19.1 C
Timișoara
joi 28 martie 2024

Timișoara va continua să joace un rol greu în industria auto, nu doar la nivel național. Care sunt marii investitori în domeniu și veniturile uriașe generate de aceștia în 2021

Industria automotive din România, Bulgaria și Serbia și-a revenit rapid și a luat viteză după lovitura grea pe care a suferit-o în timpul pandemiei CODIV-19 izbucnită în 2020, arată un raport al industriei realizat de furnizorul de informații de afaceri SeeNext, Acesta arată că veniturile operaționale agregate în 2021 au crescut cu 13,2%, ajungând la 32 de miliarde de euro. La nivel de țară, România a fost cea mai mare piață, cu o cifră de afaceri cumulată de venituri operaționale agregate de 24,6 mld. euro. De asemenea, sectorul auto și-a consolidat rolul de unul dintre cei mai mari angajatori din cele trei țări, cu 285.000 de angajați cu normă întreagă în 2021. Companiile din sectorul auto din Bulgaria, România și Serbia au raportat în 2021 cel mai mic profit din ultimii trei ani.

Raportul SeeNext include o analiză financiară aprofundată a performanței a 566 de companii de bază din sectorul auto în perioada 2019-2021 și trece în revistă și marile investiții realizate recent în aceste țări.

Piesele de schimb și accesoriile auto au dominat piața auto din cele trei țări, cu 381 de companii, față de 94 de entități angajate în producția de electronice pentru automotive, 59 în domeniul exteriorului și 20 și 12 companii în producția de vehicule și, respectiv, de anvelope. La nivel național, componentele auto a fost, de asemenea, segmentul principal, cu o pondere în total de 70% în România, 62% în Bulgaria și 66% în Serbia.

Aproape 61% din toate companiile din industria auto din cele trei piețe erau deținute de investitori străini provenind din 32 de țări diferite. Germania și Italia au fost primele surse de investiții străine în țările analizate, cu 141 de companii din sectorul auto care aveau un acționar german sau italian.
acționar majoritar italian sau italian. Alte țări cu o pondere semnificativă în industria auto din regiune sunt Franța, Germania,  Țările de Jos și Turcia, cu o participare în acționariatul a aproape 90 de furnizori din Bulgaria, România și Serbia.

Veniturile de exploatare agregate ale industriei în 2021 au crescut cu 13,2% în termeni anuali, până la 32 de miliarde de euro, comparativ cu o scădere de 9,2% în 2020. Componentele și accesorii auto
au reprezentat cel mai mare segment, cu un venit operațional de 13,8 miliarde de euro, reprezentând 43% din dimensiunea totală a pieței, cu o rată de creștere de 15,1% în ritm anual. Producători
de electronice auto și producătorii de vehicule au generat venituri de 7,6 miliarde EUR și, respectiv, 7 miliarde EUR în venituri din exploatare. Producătorii de anvelope au generat o cifră de afaceri de 3,2 mld. euro, în timp ce sectorul care vizează exterioarele auto a fost cel mai mic segment și a adăugat doar
235 milioane EUR la cifra de afaceri totală a industriei. La nivel de țară, România a fost cea mai mare piață, cu o cifră de afaceri cumulată de venituri operaționale agregate de 24,6 mld. euro.

Industria auto a avut peste 285.000 de angajați cu normă întreagă în 2021, în creștere cu 3,7% față de anul precedent. Segementele de piese și accesorii auto și producătorii de electronice au fost cei doi
cei mai mari angajatori. Primii au angajat 44% din numărul total de angajați, în timp ce cei din urmă au reprezentat 42% din totalul angajaților.

Industria prelucrătoare a fost al treilea cel mai mare angajator, însă proiecțiile arată că în următorii trei ani forța sa de muncă va scădea probabil și va fi înlocuită de  segmentul producătorilor de anvelope.

Costurile totale ale forței de muncă în industria auto în cele trei țări s-a situat la 3,8 miliarde EUR în 2021, înregistrând o creștere de 9,4% pe an. Tendința ascendentă a fost determinată de toate segmentele din sector. Cel mai mare salt al costurilor forței de muncă a fost înregistrat de companiile din segmentul de anvelope, urmat de cel al exteriorului, în timp ce producătorii de vehicule și-au majorat costurile cu forța de muncă în cel mai lent ritm, de 3,4% de la an la an.

Companiile din sectorul auto din Bulgaria, România și Serbia au raportat în 2021 cel mai mic profit din ultimii trei ani. Acesta s-a ridicat la 611,4 milioane de euro, în scădere cu 8,9% față de 2020.

Furnizorii de automobile din Bulgaria au fost singurii care au înregistrat o creștere a profitabilității – 37,8% pe an, în timp ce România a înregistrat un declin, iar industria auto din Serbia a trecut chiar la pierderi nete, deoarece unii dintre cei mai mari jucători ai săi de pe piață au înregistrat rezultate financiare negative în 2021.

Cum arată piața din România

Piața din România e dominată de doi producători auto, Dacia și Ford, precum și de peste 500 de producători de echipamente originale (OEM) care furnizează componente și ansambluri atât la nivel local, cât și de producție la nivel local și global, iar industria auto din România reprezintă peste un sfert din PIB-ul țării, potrivit ministrul economiei din țară, precizează analiza.

