„Virusul” recesiunii economice lovește mai dur decât pandemia de coronavirus! Economia Banatului, la un pas de recesiune

304

Pandemia generată de COVID-19 sau, mai exact, SARS-CoV-2a început deja să aibă efecte negative asupra economiei. În Timișoara plutesc în aer teama și incertitudinea oamenilor de afaceri care își restrâng activitatea sau își închid punctele de lucru. Toate acestea, coroborate cu limitarea traficului de mărfuri, pot duce la o criză economică majoră. Și asta pentru că, în context european, leul pierde tot mai mult teren în fața euro.

Primele efecte ale crizei le-au simțit timișorenii la sfârșitul săptămânii trecute, după ce Comitetul Local pentru Situații de Urgență a luat măsuri fără precedent în oraș. Astfel, cluburile și orice evenimente au fost anulate. Așadar, viața de noapte a fost limitată drastic. De asemenea, patronii de baruri și pub-uri care au decis să țină ușile localurilor deschise au fost obligați să-și reconfigureze mobilierul, astfel încât între mese să existe o distanță de minimum doi metri. Ei spun că se așteaptă la pierderi mai, de peste 70%, mai ales că vremea se încălzește și, în mod normal, terasele ar fi fost pline, în special sâmbăta și duminica.

Multe restaurante au decis să-și oprească activitatea. Au anunțat acest lucru pe rețelele de socializare și i-au îndemnat pe timișoreni să respecte regulile impuse de autorități. „În contextul actual, suspendăm activitatea pe o perioadă nedeterminată. Totuși, venim cu propunerea de a ne face responsabili pentru livrarea preparatelor noastre. Număr limită de porții: 20. Livrăm și în proximitatea orașului”, este unul dintre mesajele transmise de restaurante.

„Ne-am fi dorit ca această primăvară să ne găsească împreună, cu zâmbete și veselie, bucurându-ne de razele soarelui. Din păcate, contextul actual ne obligă să avem mai multă grijă de noi toți și este responsabilitatea fiecăruia să dea dovadă de maturitate. Ne dorim să ne vedem cu bine, sănătoși și liniștiți, după ce aceste vremuri tulburi se vor risipi. Noi vom intra în concediu până când autoritățile vor considera că ne putem revedea în siguranță. Vă rugăm, aveți grijă de voi și de cei apropiați! Responsabilitatea este cea care ar trebui să ne ghideze acțiunile acum!”, este un alt mesaj transmis de un restaurant local.

Și cluburile de nișă și-au oprit activitatea. Unul dintre cele mai cunoscute cluburi de rock din oraș a anulat toate concertele și a închis ușile până la finalul lunii.

„Dragi prieteni,

Datorită reglementărilor de ultimă oră și pentru siguranța comunității rock din Timișoara, am decis să suspendăm activitatea clubului până în data de 31 martie.

Facem tot posibilul să reprogramăm evenimentele din luna martie, lucru pe care îl vom anunța în fiecare event în parte.

Platforma iaBilet.ro va trimite cate un mail cu modalitatea de recuperare a banilor fiecărei persoane care a achiziționat bilet online la concertele din luna martie din Capcana.

Până ne revedem, vă dorim să fiți precauți, să respectați instrucțiunile de prevenție și să rămâneți sănătoși”, au transmis reprezentanții clubului.

Criza prin care trecem afectează și marile companii. Mai ales pe cele care au nevoie de importuri importante pentru a-și continua activitatea. Cea mai mare companie din domeniul automotive a Timișoarei a luat măsuri speciale. În secția de software și de cauciucuri, unde muncesc 10.000 de oameni, angajații au primit dezinfectanți, iar cei care pot muncesc de acasă. De asemenea, părinții cu copii mai mici de 12 ani au rămas și ei acasă sau au intrat în concediu. Mai mult, călătoriile de afaceri au fost anulate și accesul în sediile firmei, restricționat.

„Noi monitorizăm zilnic situația, avem o echipă internațională de criză, care muncește zilnic, și monitorizăm zilnic și situația locală. Până acum am fost afectați în treburile de zi cu zi pentru că Guvernul a închis școlile și grădinițele, iar în compania noastră activează foarte mulți părinți. Acum trebuie să vedem cum vor putea lucra aceștia de acasă. Este o soluție, dar ar putea fi afectată serios eficiența lucrului. Suntem fericiți că până acum nu am descoperit probleme majore la furnizorii noștri, pentru că avem stocurile făcute de la anul nou chinezesc, însă ne așteptăm să întâmpinăm anumite probleme”, a declarat Christian von Albrichsfeld, directorul companiei de automotive.

