10.1 C
Timișoara
miercuri 24 aprilie 2024

Regiile primăriei: „bombele” care dinamitează în fiecare an bugetul Timișoarei!

Regiile Primăriei Timișoara rămân, cele mai multe, găuri negre în bugetul orașului. Despre posibilitatea falimentului societăților din subordinea Consiliului Local Timișoara se pot scrie pagini întregi. Motivul este lesne de înțeles. Cele mai multe au datorii de peste 10 ani, de care nu reușesc să scape, sau se pompează bani publici în ele doar pentru a fi ținute, artificial, pe linia de plutire. În acest număr al săptămânalului nostru începem să analizăm situația financiară a regiilor care nu fac altceva decât să „sugă” din visteria orașului.

Societatea de Drumuri Municipale, monopol pe străzile orașului

Străzile și trotuarele din Timișoara vor fi întreţinute, în următorii patru ani, de Societatea de Drumuri Municipale (SDM). Aleşii locali au aprobat semnarea unui contract între Primăria Timişoara şi SDM în 2017. Astfel, societatea din subordinea Consiliului Local va primi 34,5 milioane de lei pentru a repara șoselele din oraş. O finanțare din bani publici care ajută regia să ajungă în colaps.

Potrivit contractului: „executantul se obligă să execute și să finalizeze lucrările de reparaţii şi întreţinere a străzilor, aleilor, trotuarelor, podurilor, pasajelor, pasarelelor din municipiul Timișoara precum şi a infrastructurii intrainstituţionale a municipalităţii, în conformitate cu obligaţiile asumate prin prezentul contract şi reglementările legale în vigoare”.

Constructorii au şi obligaţia de a „executa şi finaliza lucrările, precum şi de a remedia viciile ascunse, cu atenţia şi promptitudinea cuvenite, în concordanţă cu obligaţiile asumate prin contract, inclusiv de a proiecta, în limitele prevăzute de prezentul contract; executantul are obligaţia de a supraveghea lucrările, de a asigura forţa de muncă, materialele, instalaţiile, echipamentele şi toate celelalte obiecte, fie de natură provizorie, fie definitive, cerute de şi pentru contract, în măsura în care necesitatea asigurării acestora este prevăzută în contract sau se poate deduce în mod rezonabil din contract”.

De asemenea, autorităţile au pretenţia ca SDM să aibă angajaţi care să asigure o activitate de 24 de ore pe zi pentru „intervenţii privind semnalizarea rutieră afectată de accidente rutiere, vandalism, furt, fenomene naturale etc., precum şi semnalizarea corespunzătoare a unor situaţii neprevăzute ivite pe domeniul public (surpări, accidente, fenomene naturale); se va asigura urmărirea comportării drumurilor și podurilor în vederea asigurării exploatării normale a acestora”.

Societatea de Drumuri Municipale are acționariat 100% Consiliul Local Timişoara. Tocmai de aceea, contractul de 34,5 milioane de lei a putut fi atribuit direct, fără organizarea unei licitaţii. De asemenea, conducerea Primăriei Timişoara spune că astfel nu se mai pierde timp valoros pentru soluţionarea eventualelor contestaţii şi că lucrările urgente pot fi realizate imediat.

Contractul i-a prins bine societății. A crescut numărul angajaților, de la an la an. Dacă în 2018 aici munceau 383 de oameni, anul trecut erau 399. Și încasările au fost substanțiale.

Potrivit raportului de activitate al Societății de Drumuri Municipale, în 2019, regia a adunat 60,5 milioane de lei. Aproape 54 de milioane de lei au venit doar din contractual cu Primăria Timișoara. Peste 10,5 milioane de lei s-au strâns din tarifele de parcare percepute prin sistemul Timpark, sistem care a fost trecut în subordinea SDM tot de administrația Robu.

Din raportul societății aflăm că: „programul de investiții a fost îndeplinit în proporție de 103,5%, cea mai importantă investiție a anului 2019 a fost stația de asfalt în valoare de 6.650.000 de lei, care a fost pusă în funcție în luna iulie. Prin finalizarea acestei investiții, societatea beneficiază de o creștere a calității și productivității în domeniul producerii mixturilor asfaltice. Astfel, această stație de asfalt de ultimă generație, cu o productivitate de 150to/h, poate asigura întreaga cantitate de mixturi asfaltice necesară municipiului Timișoara pentru următorii 20 de ani”.

SDM nu trebuie să se ocupe doar de reparații și întreținere străzi. Montarea indicatoarelor rutiere este tot în sarcina regiei. Și  afacerea se dovedește profitabilă. 11,5 milioane de lei au ajuns în visteria SDM din activitatea de „lucrări de întreținere a semnalizării rutiere”, în 2019. Marcajele rutiere din anul precedent i-a costat pe timișoreni 5,2 milioane de lei. Nici nu e de mirare, dacă ne gândim că marcajele de pe asfalt nu au viață lungă. Numai trecerile de pietoni „muzicale” au fost vopsite de două ori în două luni.

Repararea și schimbarea semafoarelor din oraș au adus regiei un venit de 3 milioane de lei, iar montarea, înlocuirea și amplasarea de indicatoare rutiere, alte 1,8 milioane de lei. Pe lângă toate acestea, Primăria Timișoara a fost facturată și pentru verificarea indicatoarelor, cu 1,2 milioane de lei.

