20.1 C
Timișoara
marți 16 aprilie 2024

Șefii inspectoratelor școlare, impuși și manevrați politic, au cale liberă să împartă, discreționar, banii din PNRR

Inspectoratele școlare prin reprezentații lor, inspectorii școlari generali și adjuncți, vor putea verifica unde și cum se duc banii alocați școlilor din proiectele reformei „PNRR România educată”, ba chiar vor putea contracta proiecte pe care tot ei le vor monitoriza, potrivit unui ordin de ministru obținut de Edupedu.ro, prin care Ministerul Educației își deleagă atribuțiile ISJ-urilor. Ordinul de ministru 4.338 din 27 iulie 2022 a fost semnat în locul lui Sorin Cîmpeanu de secretarul de stat Gigel Paraschiv, responsabil pentru învățământul superior, încă din luna iulie, dar nu a fost anunțat, ori pus în dezbatere publică sau în rubrica „ordine de ministru” de pe site-ul Ministerului Educației și nici publicat în Monitorul Oficial.

Ordinul de delegare a atribuțiilor în cheltuirea banilor din PNRR vine în condițiile în care Inspectoratele Școlare Județene din România sunt conduse de politicieni – 50% dintre inspectorii școlari generali fiind membri PNL, 40% sunt de la PSD, iar restul sunt de la UDMR. Doar 2 inspectori generali dintre cei 42 nu au afiliere politică formală, fiind doar susținuți de partide în funcțiile respective. Politizarea inspectoratelor merge, însă, mult mai în profunzime, de multe ori dincolo de inspectorii școlari simpli, inspectoratele devenind anexe ale partidelor, mai degrabă decât instituții profesioniste de îndrumare și control pentru școli. Lista membrilor de partide aflați în fruntea inspectoratelor școlare județene, mai jos în articol.

Ministrul Educației Sorin Cîmpeanu a refuzat constant în ultimul an să mai organizeze concurs pentru ocuparea funcțiilor de inspectori școlari generali și inspector școlari generali adjuncți.

 

Miza delegării puterilor de acordare a contractelor, de contractare a investițiilor și de monitorizare și verificare a acelorași contracte/investiții de la minister către politicienii din teritoriu ar putea fi banii. Reforma Educației cuprinsă în Componenta 15 are alocată suma de 3,6 miliarde de euro prin Programul Național de Redresare și Reziliență, din care cea mai mare parte a fondurilor revine reformei învățământului preuniversitar. Este vorba despre aproape 2 miliarde de euro, potrivit Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene.

Conform ordinului de ministru care poate fi consultat mai jos, în articol, „Ministerul Educației deleagă către inspectoratele școlare județene / Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB), în vederea realizării investițiilor PNRR aflate în sarcina Ministerului Educației, următoarele atribuții și responsabilități, după cum urmează:

  • verificarea utilizării eficiente, efective și transparente a fondurilor din care se finanțează investițiile PNRR;
  • implementarea sau gestionarea, după caz, a unor activități prevăzute în cadrul acordurilor de finanțare și raportarea către Ministerul Educației a progresului în cadrul acestora;
  • contractarea proiectelor cu respectarea principiilor aplicabile Mecanismului de redresare și reziliență și asigurarea monitorizării acestora, acolo unde este cazul;
  • urmărirea îndeplinirii indicatorilor la nivelul proiectelor, pe baza datelor furnizate de beneficiari, analizând rapoartele de progres;
  • îndeplinirea altor atribuții și responsabilități necesare pentru asigurarea implementării investițiilor specifice care fac obiectul finanțării din PNRR.”

 

Art. 2 din ordin stabilește că pentru fiecare investiție pentru care se face delegarea „se va încheia un acord de implementare, unde vor fi stabilite atribuții și responsabilități specifice implementării fiecărei investiții”.