Pandemia de COVID-19 afectează serios și operatorii din turism. Aceștia au deja înregistrate pierderi serioase și se așteaptă la tot ce e mai rău.  Sezonul cald stă sub semnul întrebării, iar perioada sărbătorilor pascale sau ziua de 1 Mai nu mai sunt așteptate cu sufletul la gură de operatorii din turism. Aceștia sunt conștienți că românii nu vor mai călători prea mult. „Toate companiile din această industrie au fost afectate masiv de această criză, legată de coronavirus (COVID-19). Activitatea comercială a scăzut brusc, cu până la 80–90%, în decurs de câteva zile și estimăm continuarea acestei crize pentru câteva luni.

Criza nu este numai a noastră, este a mai multor altor verigi economice — furnizori de marfă, vânzători cash and carry, producători locali de alimente, vinuri, băuturi răcoritoare, servicii, delivery. Pe lângă această implicare în lanț, blocarea activității noastre va genera neplata taxelor locale, a taxelor naționale, a chiriilor și altor obligații va declanșa un șomaj masiv.

Pentru a ne susține angajații, pentru a putea trece peste această perioadă, avem nevoie de sprijinul autorităților centrale și locale în regim de urgență, de măsuri concrete de implicare a statului român pentru protejarea contribuabililor fără de care statul nu ar putea exista. Guvernele din celelalte țări europene aflate în situații similare au anunțat deja programe de sprijin și preluare a poverii acestei crize de pe umerii companiilor. Este foarte important ca, înainte de alte priorități, cea mai mare prioritate să fie susținerea și sprijinirea companiilor cu capital românesc, grav afectate de actuala situație. Companiile din industria ospitalității autohtone nu au o capitalizare suficientă pentru a rezista în aceste luni de criză și în lunile care vor urma pentru revenirea la normalitate”, a transmis Corina Macri, președintele HORETIM.

Asociația operatorilor din turism propune unele măsuri pentru a limita efectele negative ale pandemiei, unele dintre ele putând fi luate acum, după semnarea de către președintele României a decretului prin care se instituie starea de urgență.

Iată câteva propuneri ale operatorilor din turism: datoriile statului către companii să fie plătite urgent ( TVA fără control prealabil, accize după caz, concedii medicale, plata de urgență a facturilor pe care statul le are de achitat către operatorii din domeniu pentru servicii de care a beneficiat în ultima perioadă); plățile companiilor către autoritățile centrale și locale (aferente obligațiilor fiscale scadențe la finalul lunii martie) să fie cel puțin amânate pentru mai multe luni; credite guvernamentale garantate de stat și la condiții financiare preferențiale până la limita corespunzătoare de două ori suma plătită de companie anul precedent pentru impozite locale și centrale; măsuri pentru amânarea ratelor către bănci și/sau societăți de leasing fără consecințe pentru companii.

Starea de urgență — ce trebuie să știți

Prima zi a săptămânii a fost una specială. A fost instituită starea de urgență, o măsură fără precedent din decembrie 1989 încoace. Astfel, o serie de drepturi pot fi restricționate pentru a limita extinderea infectărilor.

„Pentru prevenirea răspândirii COVID-19 și realizarea managementului consecințelor, raportat la evoluția situației epidemiologice, pe durata stării de urgență este restrâns exercițiul următoarelor drepturi: libera circulație; dreptul la viață intimă, familială și privată; inviolabilitatea domiciliului; dreptul la învățătură; libertatea întrunirilor; dreptul de proprietate privată; dreptul la grevă; libertatea economică”, aflăm din decretul președintelui.

Au fost luate mai multe măsuri care pot fi aplicate la nevoie în toate domeniile. De exemplu, deținuții nu mai au drept la vizite, dar pot comunica cu familia on-line, munca la domiciliu este recomandată acolo unde se poate, toate serviciile publice sunt oferite pe cât posibil în mediul virtual, se pot lua unele măsuri fiscale drastice.

Sunt însă o serie de „măsuri de primă urgență cu aplicabilitate graduală”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.