Timișoara 2021 – între aspirații și realități, intenții și posibilități

104

Situaţia Asociaţiei Timişoara Capitală Europeană a Culturii este din ce în ce mai dificilă, valul de oameni ce s-a înscris în Asociaţie în acest an, în urma discuţiilor care au avut loc în spaţiul public, nu a fost încă acceptat, termenul de întrunire a Adunării Generale a trecut din Aprilie iar acum suntem în situaţia în care Consiliul Director nu mai are cvorum. Această situaţie de criză trebuie rezolvată de către conducerea Asociaţiei cu celeritate precum în dosarul asumat. Primăria şi Consiliul Judeţean, ca principali finanţatori şi membri în Consiliul Director, trebuie să devină proactivi şi să ceară Asociaţiei iniţierea procesului de reorganizare. Dincolo de orice interese politice de moment pe care conducătorii celor două instituţii le-ar avea în acest moment, acest proiect istoric pentru Timişoara foloseşte bani publici, iar acest lucru obligă la transparenţă şi responsabilitate. Interesele timişorenilor trebuie puse pe primul loc.

Din partea formațiunii politice a USR, filiala Timișoara, Mihaela Rusu ca membru al biroului local și Ruben Laţcău vicepreşedinte al partidului pentru Timişoara au un punct de vedere interesant despre poziția orașului și a Asociației ce se ocupă de bunul mers al fenomenului de peste trei ani ce ne va propulsa drept capitală a Culturii.

Au trecut aproape 2 ani de la câștigarea, în 16 septembrie 2016, a titlului de Capitală Europeană a Culturii și încă nu reușim să demarăm pregătirile esențiale anului 2021.
Care este starea actuală a proiectului Timișoara 2021:

I. Prima recomandare, fundamentală pentru proiect, a juriului internațional de selecție și monitorizare (octombrie 2016) nu a fost îndeplinită, juriul recomanda ca membrii Consiliului Director al Asociației TM2021 să fie numiți, astfel încât Consiliul să devină complet funcțional 1 .
Referința juriului este cu trimitere explicită la angajamentele asumate în dosarul de candidatură.
Chiar dacă în anul 2017 asociația a încasat 3 mil. lei (640 mii euro) 2 și a cheltuit 2.8 mil. lei (620 mii euro) 3 , reclamă că nu este suficient buget pentru această primă recomandare crucială, proiectul de alegere a noului Consiliu Director. Din păcate nu există nici voință şi nici leadership, ordinea de priorităţi a actualei conduceri fiind străină proiectului. În echipa executivă, de peste 15 specialiști, există şi expertiza necesară reorganizării asociației conform dosarului de candidatură, dar nu există voinţa şi interesul de a face această reorganizare necesară funcţionării Asociaţiei.

II. Nu doar că nu s-a avansat cu prima recomandare a juriului, Asociația a regresat în privința organizării și conducerii organizației, astfel că:
● pentru prima dată de la înființare nu a fost convocată Adunarea Generală anuală a membrilor, ce trebuia organizată până cel târziu în 7 aprilie 2018, conform statutului în vigoare al asociației;
● se amână aderarea la asociație a peste 70 de persoane, fără a li se comunica vreun calendar, regulament sau pași de urmat;
● nu se comunică public, nici la aproape 2 ani de la câștigarea titlului, calendarul de reorganizare al asociației, în condițiile în care reorganizarea a fost asumată prin dosarul de candidatură;
● nu se comunică public actualii membri ai Consiliului Director, în condițiile în care în diverse contexte, chiar publice, au fost anunțate nu mai puțin de 7 demisii din acest for, din totalul de 11 membri.

III. În 11 – 12 iunie 2018, în urma unei vizite la Timișoara, activitatea ATCCE a fost reevaluată de către delegația comitetului internațional de monitorizare, însoțită de reprezentantul Comisiei Europene. Conform declarațiilor lui Jiri Szuchanek, președintele delegației, în 30 de zile de la data vizitei comitetul internațional de monitorizare a elaborat o scrisoare de recomandări transmisă Asociației, primarului, viceprimarului și Ministerului Culturii.
Niciunul dintre responsabilii care au primit scrisoarea cu ultimele recomandări de implementare aferente proiectului Timișoara 2021 nu au publicat documentul. Elefsina 2021, orașul ”partener de titlu” din Grecia, nu doar că l-a publicat, dar l-a și diseminat printr-un anunț pe pagina oficială de Facebook a proiectului.