Ordinul mai prevede că „persoanele cu atribuții în implementarea sau gestionarea investițiilor PNRR sunt nominalizate prin decizia inspectoratului școlar general din cadrul funcțiilor de conducere, de îndrumare și control, precum și a personalului didactic auxiliar și nedidactic, care desfășoară activități specifice financiar-contabile, norme-salarizare, rețea școlară, juridice, informatizare, achiziții publice”.

Persoanele nominalizate de inspectorii școlari generali vor putea avea salarii majorate „în limita cheltuielilor de personal”, potrivit acestui ordin.

Edupedu.ro

EduPedu.ro este o organizație non-profit și depinde de tine

 

DONEAZĂ

Știri

EXCLUSIV Inspectorii școlari generali numiți politic, din pixul ministrului Cîmpeanu, vor putea decide la ce școli merg banii din PNRR, vor putea semna contracte și tot ei se vor verifica și vor monitoriza derularea proiectelor – document

 

Redacția

29 septembrie 2022

Citire în 9 minute

Niciun comentariu

1.327 de vizualizări

 

Foto: 44562925 © Ronstik | Dreamstime.com

Inspectoratele școlare prin reprezentații lor, inspectorii școlari generali și adjuncți, vor putea verifica unde și cum se duc banii alocați școlilor din proiectele reformei „PNRR România educată”, ba chiar vor putea contracta proiecte pe care tot ei le vor monitoriza, potrivit unui ordin de ministru obținut de Edupedu.ro, prin care Ministerul Educației își deleagă atribuțiile ISJ-urilor. Ordinul de ministru 4.338 din 27 iulie 2022 a fost semnat în locul lui Sorin Cîmpeanu de secretarul de stat Gigel Paraschiv, responsabil pentru învățământul superior, încă din luna iulie, dar nu a fost anunțat, ori pus în dezbatere publică sau în rubrica „ordine de ministru” de pe site-ul Ministerului Educației și nici publicat în Monitorul Oficial.

Ordinul de delegare a atribuțiilor în cheltuirea banilor din PNRR vine în condițiile în care Inspectoratele Școlare Județene din România sunt conduse de politicieni – 50% dintre inspectorii școlari generali fiind membri PNL, 40% sunt de la PSD, iar restul sunt de la UDMR. Doar 2 inspectori generali dintre cei 42 nu au afiliere politică formală, fiind doar susținuți de partide în funcțiile respective. Politizarea inspectoratelor merge, însă, mult mai în profunzime, de multe ori dincolo de inspectorii școlari simpli, inspectoratele devenind anexe ale partidelor, mai degrabă decât instituții profesioniste de îndrumare și control pentru școli. Lista membrilor de partide aflați în fruntea inspectoratelor școlare județene, mai jos în articol.

 

 

Ministrul Educației Sorin Cîmpeanu a refuzat constant în ultimul an să mai organizeze concurs pentru ocuparea funcțiilor de inspectori școlari generali și inspector școlari generali adjuncți.

 

Miza delegării puterilor de acordare a contractelor, de contractare a investițiilor și de monitorizare și verificare a acelorași contracte/investiții de la minister către politicienii din teritoriu ar putea fi banii. Reforma Educației cuprinsă în Componenta 15 are alocată suma de 3,6 miliarde de euro prin Programul Național de Redresare și Reziliență, din care cea mai mare parte a fondurilor revine reformei învățământului preuniversitar. Este vorba despre aproape 2 miliarde de euro, potrivit Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene.

Conform ordinului de ministru care poate fi consultat mai jos, în articol, „Ministerul Educației deleagă către inspectoratele școlare județene / Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB), în vederea realizării investițiilor PNRR aflate în sarcina Ministerului Educației, următoarele atribuții și responsabilități, după cum urmează:

 

verificarea utilizării eficiente, efective și transparente a fondurilor din care se finanțează investițiile PNRR;

implementarea sau gestionarea, după caz, a unor activități prevăzute în cadrul acordurilor de finanțare și raportarea către Ministerul Educației a progresului în cadrul acestora;

contractarea proiectelor cu respectarea principiilor aplicabile Mecanismului de redresare și reziliență și asigurarea monitorizării acestora, acolo unde este cazul;

urmărirea îndeplinirii indicatorilor la nivelul proiectelor, pe baza datelor furnizate de beneficiari, analizând rapoartele de progres;

îndeplinirea altor atribuții și responsabilități necesare pentru asigurarea implementării investițiilor specifice care fac obiectul finanțării din PNRR.”