Cele mai mari tranzacții în cadrul industriei auto din România din 2020 până în prezent au fost
în cea mai mare parte în sfera gravitațională a jucătorilor consacrați care caută să își extindă capacitățile de producție actuale sau să înființeze noi linii de producție.

“Concomitent, noii investitori străini au favorizat, de asemenea, și România, pe măsură ce criza COVID-19, întreruperile din lanțul de aprovizionare și instabilitatea geopolitică regională au afectat alte
destinații și au catalizat nevoia de a localiza furnizorii departe de riscuri sau mai aproape de clienți. Mai degrabă decât să opteze pentru relocarea producției sau a serviciilor în România, majoritatea
companii au ales țara ca destinație în funcție de strategia lor de expansiune sau cu o repoziționare parțialădin țările afectate de actualele probleme geopolitice și provocările legate de ofertă”, notează analiza.

În context european, 53% dintre companiile intervievate de compania globală de consultanță Ernst & Young (EY) în cadrul studiului EY Attractiveness Survey 2022 au explorat posibilitatea de a face nearshoring mai aproape de clienți. Aceasta reprezintă o creștere semnificativă față de
ediția anterioară a sondajului, care a relevat o 23% preferință pentru nearshoring. România a fost pe primul loc în top ca locație europeană preferată de directori în ceea ce privește lanțurile de aprovizionare și logistică, 42% dintre aceștia plănuind să relocheze aceste divizii în România și 23% planifică investiții
în servicii de sprijinire a afacerilor.

Industria automobilelor și a mobilității a fost văzută ca fiind cea mai al treilea cel mai important sector care ar impulsiona dezvoltarea României, potrivit a 36,3% dintre investitorii intervievați de EY.
Încrederea investitorilor a rămas practic neschimbată față de anul precedent, când acest sector s-a clasat, de asemenea, pe locul trei și sondajul EY a arătat că 36% dintre investitori credeau că acesta avea potențialul de a domina afacerile din țară.

Cea mai importantă tranzacție care a ajuns în fruntea listei de fuziuni și achiziții în industria auto din România în perioada de perioada 2020-2023 (până la publicarea prezentului raport) a venit sub forma preluării Ford România de către Ford Otosan din Turcia. Cu o valoare dezvăluită de 715
milioane de euro, achiziția a fost pe locul al doilea în lista Deloitte ale celor mai mari tranzacții din 2022 în România, a anunțat compania globală de consultanță

În martie 2022, Ford Motor Company a anunțat că va transfera proprietatea uzinei sale de asamblare din orașul din sudul țării, de la Craiova către partenerul său strategic Ford Otosan, pentru a-l sprijini cu expertiză în proiectarea, dezvoltarea și construcția de vehicule comerciale și electrice.

Acordul structurat a inclus o valoare a tranzacției de 575 milioane de euro, coroborată cu o plată suplimentară condiționată de până la 140 de milioane de euro, în funcție de rata viitoare de utilizare a capacității de producție a instalației, a precizat Ford Otosan în propriul comunicat de presă
în martie 2022.

Fabrica de la Craiova ar urma să stimuleze Ford Otosan capacitatea anuală de producție de vehicule a companiei cu 650.000 de unități, până la 900.000. În luna iunie, Comisia Europeană (CE) a anunțat că a aprobat achiziția. Ford Motor Company și conglomeratul industrial turc Koc Holding
dețin amândouă o participație de 41% în Ford Otosan, în timp ce restul 18% se află în free float la bursa de valori din Turcia, Borsa Istanbul, potrivit celor mai recente date ale companiei.
site-ul web al companiei.

Achiziția furnizorului german de automobile Hella (a operațiunilor locale) de către producătorul francez de piese auto Faurecia pentru 473 de milioane de euro a asigurat, de asemenea, o poziție pe podiumul Deloitte, fiind a treia cea mai valoroasă tranzacție a anului. Tranzacția a făcut parte dintr-o tranzacție globală de 5,3 miliarde de euro finalizată la sfârșitul lunii ianuarie 2022, prin care Faurecia a achiziționat o participație de 79,5% din Hella. Hella și Faurecia operează în prezent sub umbrela Forvia.

Valoarea tranzacțiilor din industria auto în perioada 2022 a reprezentat 7% din tranzacțiile de fuziuni și achiziții din țară,  estimate la 6,932 miliarde de euro, ceea ce face ca această industrie să fie a treia cea mai valoroasă, se arată într-o prezentare separată a Deloitte.

Alte subiecte :

Traseu aplicativ pentru copii, dresaj canin de Ziua Jandarmeriei, dar și Ateliere de Creație, Teatru de Păpuși și competiție de șah, în Iulius Town

Imaginația este una dintre aptitudinile pe care cei mici o pot modela până când nimic nu li se va mai părea imposibil, iar orice...

Încă o veste bună pentru transportul școlar verde din județ

După ce, la începutul săptămânii, s-a semnat contractul pentru achiziția a 24 de microbuze electrice prin PNRR, Consiliul Județean Timiș a...

Citește și :