Țara Meșterului Manole s-a mutat în Banat! Când va fi, totuși, gata Autostrada Vestului 

1105

În 2013, când a început lucrul la autostrăzile din vestul țării, șoferii erau optimiști. Autoritățile anunțau că cel puțin șoselele care leagă granița cu Ungaria de centrul țării vor fi gata în trei ani. Ei bine, au trecut șase ani și nici acum nu avem o autostradă continuă. Între timp, au apărut pe tapet noi planuri pentru șosele rapide. Una nouă spre Ungaria și una spre Belgrad. Despre stadiul lucrărilor și problemele care încă persistă pe șantierele deschise, aflați în acest număr al săptămânalului „Banatul Azi”.

Lugoj – Deva III și IV, speranțe de inaugurare

Anul acesta există șanse ca două segmente de autostradă să fie deschise în vestul țării. Este vorba despre loturile III și IV din tronsonul Lugoj – Deva. Mai marii de la Transporturi spun că vor tăia panglicile chiar în această vară, cu toate că suntem în iulie și lucrările nu sunt gata.

La lotul III, lucrările au ajuns la 94,5%. Constructorul se concentrează pe nodul Holdea, lucrare suplimentară și aproape finalizată. Aici, constructorul, Comsa, se pregătește să pună în operă straturile de asfalt pe breteaua de legătură dintre A 1 și DN 68 A. Lotul III este cuprins între Coșevița și Ilia, are 21 de kilometri și a costat 580 de milioane de lei. Termenul de deschidere, estimat de beneficiar — CNAIR — este trimestrul II al acestui an.
La lotul IV lucrările sunt cele mai avansate. Sute de muncitori și utilaje sunt pe șantier. Pe traseul de 21 de kilometri au rămas de executat: covorul asfaltic de uzură, marcajele și indicatoarele, parapetele de protecție și panourile fonoabsorbante. Lotul cuprins între Ilia și Șoimuș ar fi trebuit finalizat în 2016, după ce lucrările au început în 2013. Iată că a durat șase ani construcția segmentului de 420 de milioane de lei. Cu toate că aici s-a avansat cel mai mult, termenul de finalizare este trimestrul III al anului 2019.

Tunelurile pentru urși, scoase în sfârșit la licitație

A fost lansată licitația pentru găsirea unui constructor care să realizeze tunelurile pentru urși de pe autostrada Lugoj – Deva. Pe platforma online SICAP a fost lansat anunțul pentru „Proiectare și execuție lucrări pentru obiectivul de investiții Autostrada Lugoj – Deva (A 1), Lot 2: km 27+620 — km 56+220 — Secțiunea E și finalizare Secțiunea D”.

Pentru atribuirea acestui contract, CNAIR a optat pentru utilizarea procedurii de licitație restrânsă, procedură ce va fi derulată în două etape. Astfel, prima etapă va fi cea de selecție a candidaților în funcție de criteriile de selecție stabilite în cadrul Documentației de Atribuire, iar cea de-a doua etapă va fi de evaluare a ofertelor depuse de candidații selectați și de stabilire a câștigătorului în conformitate cu criteriul de atribuire stabilit în cadrul Documentației de Atribuire.

Obiectul contractului îl reprezintă proiectarea, execuția și finalizarea lucrărilor pentru obiectivul major de investiții Autostrada Lugoj – Deva (A 1), Lot 2: km 27+620 — km 56+220, Secțiunea E și finalizare Secțiunea D, în lungime de aproximativ 9,13 km, din care 2,13 km de tunel forat. Conform condițiilor din Acordul de mediu, a fost prevăzută realizarea a două tuneluri în cadrul Secțiunii E 2, în contextul evitării problemelor de stabilitate și a impactului negativ, cu implicații majore asupra mediului.

Lungimea celor două tuneluri va fi de aproximativ 2,13 km. Tunelurile vor fi formate din două galerii unidirecționale, prevăzute, pe fiecare cale de circulație, cu platformă de 11,25 m, din care parte carosabilă 2×3,75 m, bandă de încadrare de 0,25 m, bandă de urgență de 2,50 m și acostamente de 2×0,50m, la care se mai adaugă trotuare laterale 2×0,75 m. De asemenea, tunelurile vor fi prevăzute cu galerii de evacuare în caz de urgențe, nișe de serviciu pentru amplasarea echipamentelor de securitate, instalații electrice, de ventilare, de stingere a incendiilor și echipament ITS. Valoarea estimată a procedurii de atribuire este de 296.000.000 euro, fără TVA. Termenul limită de depunere a candidaturilor a fost stabilit pentru luna august 2019.