Delegarea atribuțiilor Ministerului Educației prin acest ordin adaugă, practic, la Ordinul 5.530/2011 privind Regulamentul de organizare și funcționare a inspectoratelor școlare (ROFIS) atribuții suplimentare pentru inspectorate.

 

 

Art. 2 din ordin stabilește că pentru fiecare investiție pentru care se face delegarea „se va încheia un acord de implementare, unde vor fi stabilite atribuții și responsabilități specifice implementării fiecărei investiții”.

 

 

Foto: Captură Ordin privind delegarea de atribuții și responsabilități către inspectoratele județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București în vederea realizării investițiilor PNRR aflate în sarcina Ministerului Educației

Ordinul mai prevede că „persoanele cu atribuții în implementarea sau gestionarea investițiilor PNRR sunt nominalizate prin decizia inspectoratului școlar general din cadrul funcțiilor de conducere, de îndrumare și control, precum și a personalului didactic auxiliar și nedidactic, care desfășoară activități specifice financiar-contabile, norme-salarizare, rețea școlară, juridice, informatizare, achiziții publice”.

 

Persoanele nominalizate de inspectorii școlari generali vor putea avea salarii majorate „în limita cheltuielilor de personal”, potrivit acestui ordin.

 

OM-4338-din-27-iulie-2022-privind-delegarea-de-atributii-catre-ISJ-uri-1Download

Potrivit art. 95 al Legii Educației Naționale, „inspectoratele școlare județene și Inspectoratul Școlar al Municipiului București sunt servicii publice deconcentrate ale Ministerului Educației și Cercetării, cu personalitate juridică.

 

Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a inspectoratelor școlare stabilește la art. 3 lit. (f) că inspectoratul școlar „monitorizează implementarea programelor naţionale iniţiate de Ministerul Educaţiei pe aria judeţului, respectiv a municipiului Bucureşti, precum şi a proiectelor derulate de unităţile şcolare şi cele conexe în cadrul programelor Uniunii Europene în domeniul educaţiei şi tineretului;”

În regulamentul de funcționare a inspectoratelor școlare apare la art. 5 că personalul din compartimentul de audit public intern din cadrul inspectoratelor şcolare are următoarele atribuţii: „(ii) verificarea obiectivelor şi activităţilor finanţate de la bugetul de stat”; e) elaborează rapoarte anuale cu privire la activitatea de audit public intern;”

 

Cu toate acestea, în regulamentul de mai sus nu este menționată atribuția de a contracta proiecte, așa cum apare în ordinul semnat de ministrul Educației.

 

La capitolul „Educație” din Planul Național de Redresare și Reziliență apare că Ministerul Educației va coordona implementarea obiectivelor. De exemplu, pentru punerea în aplicare a obiectivului referitor la consorțiile de învățământ dual este precizat că „implementarea investiției propuse se va realiza prin implicarea Ministerului Educației, care va avea rol de monitorizare și coordonare la nivel național a reformei și a celor 10 consorții de învățământ dual”.

Sursa: https://www.edupedu.ro

Alte subiecte :

Delicii culinare bănățene, preparate într-o localitate din Timiș, în luna mai

Ediția din luna mai a evenimentului Banat Brunch le propune turiștilor atelier de preparat brânză la stână. Asociația My Banat și Asociația “De la Măicuța”...

Copaci periculoși în zona Pădurii Verzi

Primăria Municipiului Timișoara intervine în zona Pădurii Verzi, unde Ocolul Silvic Timișoara și specialiștii municipalității au identificat mai mulți copaci uscați,...

Citește și :