Liceenii de la real nu vor mai avea în clasele a XI-a și a XII-a disciplinele Fizică, Chimie și Biologie în trunchiul comun, potrivit proiectului cu planurile-cadru pentru liceu. Documentul a fost pus în consultare publică, vineri, 31 ianuarie, de Ministerul Educației.
Planurile-cadru cuprind disciplinele obligatorii și opționale din fiecare clasă și numărul minim și maxim de ore aferente acestora.
Conform proiectului, la clasele a XI-a și a XII-a, în trunchiul comun nu mai sunt incluse fizica, chimia și biologia.
La specializarea de „Matematică-Informatică”, fizica este inclusă în curriculumul de specialitate și are 2 ore pe săptămână (clasele a XI-a și a XII-a), iar chimia are 1 oră pe săptămână (clasele a XI-a și a XII). În curriculumul de specialitate, Biologie are 1 oră pe săptămână în clasa a XI-a, tot la specializarea de matematică-informatică.
Proiect de plan-cadru pentru filiera teoretică – specializarea „Matematică-informatică”
La specializarea de „Științe ale naturii”, elevii claselor a XI-a și a XII-a au Fizica, Chimia și Biologia trecute la curriculum de specialitate, fiecare cu câte 3 ore pe săptămână, fără să mai figureze în trunchiul comun.
Proiect de plan-cadru pentru filiera teoretică – specializarea „Științe ale naturii”:
Iată cum arată, în prezent, planurile-cadru pentru specializările „Matematică-Informatică” și „Științe ale naturii”:


Ce înseamnă trunchi comun și curriculum de specialitate, potrivit proiectului Ministerului Educației
„Trunchiul comun (50%), prevăzut în legislație, asigură competențele de bază (cultură generală) și contribuie la formarea competențelor-cheie (inclusiv la alfabetizarea funcțională). Ponderea sa scade de la clasele IX/X (65%) la clasele XI/XII (35%). Reprezintă suport fix pentru cultura generală. Majoritatea disciplinelor/temelor sunt în legătură cu examenul național de bacalaureat (obligatorii/la alegere). Trunchiul comun include 15 discipline la fiecare dintre clasele IX/X (la care se adaugă, după caz, limba și literatura maternă), distribuite în toate cele 7 arii curriculare, respectiv 9 discipline la fiecare dintre clasele a XI/XII (la care se adaugă, după caz, limba și literatura maternă), distribuite în 5 arii curriculare”.
„Curriculumul de specialitate (35%), ca dezvoltare inovativă, asigură competențele de specialitate, generale și specifice, proprii unui profil și unor specializări/calificări profesionale, înlocuind segmentul reprezentat de curriculumul diferențiat, prezent în actualele planuri-cadru în vigoare, aducând și aport la formarea competențelor-cheie. Ponderea sa crește de la clasele IX/X (25%) la clasele XI/XII (45%). Este suport semiflexibil pentru cultura de specialitate și include două componente: (1) componenta fixă (între 77-100%, reprezentând 8-13 ore) și (2) componenta flexibilă (între 0-23%, reprezentând 0-3 ore, care pot personaliza specializarea); procentele de 0% și 100% se referă la filierele vocațională și tehnologică, unde curriculumul de specialitate este fix, odată aleasă filiera/specializarea. Unele discipline/teme sunt în legătură cu examenul național de bacalaureat (obligatorii/la alegere).”
DOCUMENT DESCARCĂ PROIECT Planuri-cadru liceu 2025:
https://cdn.edupedu.ro/wp-content/uploads/2025/01/Cons_pub_Proiecte_Planuri_cadru_Liceu_zi.pdf
Sursa: https://www.edupedu.ro/