Un important oraș din vestul țării, în primele 10 din Forbes Best Cities!

400

Municipiul Oradea pare că este tot mai bine văzut din afară. Oraşul de pe Crişul Repede îşi continuă încet, dar sigur, parcursul în ierarhia anuală a Forbes România, după cum anunţă publicaţia citată, care menţionează că oraşul a ajuns pe locul 8 în topul Forbes Best Cities.

Forbes înşiră mai multe calităţi ale municipiului. Sursa citată scrie că oraşul este considerat al doilea cel mai „inteligent oraş” (smart city) din România, datorită a 20 de proiecte, şi în Top 10 oraşe din România, în funcţie de numărul de proiecte pentru smart city în plan, în curs de implementare sau livrate. Publicaţia aminteşte şi că, după Cluj Napoca, oraşul de pe Criş este al doilea din ţară care foloseşte bugetarea participativă, în care 10 proiecte propuse de comunitate vor primi finanţare de maximum 200.000 euro.

Totuşi, articolul arată şi problemele cu care se confruntă oraşul. Citând oficiali din cadrul primăriei orădene, Forbes menţionează problemele sistemului de termoficare vechi, „cu pierderi mari pe reţelele distruse care suferea avarii, de multe ori în plină iarnă, lăsând populaţia fără căldură şi apă caldă, lipsa forţei de muncă calificate, salariile mici, precum şi lipsa de predictibilitate a măsurilor guvernamentale”.

„În Oradea şomajul este scăzut şi, datorită firmelor care au dezvoltat afaceri, oamenii îşi găsesc de lucru, dar problema este că firmele nu găsesc forţă de muncă specializată pe anumite domenii”, susţin oficialii primăriei, citaţi în articol.

Atitudine proactivă

Forbes subliniază atitudinea „proactivă” a municipalităţii „când vine vorba de business”, amintind de cele trei parcuri industriale ale Oradiei, care, până la finalul primului semestru al anului trecut, atrăseseră 76 de companii, cu investiţii de 289 de milioane de euro ce pot genera 6.200 de locuri de muncă, până la finele anului 2020.

Totodată, se precizează şi despre faptul că Agenţia de Dezvoltare Locală Oradea (ADLO) a înfiinţat o şcoală profesională, în parteneriat cu mai multe firme din parcurile industriale, menţionând că cei aproximativ 220 de elevi înscrişi anual pot opta să se pregătească, mai ales practic, pentru meserii precum cele de lăcătuş, sculer matriţer, mecanic auto, tinichigiu, electrician, tâmplar etc.

De altfel, sursa citată scrie şi că ADLO plănuieşte să investească alte 3 milioane euro în amenajarea primului centru de formare profesională integrată din România. „Investiţia urmează să fie finanţată din bani europeni şi vizează construirea unei clădiri cu destinaţia de Centrul Regional de Educaţie şi Competenţe (CRESC) în Parcul Industrial II”, au transmis reprezentanţii ADLO către Forbes.

„Înfiinţarea CRESC este cerută atât de companiile din plan local, aflate în criză de forţă de muncă, precum şi de salariaţii care doresc să se perfecţioneze pentru a putea câştiga mai bine. Şcolile profesionale durează 3-4 ani, iar companiile nu au timp să aştepte atât de mult. În cadrul CRESC, se vor putea instrui gratuit, în specializări cerute pe piaţa muncii, bihorenii între 15 şi 64 de ani”, arată Forbes.

Acelaşi articol pomeneşte şi de construirea de locuinţe, pentru a-i atrage oamenii care vor să lucreze în oraş.

Oradea, oraş de business

Forbes face şi un top al afacerilor care prosperă în Oradea şi împrejurimi. Cel mai mare business din Bihor l-a avut, în 2016, anul pentru care există date complete, producătorul de calculatoare şi echipamente periferice Celestica, cu 1,14 miliarde lei (o creştere cu 30%, faţă de anul anterior). Acesta a fost urmat de distribuitorul Transilvania General Import Export, controlat de fraţii Micula, cu aproape 765,6 milioane lei (o reducere de 7%), care se află pe scădere treptată din 2010, ultimul an pe profit fiind 2008. Al treilea business din judeţ a fost producătorul de construcţii metalice şi părţi componente ale structurilor metalice Faist Mekatronic, cu 373,43 milioane lei (o creştere de 16,4%).

Publicaţia mai aminteşte şi că, în Topul Forbes 500 cele mai puternice companii româneşti, ediţia 2017, bazat pe datele din 2016, se află, alături de European Drinks, şi companii precum Nutrientul, controlat de Iosif Pazuric, şi centrul comercial Lotus Center, fondat de familia Mudura. În total, cele 13 companii prezente în acest top au cumulat un profit net de 133 milioane lei, cu afaceri de 2,5 miliarde lei, 5.311 angajaţi şi capitaluri proprii de 803 milioane lei.

În plus, Oradea este cel mai aglomerat oraş de pe piaţa spaţiilor de retail, cu o densitate de 927 metri pătraţi la 1.000 de locuitori, suprafaţa totală fiind de 182.000 metri pătraţi, potrivit Cushman & Wakefield Echinox. Cea mai mare parte se găseşte în două mall-uri: ERA Shopping Park (64.000 metri pătraţi) şi Lotus Center (40.000 metri pătraţi), mai arată sursa citată.

Investiții și turiști

În acest an, oportunităţile de dezvoltare identificate de municipalitate sunt absorbţia de fonduri europene, atragerea de investitori şi dezvoltarea turismului. Oradea primeşte o bilă albă şi la capitolul fonduri europene. Forbes aminteşte că oraşul a investit peste 70 milioane euro în sistemul de termoficare şi subliniază că, în prezent, Primăria implementează şase proiecte pe fonduri europene, cu o valoare cumulată de aproape 206 milioane lei.

Nu în ultimul rând, publicaţia menţionează că, anul acesta, municipalitatea orădeană va investi alte peste 70 milioane euro din bugetul local pentru proiecte precum Podul Centenarului, continuarea drumului expres, trei pasaje (peste Şoseaua de Centură, peste Şoseaua Borşului la intersecţia cu parcul industrial şi viitorul terminal intermodal, şi pe strada Universităţii), parcări în zona centrală, noi drumuri asfaltate în cartierele vechi, coridorul verde Ioşia, continuarea reabilitării faţadelor clădirilor din zona centrală, precum şi alte proiecte.

Forbes mai scrie şi că unele proiecte în care a investit municipalitatea au atras mai mulţi turişti, în Oradea ajungând anul trecut peste 223.000 de turişti, cu 17,5% mai mulţi decât în 2016, conform Institutului Naţional de Statistică (INS). În acest sens, este amintită şi Asociaţia pentru Promovarea Turismului din Oradea şi Regiune (APTOR), care, între altele, a promovat Oradea la târgurile de turism din ţară şi din străinătate „şi a organizat o serie de evenimente interesante în oraş”.

sursa foto: www.oradea.info

sursa: ebihoreanul.ro

1 COMENTARIU

Dă-i un răspuns lui Andrei Renunțați la răspuns

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.