Risc major pentru sănătatea locuitorilor Timișoarei. Propunere de ultimă oră a unui consilier local pentru remedierea situației

346

Conform datelor DSP, afecțiunile respiratorii în Timișoara au crescut exponențial.

E evidență relația dintre ele și poluarea aerului. Recent, orașul nostru a apărut pe lista scurtă a Comisiei Europene cu orașele care pun în pericol sănătatea cetățenilor, prin prezența în aer a dioxidului de azot (NOx) o substanță extrem de nocivă.

Se cer măsuri ferme în acest sens. Din păcate, din nou, în loc să existe o dezbatere cu toți factorii de răspundere din domeniul sănătății, ai administrației publice locale, etc. pt a găși cele mai bune soluții pentru a reduce poluarea, avem parte din nou de replici acide în spațiul public, dinspre primărie spre societate și invers.

E evident că încordarea asta nu va rezolva nimic. Propun spre dezbatere urgentă această problemă și cer înfințarea unei echipe de specialiști din toate domeniile aferente acestui subiect al calității aerului , împreună cu autoritatea locală, care să vină în cel mai scurt timp cu măsuri pe termen scurt în primul rând, dar și mediu și lung, pentru a diminua această problema care ne ucide, iată, la propriu.

Consilierul local Adrian Orza propune un set de măsuri de urgență pentru a remedia, măcar parțial, problemele de sănătate existente, deja, sau pe cale de a crește, exponențial, ale locuitorilor Timișoarei:

”Vin și cu câteva idei/măsuri care se pot lua în calcul : Aportul cel mai ridicat la emisiile totale de NOx este adus de autoturisme (50 %) și vehicule utilitare grele (20% %), urmate de autobuze (15%) și de vehicule utilitare ușoare (15%).

Pentru emisiile totale de PM10 ponderea procentuală e aproape similară. Iată de ce utilizarea acestora NU trebuie încurajată!

Așa cum din păcate face administrația, acum.

1. Spălarea cu jet puternic de apă a străzilor și a trotuarelor și/sau aspirarea lor ulterioară (reduce particulele în suspensie cu circa 70% la nivelul trotuarului)

2. Plantarea de garduri vii și tufe perene la marginea bulevardelor și a străzilor

3 Eliminarea din trafic a autovehiculelor neconforme.

4 Monitorizarea atentă a șantierelor de construcții și a intervențiilor în infrastructură, pentru că praful rezultat de aici rămâne în atmosferă și este plin de substanțe deosebit de toxice.

5 Reducerea spațiilor betonate și creșterea suprafețelor verz.Amenajarea spațiilor verzi, plantarea de copaci și de arbuști verzi tot anul. Acestea au capacitatea de a reține și filtra praful . În plus, ele ajută la biodiversitate. ( La noi se scoate gardul viu de lângă aliniamentele strdale- vezi str. Lidia)

6 Realizarea de piste de biciclete și trotinete electrice care să traverseze orașul pe axele sale, pe inelul central și median. Acestea ar reduce deplasările cu mașina pe distanțe scurte

7 Investiția masivă în transport în comun electrificat și renunțarea treptată la autobuzele diesel. 8 Plantarea de păduri/centură forestieră în jurul orașului, în special pentru a bloca vânturile dinspre nord, care aduc praf.

9 încurajarea folosirii mijloacelor de transport în comun prin creșterea calității serviciului public. și atragerea de abonați către acesta ( la noiâ scăzut numărul lor) paralel cu Reconfigurarea bulevardelor și străzilor pentru a favoriza transportul public în comun, deplasarea cu biciclete și alte mijloace permise de lege. ( la noi se reduc benzile dedicate transportului public în favoarea mașinilor)

10 . Reconfigurarea orașului pentru pietonalizare crescută n zonele cheie de atracție locală (nu doar în centrul orașului). Crearea de poli de atracție în fiecare cartier reduce, în principiu, traficul din oraș. (Exemplu Piața Traian, lăsată de izbeliște)

LĂSAȚI UN MESAJ