12.1 C
Timișoara
vineri 5 decembrie 2025

Salut, dar fără schimbări? Curățenia în Timișoara – între promisiune și realitate

De la începutul anului 2025, întreținerea curățeniei stradale din Timișoara a trecut în mâinile unei companii nou-înființate de Primăria Municipiului: „Salut Timișoara SRL”. Autoritățile anunțau atunci o „nouă eră a salubrității urbane”, cu servicii mai eficiente, costuri mai mici și un control mai strict din partea administrației locale. După aproape un an, însă, realitatea de pe străzi pare să contrazică parțial entuziasmul de la lansare.

De ce s-a înființat compania „Salut”?
Crearea noii firme a fost rezultatul unui conflict prelungit între Primăria Timișoara și fostul operator de salubritate, BRANTNER SERVICII ECOLOGICE. Contractul cu BRANTNER fusese criticat de autorități pentru costuri mari, termene lungi de intervenție și lipsă de control asupra calității serviciilor.
În acest context, primăria a decis să înființeze o companie proprie, integral deținută de Consiliul Local Timișoara, care să preia activitățile de măturat mecanizat și manual al străzilor, spălarea carosabilului și a trotuarelor, golirea coșurilor de gunoi stradale, colectarea deșeurilor din spațiile publice și de curățarea zonelor după evenimentele din oraș.
Viceprimarul Ruben Lațcău declara, la începutul anului, că noul serviciu va fi „mai bine controlat, mai ieftin și mai rapid”. Totuși, în prezent, acesta nu a răspuns apelurilor și solicitărilor noastre de presă pentru a comenta evoluția activității companiei.

Puține resurse, așteptări mari
La lansare, „Salut” pornea cu un număr redus de angajați și utilaje, moștenind o logistică incompletă și o lipsă de personal specializat.
Conform datelor interne consultate, compania ar avea nevoie de cel puțin 200 de lucrători și 30 de utilaje funcționale pentru a acoperi eficient întreg orașul. În primele luni, însă, s-a lucrat cu mai puțin de jumătate din aceste resurse.

Rezultatul? Timișorenii au simțit imediat efectele.
„Este curat doar în centru. În cartiere, în special pe lângă Gara de Nord, e foarte murdar. Se văd grămezile de gunoi, mai ales că este un șantier deschis de foarte multă vreme”, spune o locatară din zona Circumvalațiunii.
Un alt locuitor menționează că zona Șagului e cea mai murdară. Se vede clar că nu au destui oameni. În unele locuri nu s-a mai făcut curățenie de săptămâni întregi.
Conform raportului intern al primăriei pentru primele șase luni din 2025, compania „Salut” a reușit să acopere circa 60% din arterele principale ale orașului în regim regulat de curățenie. Zonele secundare și cartierele periferice au rămas însă sub standardele stabilite prin regulamentul de salubrizare. Cu toate acestea, în zona centrală, situația s-a îmbunătățit vizibil. Străzile din Piața Victoriei, Unirii și Bălcescu sunt spălate frecvent, iar containerele stradale sunt golite mai des.
La aproape un an de la lansare, bilanțul este amestecat: cifrele arată progrese parțiale, dar vocile din oraș spun altceva. Deși o parte dintre locuitori consideră că Timișoara „arată mai bine ca anul trecut”, alții cred că promisiunile de „schimbare radicală” s-au stins repede.
„În centru e ok, dar în cartiere nu s-a schimbat mare lucru. Se vede că primăria a vrut control, dar nu are încă infrastructura necesară”, afirmă un bărbat din zona Lipovei.
Alții sunt mai indulgenți și spun că Poate e nevoie de timp. Important e că nu mai depindem de firme private care cereau bani mulți și făceau treabă puțină.

Lipsa de transparență rămâne o problemă
Deși promitea o comunicare mai deschisă, Primăria Timișoara și compania „Salut” nu au publicat până în prezent un raport complet de activitate sau o evidență detaliată a costurilor și intervențiilor efectuate.
Mai mult, viceprimarul Ruben Lațcău, cel care a coordonat proiectul, nu a oferit niciun comentariu în legătură cu stadiul actual al companiei, în ciuda solicitărilor repetate din partea presei locale.
Această tăcere lasă loc întrebărilor privind eficiența și sustenabilitatea modelului de salubritate municipală: poate o firmă nouă, aflată în subordinea primăriei, să gestioneze singură curățenia unui oraș de peste 300.000 de locuitori?


Un pas spre autonomie sau un experiment costisitor?
Crearea companiei „Salut” reflectă o tendință tot mai des întâlnită în administrațiile locale din România: dorința de a internaliza serviciile publice, pentru a reduce costurile și a avea un control mai direct asupra calității. Însă, în absența unei structuri solide și a unei finanțări predictibile, astfel de inițiative pot deveni vulnerabile la aceleași probleme birocratice pe care încercau să le evite. Timișoara a mizat pe transparență și eficiență. La aproape un an, rezultatele sunt mixte: deși intenția este lăudabilă, execuția rămâne inegală, iar încrederea publicului — încă fragilă.
„Salut Timișoara” este un experiment ambițios, dar încă în faza de rodaj. În lipsa resurselor umane și materiale suficiente, curățenia orașului rămâne inegal distribuită — impecabilă în centru, precară la periferii. Până când compania nu va funcționa la capacitate maximă și autoritățile nu vor oferi mai multă transparență, „noua eră a salubrității” rămâne mai mult o promisiune decât o realitate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Alte subiecte :

Citește și :