică şi sănătate.

În ţara noastră, conceptul de Smart City a evoluat mult în ultimii ani, iar astăzi vedem nenumărate astfel de iniţiative în diverse stadii de implementare.

„Avem peste 7 miliarde euro disponibili din fonduri europene pentru dezvoltarea comunităţilor noastre, pentru Smart City. Conceptul de Smart City a evoluat foarte mult în România în ultimii ani. Dacă acum doi ani noi promovam acest concept, beneficiile unei comunităţi creativ inteligente, astăzi încep să apară şi bugetele. Primăria Constanţei, acum două săptămâni, în bugetul pe 2018 a prevăzut bani pentru Smart City, la Satu Mare la fel, la Consiliul Judeţean Iaşi la fel, la Reşiţa la fel, la Cluj, la Braşov, Oradea, inclusiv în Bucureşti. Acest concept iese din zona de teorie şi intră în vieţile noastre“, a declarat Eduard Dumitraşcu, preşedinte  Asociaţia Română pentru Smart City şi Mobilitate.

Alba Iulia are cel mai dezvoltat proiect de Smart City. Sunt 73-74 de soluţii de Smart City implementate deja sau în curs de testare pe verticale precum iluminat, mobilitate, siguranţă publică, utilităţi, educaţie, turism. Printre companiile care sunt în colaborare cu Primăria Municipiului Alba Iulia se află Orange România, Vegacomp Consulting, Microsoft, Siemens, Philips, Telekom România, Cloud Soft, Solar Eco, Fast Order, ZTE şi Asociaţia Procesatorilor de Plăţi Electronice.

Soluţii implementate

Compania Orange, de pildă, a propus 14 proiecte anul trecut la Alba Iulia. Unul dintre ele se referă la furnizarea de internet gratuit în cetatea Alba Carolina, în cele mai bune licee din oraş, la universitate, la gară şi la autogară. Reţeaua Wi-Fi include peste 228 puncte de acces în cetate şi oraş şi 15 puncte de acces în mijloace de transport în comun. În aproape un an de funcţionare a hotspot-urilor Wi-Fi în autobuze, aproximativ 8% din populaţia de 60.000 de locuitori din Alba Iulia a accesat serviciul, generând peste 1TB de date în sesiuni cu o durată medie de 30 minute. Prin aplicaţia e-alba iulia, disponibilă pe Android şi iOS, turiştii au acces la informaţii despre principalele obiective ale oraşului, iar business-urile locale pot organiza campanii dedicate.

O altă aplicaţie testată la Alba Iulia  monitorizează calitatea aerului şi a fost montată pe autobuzele companiei locale de transport în comun. Telekom Romania a implementat alături de partenerul său Adservio, un pachet educaţional integrat care cuprinde licenţa pentru platforma Adservio de management educaţional „Catalogul electronic“ şi dotarea cu 690 de tablete pentru profesori echipate cu SIM-uri de date mobile cu trafic de internet inclus. Vegacomp Consulting a montat şi testează la Alba Iulia un set de 50 de senzori wireless ce permit detectarea locurilor de parcare şi statutul acestora – libere sau ocupate. Informaţiile transmise prin intermediul acestor senzori sunt agregate într-o interfaţă facilă, prin aplicaţii pentru web si smartphone, atât pentru utilizatorii finali, cât şi pentru administraţia publică.

Citeste continuarea pe capital.ro

LĂSAȚI UN MESAJ