În aceste condiții, toți cei 28 de kilometri din lotul II Lugoj – Deva vor fi gata abia în trimestrul I al anului 2021, potrivit documentelor CNAIR. Acest tronson costă 562 de milioane de lei, iar 15 kilometri din el au fost deschiși circulației, pe relația Traian Vuia – Margina.

Noua legătură cu Occidentul

Se muncește pentru realizarea unei noi autostrăzi care va lega țara noastră de Ungaria, în vest, la mini-sectorul de 5,35 km dintre Borș (noua trecere a frontierei) și Biharia (la nord de Oradea), capătul de vest al Autostrăzii A 3.

Unele mișcări incipiente în teren au pornit în februarie, dar se lucrează cu adevărat abia din luna mai, ținând cont că în primăvară vremea nu a fost de partea constructorilor.
Avansul este încurajator, mobilizarea Asocierii Trameco-Vahostav fiind chiar impresionantă. Se muncește foarte bine la așternerea terasamentelor, dar și la structurile peste calea ferată Oradea – Satu Mare și cele ale bretelelor nodului rutier Biharia.

Dacă se menține (sau chiar se crește) ritmul actual, termenul contractual de finalizare (august 2020) poate fi devansat, însă lucrările trebuie certificate și achitate în cel mai scurt timp. Acest tronson este a doua conexiune a României cu rețeaua europeană, mai precis cu Autostrada M 4 din Ungaria, vecinii noștri urmând să o inaugureze la începutul lui 2020.
Mai trebuie soluționate contestațiile și semnate contractele de către CNAIR pe loturile dinspre Zalău/Cluj-Napoca: Biharia – Chiribiș (28,55 km) și Chiribiș – Suplacu de Barcău (26,35 km). În ambele licitații s-au declarat câștigătorii a doua oară.

Potrivit Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, stadiul fizic al tronsonului Suplacu de Barcău – Borș este de peste 50%, însă din documentele oficiale lipsește termenul de finalizare. Costul celor 60 de kilometri de autostradă nouă, care ne va lega de Ungaria, este de 700 de milioane de lei.

Pași mici pentru autostrada ce ne leagă de Belgrad

De curând a fost lansată licitația pentru întocmirea studiului de fezabilitate pentru autostrada Timișoara – Moravița – Belgrad. Două firme s-au arătat interesate de realizarea SF-ului pe teritoriului județului Timiș.

„Demersurile oficiale pe care le-am întreprins pentru dezvoltarea infrastructurii județului Timiș au rezultate tot mai vizibile! Două firme s-au arătat interesate de realizarea studiului de fezabilitate a autostrăzii Timișoara – Moravița, care va lega România de Serbia. Aceste două firme au depus deja ofertele la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, fiind în prezent în evaluare. Costul studiului de fezabilitate este de aproximativ 13 milioane de lei, fără TVA. Autostrada România – Serbia este un obiectiv esențial pentru cele două țări vecine, care depun toate eforturile pentru materializarea lui”, spunea Călin Dobra, președintele Consiliului Județean Timiș.

Doar întocmirea acestui studiu va dura peste doi ani. Iar firma care va inspecta terenul în vederea construirii autostrăzii va primi între 11 și 13 milioane de lei.

„Investiția va fi finanțată prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014–2020, astfel: 75% contribuția Uniunii Europene din Fondul de Coeziune, 25% contribuție proprie, restul reprezentând cheltuieli neeligibile, inclusiv TVA”, transmite CNAIR.

Autostrada care va lega capitala Banatului de granița cu Serbia va avea 60 de kilometri pe teritoriu României. Aceasta se va lega, sau cel puțin asta plănuiesc autoritățile române, cu o șosea rapidă din Serbia, ce va duce până la Belgrad.

„Obiectivul general al proiectului, ca parte din rețeaua TEN-T Globală, este îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport care facilitează integrarea economică în Uniunea Europeană, contribuind astfel la dezvoltarea pieței interne, cu scopul de a crea condiții pentru creșterea volumului investitorilor, promovarea transportului durabil și a coeziunii în rețeaua de drumuri europene”, explică reprezentanții CNAIR.

 

LĂSAȚI UN MESAJ