În amfiteatrul A01 de la Universitatea de Vest a avut loc luni conferința de prezentare a datelor obținute în urma realizării studiului cantitativ „Timișoara prin ochii turiștilor: percepții, experiențe și recomandări”.
Specialiștii universității au deja experiența unor astfel de chestionare despre tot ce înseamnă orașul Timișoara din precedentele barometre ce analizează nivel de trai (și implicit părerea cetățenilor despre acest subiect) ce se derulează în fiecare an. Acum a venit rândul de a măsura părerea turiștilor ce vizitează urbea.
O astfel de analiză a mai avut loc în anul 2017,ce a fost luat ca referință pentru cercetarea făcută în acest an.
Evenimentul aduce în atenția publicului rezultatele unui amplu demers de cercetare privind experiența turiștilor care vizitează Timișoara, desfășurat în perioada martie–iunie 2025. Studiul a vizat evaluarea gradului de satisfacție al vizitatorilor, analizând atât profilul acestora (proveniență, scopul vizitei, durata șederii, tipul cazării), cât și percepțiile și nivelul de satisfacție față de principalele aspecte ale Timișoarei: infrastructura turistică, ospitalitatea, curățenia, oferta culturală și atmosfera urbană.
Cercetarea a fost realizată pe un eșantion de 750 de turiști români și străini, chestionați în șapte limbi, și reprezintă o colaborare între Universitatea de Vest din Timișoara (prin Departamentul de Geografie) și Organizația de Management al Destinației Timișoara (OMD).
La conferință au participat: rectorul UVT, Marilen Gabriel Pirtea, alături de care s-au aflat Paula Romocean, viceprimar al Municipiului Timișoara, Laura Boldovici, directoarea Organizației de Management al Destinației Timișoara (OMD), și universitarii Alexandru Drăgan (coordonator studiu), Florentina Popescu și Marius Matichescu (Departamentul de Sociologie).


„Timișoara turistică are multe obiective de atins, dar și numeroase avantaje care pot fi valorificate. Plecând de la nivelul actual, de 250–300 de mii de turiști anual, putem viza un salt la 500 de mii de vizitatori pe an, ca obiectiv realist. Într-o etapă următoare, atingerea pragului de 1 milion de turiști anual va necesita o strategie integrată, care să transforme Timișoara într-un oraș-magnet turistic la nivel european”, a deschis prezentarea datelor cercetării Marilen Pirtea, rectorul UVT.
Rezultatele obținute oferă ghidaje pentru politicile publice viitoare în domeniul turismului și contribuie la optimizarea impactului proiectelor viitoare ale OMD.
„Turismul de business este în regres, iar turismul de city break este în creștere. Aceasta este și o bună oportunitate pentru cel care vine pentru city break, are mai mult timp să descopere Timișoara — asta din punct de vedere al profilului turistic. Din punct de vedere al comportamentului și satisfacției, constatăm mai multe lucruri. Primul ar fi că le place orașul, le place atmosfera urbană, le place că avem cea mai mare zonă pietonală din România. În schimb, ce funcționează mai puțin bine e legat de infrastructură, de conectivitate, de limbile în care e promovat orașul. Cei mai mulți sunt români, cam o treime. Pe locul 2 sunt sârbii, apoi germanii, italienii, francezii și spaniolii”, explică situația turismului Alexandru Drăgan.