4. CINE SUNT RESPONSABILI:
Asociaţia nu este o organizație privată, cu interese și fonduri private. ATCCE este o organizație care s-a angajat să implementeze proiectul Timișoara 2021 pentru timișoreni și regiunea Banat. În anul 2017, Asociația a funcționat pe banii timișorenilor și a cetățenilor din județul Timiș în proporție de 80% (2.150.000 lei de la PMT, 200.000 lei de la CJT).
Asociația nu dispune discreționar de acest proiect şi de banii pe care cetățenii orașului îi oferă pentru 2021. Modul în care actuala conducere administrează acest proiect istoric pentru România ne amintește prea mult de modul în care actuala majoritate administrează Centenarul României: bani dați fără nici o noimă, o lipsă totală de transparență şi viziune. Primăria Municipiului Timișoara şi Consiliul Județean Timiș, ca instituții responsabile atât pentru banul public cât și pentru modul de conducere al asociației, din poziția lor de membri în Consiliul Director al acesteia, au datoria să intervină şi să corecteze starea actuală a lucrurilor în proiectul Timișoara 2021.

CE TREBUIE FĂCUT
Înainte de orice alte acțiuni și proiecte consumatoare de bani publici, este absolut necesară reorganizarea cu celeritate a ATCCE. Pașii imperativ necesari a fi finalizați până cel târziu în decembrie 2018 sunt:
1. accederea în asociație a noilor membri, prin convocarea unei Adunări Generale extraordinare;
2. publicarea calendarului de reorganizare a asociației;
3. publicarea criteriilor și procedurii de alegere a noilor membri ai Consiliului Director, conform dosarului de candidatură;
4. convocarea Adunării Generale anuale ordinare a membrilor, cu participarea cu drept de vot inclusiv a noilor membri;
5. alegerea de către Adunarea Generală a membrilor noului Consiliu Director. Asociația are datoria morală de a publica ultima scrisoare de recomandare a comitetului de monitorizare, precum și calendarul de reorganizare. Urmărim cu atenție progresul acestui demers ce trebuie să se desfășoare pe baze care să garanteze respect pentru comunitate, integritate în decizii, transparență și deschidere spre implicare. Aceste lucruri nu sunt facultative, ci obligatorii, iar dacă actuala conducere nu are capacitatea de a le implementa, Timişoara are resursele de competențe pentru a găsi persoanele potrivite.
Atragem atenția Primăriei Municipiului Timișoara și Consiliului Județean Timiș că finanțează cu bani publici o structură aflată în criză de credibilitate, legitimitate și reprezentativitate și le cerem ca, în calitate de co-responsabili, să solicite reorganizarea Asociației Timișoara – Capitală Culturală Europeană, în numele și pentru cetățenii Timișoarei, adevărații plătitori și beneficiari ai proiectului Timișoara 2021. Acest proiect este mai important decât interesele politice de moment ale conducătorilor celor două instituții, iar dacă actuala conducere a orașului Timişoara şi a județului Timiș se va dovedi incapabilă să pună interesul cetățenilor pe primul loc, USR va face asta după 2020.

…………………….
1 Raportul final al juriului de experţi care a evaluat candidaturile pentru titlul de CEaC 2021, București, octombrie 2016,
https://www.capitalaculturala2021.ro/Files/uploads/47-raport%20final%20juriu%20in%20romana.pdf, pg.19
2 ATCCE: încasări ianuarie – decembrie 2017, http://www.timisoara2021.ro/wp-content/uploads/2018/06/ATCCEincasari2017.pdf
3 ATCCE: plăți realizate ianuarie – decembrie 2017, http://www.timisoara2021.ro/wp-content/uploads/2018/06/ATCCE-
plati2017.pdf
4 Scrisoarea cu recomandări pentru Elefsina 2021 a comitetului internațional de monitorizare, în urma vizitei din iulie 2018,
publicată la https://m.facebook.com/308643796012137/posts/836717713204740/ și la https://eleusis2021.eu/portfolio-
posts/ecoc-expert-panels-letter-in-the-follow-up-of-an-in-situ-visit-by-members-of-the-panel/?lang=en

LĂSAȚI UN MESAJ