Timiș, titularizare 2016 – Avem nevoie urgentă de revalorizarea meseriei didactice

372

Conducerea universității de Vest din Timișoara constată că aproape 45% dintre candidații care au susținut proba scrisă a concursului național de ocupare a posturilor didactice din învățământul preuniversitar au luat peste 7 sau 7. Presa titrează: „Dezastru la titularizare”. Nici nu mai are rost să discutăm dacă procentul este mai mare sau mai mic decât anul trecut, cred că marea majoritate suntem de acord că meseria de dascăl nu este suficient de atractivă pentru tinerii valoroși. Mulți dintre cei mai buni absolvenți de studii universitare preferă locuri de muncă în privat, mai bine plătite și care de multe ori nu necesită competențele acumulate în timpul studenției.

”Avem o dublă problemă: salariile mici înseamnă finanțare improprie sau sărăcie – în limbaj mundan, absolvenții care nu își exercită meseria înseamnă risipă a banului public. Avem nevoie urgentă de revalorizarea meseriei didactice atât în preuniversitar, cât și în universitar. În preuniversitar, salariul de bază al unui profesor debutant este puțin peste 1.200 lei, iar cel al unui asistent universitar debutant este de aproximativ 1.500 lei. Există numeroși studenți bine pregătiți, însă profesia didactică nu poate fi atractivă cu acest nivel al salarizării. Problema poate fi rezolvată doar plecând de la finanțare adecvată, însoțită de autonomia școlilor și a universităților de a salariza personalul în mod diferențiat, în funcție de merit” spune rectorul Universității de Vest din Timișoara, prof. univ. dr. Marilen Pirtea.

marilen pirtea”Nu putem accepta la nesfârșit argumentul că nu sunt bani! Ministrul Mircea Dumitru a arătat că universitățile românești au performanțe remarcabile în plan internațional, dacă ne raportăm la bugetele avute la dispoziție. România se află, de foarte mulți ani, în topul țărilor UE care alocă cea mai mică cotă din PIB pentru finanțarea învățământului (în teorie 6%, dar în practică, în 2014, 3,2%). Cu toate acestea, avem numeroși elevi olimpici internaționali, iar cele mai bune universități din România se plasează constant în rândul primelor 3-4% universități ale lumii. Dacă am face o analiză comparativă, am constata, probabil, că, între sectoarele economice ale României, educația este unul dintre cele mai performante. Cu toate acestea, educația nu este prioritizată, în timp ce alte sectoare economice continuă să fie finanțate cu mult mai mult, în ciuda performanțelor nesatisfăcătoare. De exemplu, în ceea ce privește infrastructura, avem printre cele mai mari costuri per kilometru de autostradă din Europa, iar performanțele sunt mediocre. În Programul de Guvernare 2013-2016, Transporturilor le-a fost alocat un buget de patru ori mai mare decât Învățământului și, totuși, de la Constanta la Timișoara faci în continuare cel puțin 10 ore”, crede Marilen Pirtea.

”În acest context, este clar că avem nevoie urgentă de o reformă a sistemului bugetar, în care sectoarele neperformante să fie restructurate. Sunt convins că după astfel de măsuri s-ar găsi bani și pentru educație și sănătate!” concluzionează rectorul Universității de Vest din Timișoara, prof. univ. dr. Marilen Pirtea.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.