Școlile din Timiș, pregătite de deschidere. Distanțarea, marea problemă

232

Școlile din județul Timiș sunt pregătite să reprimească elevii și profesorii din 8 februarie, spune inspectorul școlar general din județ. Sunt totuși câteva probleme în ceea ce privește distanțarea elevilor. Acesta însă ar putea dispărea, dacă România adoptă modelul francez.

Dacă nu, atunci este o problemă nu numai în mediul rural, dar și în Timișoara sau celelalte orașe, pentru că spațiile din clase sunt insuficiente. „Unitățile de învățământ sunt pregătite să înceapă activitatea didactică. Decizia nu aparține IȘJ, ci se ia la nivel național și la nivel județean, depinde de gradul de infectare. Școlile sunt pregătite să înceapă din toate punctele de vedere: echipamente, materiale, dezinfecție. Se renunță de tot la sistemul hibrid. Așteptăm data de 2 februarie, atunci se va stabili noul ghid pentru reînceperea școlii. Aici se va reconfigura distanța între elevi. Poate mergem ca în Franța unde nu există distanță între elevi și copiii stau cu masca pe față. În zona urbană avem clase supraaglomerate și dacă trebuie să respectăm distanțarea fizică nu putem să acoperim în totalitatea”, a declarat pentru, Banatul Azi, Marin Popescu, inspectorul școlar general din Timiș.

Aceeași problemă se ridică și pentru școlile din mediul rural. Dascălii spun că în comunele care au absorbit elevii din satele din prejmă sau care funcționează în clădiri vechi, distanțarea este imposibil de respectat. „Cred că se impune să vină cu precizări foarte clare legat de varianta hibrid. Una este să meargă pe cele 3 scenarii și alta să se meargă pe hibrid. Am înețeles că de pe data de 8 se termină cu acest format, revenim normal la școală. Ceea ce înseamnă că o clasă cu 30 de elevi va rămâne în aceeași sală. Toți! Dacă nu se acceptă hibrid pe două săptămâni, adică jumătate să stea acasă, jumătate să vină la școală și astfel unde nu există spații să se poată asigura distanțarea, eu zic că este un lucru extrem de periculos.

Să introduci în niște încăperi mici, în mediul rural unde școlile sunt, în cea mai mare parte, unități ce funcționează în vechile case săsești, chiar și cele nou-construite nu au capacitatea de a sta împreună 30 de copii, eu spun că este o problemă. Nu peste tot în mediul rural avem efective foarte mari, dar acolo unde școlile au fost comasate din satele aparținătoare sunt copii foarte mulți. La 30 de copii într-o clasă fără noțiunea de hibrid va fi foarte greu să se respecte distanțarea fizică”, a spus Aura Danielescu, cadru didactic și fost inspector școlar general în Timiș.

Există însă și unele soluții pentru a se respecta distanța între elevi. Printre ele, dublarea orelor, spun cei de la Inspectoratul Școlar Timiș. „În momentul în care trebuie să păstrăm acea distanțare fizică este clar că ar trebui să dublăm numărul de ore. Daca eu sunt, de exemplu, profesor de fizică și ar trebui să predau cu distanțare fizică ar trebui să fac jumătate cu clasa acum, cealaltă jumătate ora următoare, sau mai târziu în aceeași zi. Dacă fac 50 de minute cu jumătate de clasă, trebuie să fac 50 de minute și cu cealaltă jumătate de clasă. Astfel, s-ar dubla numărul de ore”, a mai explicat Popescu.

Mai există o situație specială, provocată de pandemie. Unii profesori, cu boli cronice, sunt nevaccinați și trebuie să stea acasă. Aceștia vor preda on-line, de la domiciliu. Atunci elevii vor sta în clase și vor fi supravegheați de personalul auxiliar al școlii, cum sunt laboranzii, bibliotecarii sau secretarele.

În județul Timiș sunt 600 de clădiri ce găzduiesc unități de învățământ, aproximativ 94.000 de elevi și preșcolari și 9.200 de angajați în sistemul de învățământ.

LĂSAȚI UN MESAJ