Cea mai profitabilă afacere a SDM este, de departe, schimbarea trotuarelor și asfaltarea străzilor. Această activitate a adus societății venituri de peste 39 de milioane de lei, cu 6 milioane de lei mai mult față de anul 2018. Ce au făcut angajații de acești bani? Ei bine, au reparat sau modernizat străzi în suprafață de 195.000 de metri pătrați. Aferent acestora au fost refăcute și trotuare, care însumează 43.600 de metri pătrați. Din raport lipsește însă cantitatea de borduri care a fost schimbată în anul 2019 și suma aferentă lor, deși cu toții știm că acestea sunt refăcute foarte des. La aceste deconturi se adaugă și întreținerea străzilor de pământ. Mai sunt, încă, în oraș, 12.300 de metri pătrați de artere cu piatră sau pământ. Pentru că a avut grijă de ele, Societatea de Drumuri Municipale a încasat aproape 2 milioane de lei.

Preluarea serviciului Timpark a fost și ea profitabilă pentru regia municipalității. Taxarea șoferilor a adus încasări de aproape 10,7 milioane de lei. Cei mai mulți bani au venit din plata abonamentelor, a voucherelor, din SMS-uri pentru parcare și din administrarea lor. O sumă mică a fost strânsă din puținele locuri de parcare care se închiriază în oraș.

Cu acești bani, SDM are obligația să și construiască noi locuri de parcare. Dacă promisiunile unor structuri mari, mai ales în zona centrală, rămân încă neonorate, măcar cele trasate pe asfalt să se înmulțească. Ei bine, în 2019, regia de drumuri a creat 763 de locuri de parcare. Unde? Nimeni nu știe, pentru că străzile aferente acestora au fost omise din raport.

Piețele, pierdere cu noul director

Societatea Piețe SA este o altă regie din subordinea Primăriei Timișoara. Niciodată nu a fost cea mai profitabilă, dar nici nu înregistra pierderi prea mari. Acum, însă, cheltuielile administrației piețelor agroalimentare din oraș au fost mai mari decât veniturile. În 2019, veniturile au fost de 8,3 milioane de lei, iar cheltuielile au depășit 9,5 milioane de lei. Așadar, pierderile înregistrate trec de 1,2 milioane de lei, potrivit rapoartelor publice publicate pe site-ul Primăriei Timișoara. Activitatea a fost „nerentabilă”, se arată chiar în document.

„Din punct de vedere financiar, activitatea a fost nerentabilă, justificarea acestei situații fiind motivată de faptul că s-a realizat, în 2019, un volum foarte mare de reparații în toate piețele, aceste lucrări fiind foarte necesare pentru buna desfășurare a activității și în condiții de siguranță deplină pentru toți vânzătorii și cumpărătorii din piețe”, aflăm din raport.

Lucrările despre care vorbește directorul Ionuț Nasleu reprezintă înlocuirea tablourilor și instalațiilor electrice în toate piețele, pentru că reprezentau pericol de electrocutare. De asemenea, în Piața Iosefin a fost reparat sistemul de trape de fum, iar în Badea Cârțan a fost înlocuită prelata pieței, distrusă la furtuna din septembrie 2017.

O laudă pentru administratorii piețelor este și faptul că „s-au amenajat patru locuri de parcare în fața Pieței de Flori din Piața 700, pentru cumpărători, ca să nu blocheze traficul, așa cum se întâmpla până atunci”.

Au mai fost instalare sisteme de supraveghere în piețe, au fost înlocuite barierele de acces, au fost reparate fațade și acoperișuri și a fost refăcută platforma din Piața Mehala, care era plină de gropi.

Așa cum știți, în Timișoara, în Piața Traian, se organizează un târg tradițional. Nasleu a ținut să menționeze, în raportul trimis primăriei, că această activitate nu este o pierdere.

„Menționăm că amenajarea Târgului de Produse Tradiționale din Piața Traian nu reprezintă o pierdere. Aceasta se încadrează la capitolul Investiții și, deci, nu generează pierderi, constituind un capitol distinct. În același timp, această investiție aduce un plus de valoare orașului Timișoara”, se arată în raport.

Scăderea veniturilor este pusă pe seama… concurenței. Mai exact, deschiderea a tot mai multe supermarketuri în oraș, mai ales în apropierea piețelor, scăderea numărului de spații închiriate de regie, deschiderea piețelor volante au dus la diminuarea încasărilor.

„Deschiderea și extinderea de piețe volante, fiind un proiect de succes, pentru producători este un lucru benefic, în schimb, pentru societatea Piețe SA reprezintă o plecare a clienților societății din piețele clasice și o scădere practică a veniturilor în aceste piețe. În schimb, cheltuielile de întreținere a acestora și de buna funcționare rămân aceleași. Spre exemplu, un producător care își comercializează produsele într-o piață clasică, într-o lună, plătește 500 de lei, iar în piața volantă, în 8 zile/lună, plătește doar 200 de lei, iar volumul vânzărilor este același”, mai aflăm din document.

În încheiere, directorul Piețe SA menționează că, față de alte regii publice, nu are datorii la bugetul de stat, adică taxele și impozitele au fost achitate.

În numărul următor vom prezenta situația altor regii. Concluziile vă aparțin.

Alte subiecte :

Ambasadoarea UVT Liberty Marathon 2024 este Gabriela Szabo, campioană olimpică și multiplă campioană mondială la atletism

Universitatea de Vest din Timișoara (UVT), în calitate de organizator al competiției internaționale UVT Liberty Marathon, ajunsă la cea de-a șaptea ediție, are deosebita...

Meci greu în etapa intermediară pentru Banat Girls

Alexandria Banat Girls Comloșu Mare începe a doua jumătate a play-out-ului cu o partidă pe teren propriu în fața echipei din...

Citește și :