9.1 C
Timișoara
vineri 29 martie 2024

PUZ-ul zonei centrale este aspru criticat de arhitecți

Arhitecții timișoreni iau poziție față de modul absolut formal cu care rezolvă administrația locală problemele stringente ale comunității. Așa zisele dezbateri publice și consultarea opiniei publice se dovedesc în opinia arhitecților doar un exercițiu de imagine.

A apărut și o luare de poziție publică asupra acestui fenomen.

Construire clădiri cu funcțiuni mixte: locuire colectivă, activități administrative de administrarea afacerilor, financiar –bancare, comerciale (terțiare), culturale, de turism, parcaj colectiv public și privat. ”Având în vedere căproiectul de hotărâre din 3.10.2019PUZ -,,MIXED USE –ZONA CENTRALĂ, Construire clădiri cu funcțiuni mixte: locuire colectivă, activități administrative de administrarea afacerilor, financiar –bancare, comerciale (terțiare), culturale, de turism, parcaj colectiv public și privat” este supus aprobării plenului Consiliului Local al Municipiului Timișoara, Ordinul Arhitecților din România, filiala teritorială Timiș reiterează punctul de vedere (reprodus mai jos) pe care l-a susținut în dezbaterea publică pe această temă, organizată la solicitarea OAR T, în data de 26.09.2018. Constatăm că, din păcate, nici una dintre observațiile ridicate de OART nu au fost incluse în documentația finală, trimisă spre aprobare CLT, cum de altfel nu au fost incluse nici unul dintre punctele de vedere exprimate de către ceilalți participanți la dezbaterea publică menționată. În aceste condiții, dezbaterea publică a proiectelor de urbanism de interes larg rămâne doar un exercițiu de imagine, fără a contribui la îmbunătățirea soluțiilor propuse și la armonizarea diferitelor puncte de vedere referitoare la un proiect sensibil pentru orașul nostru.
Cu stimă,
Colegiul Director al Ordinului Arhitecților din România, filiala teritorială Timiș

Iar prin adresa nr 167/ 25 09 2018 de acum un an, arhitecții s-au adresat Primăriei Timișoara.

Către: Primăria Municipiului TimișoaraDirecția Urbanism și Dezvoltare UrbanăReferitor la: PUZ -,,MIXED USE –ZONA CENTRALĂ. Construire clădiri cu funcțiuni mixte: locuire colectivă, activități administrative de administrarea afacerilor, financiar –bancare, comerciale (terțiare), culturale, de turism, parcaj colectiv public și privat”I. Preambul Ordinul Arhitecților din România, filiala teritorială Timiș (OART) , în calitate de organizație profesională de interespublic are printre atribuții ”protejarea și promovarea calității produsului de arhitectură şi urbanism la nivel local” ( Art.6, alin.1, lit.a din REGULAMENTUL CADRU privind înființarea, organizarea și funcționarea filialelor teritoriale ale Ordinului Arhitecților din România).În această calitate, OART susține dezvoltarea sustenabilă a municipiului Timișoara, în conformitate cu nevoile contemporane ale orașului și cu regulile de bună practică.
Totodată, reafirmăm nevoia unui echilibru just între interesul public și cel privat, ambele având rolul lor în dezvoltarea urbană. Pentru a atinge acest echilibru, este nevoie de o dezbatere constantă și transparentă între toți factorii implicați : investitori, administrație, specialiști în domeniu și societate civilă.În cazul de față, PUZ -,,MIXED USE –ZONA CENTRALĂ, considerăm improprie și pripită asumarea de către administrația publică, printr-un protocol direct cu proprietarul terenului, a unor indici urbanistici și a unor demersuri de declasare a ansamblului cu statut de monument istoric. Stabilirea unor indici urbanistici de dezvoltare a terenului se face in baza unei documentații de tip PUZ, aprobată în ședință publică de către Consiliul Local prin Hotărâre de Consiliu , după parcurgerea etapelor legale și obținerea tuturor avizelor și autorizărilor necesare.Legislația în vigoare prevede dreptul de preempțiune al administrației locale în cazul tranzacționării imobilelor cu statut de monument istoric sau aflate în zona de protecție amonumentelor istorice.În cazul unor imobile cu poziție urbană importantă sau care sunt importante pentru istoria și cultura locală (și în cazul fostului Liceu de Arte Plastice este vorba de ambele cazuri) este recomandabil ca decizia de a exercita sau nudreptul de preempțiune să nu fie un simplu act birocratic ci să se ia în urma consultării administrației cu societatea civilă și cu specialiștii din domeniu.
Considerăm că exercitarea acestui drept de preempțiune în cazul fostului Liceu de Arte Plastice ar fi fost benefică pentru oraș, mai ales în contextul obligațiilor asumate prin titlul de Capitală Europeană a Culturii 2021.II. Observații referitoare la propunerea de PUZ -,,MIXED USE –ZONA CENTRALĂ1.Referitor la regimul de înălțime propus:Pe strada20 Decembrie 1989, clădirea propusă are o înălțime de 23,50 m la cornișă + un etaj retras la cota +26,00, comparativ cu înălțimea de 20,00 m la cornișă a clădirii Primăriei ( v. planșa U.10) Considerăm că înălțimea propusă este prea mare, depășirea cornișei Primăriei fiind de evitat, atât din motive urbanistice care țin de percepția străzii 20 Decembrie 1989 în lungul axei sale , cât și din motive de simbolistică urbană. Acest punct de vedere se regăsește și în avizul de principiu emis de Direcția Județeană pentru Cultură. Planșa de reglementări urbanistice face referire la cota impusă de Direcția Județeană pentru Cultură, dar nu detaliază în nici un fel modul de rezolvare al acestei cerințe.În mod normal, conform RGU, de la cota de +20.00 m ar trebui sa existe o retragere la un unghi de 45 grade pana la cota de 23.50 m.Pe strada Patriarh Miron Cristea, clădirea propusă are o înălțime la cornișă de +22,50 m, cu un etaj retras la cota +26,00 m, în opoziție cu clădirea Mitropoliei Ortodoxe Române, care are o înălțime la cornișă de doar +10,50m, rezultând astfel un profil stradal dezechilibrat.Considerăm corectă retragerea corpurilor înalte ale propunerii către interiorul parcelei astfel încât frontul rezultat să fie echilibrat din punct de vedere al cotei cornișei pe ambele părți ale străzii.2.Referitor la clădirea Inspectoratului Școlar și la clădirea LiceuluiConsiderăm benefică și imperios necesară intenția depăstrare a clădirii Inspectoratului Școlar, fiind vorba de o lucrare a arh. Laszlo Szekely, un arhitect emblematic, care a adus o contribuție decisivă la imaginea Timișoarei moderne. În același timp atragem atenția asupra faptului ca propunerea elimină total acoperișul existent și o integrează într-un front continuu la nivelurile P și P+1 și o ”încalecă” cu construcții noi, fapt care duce la modificarea completă a imaginii originale a casei. Practic nu se poate vorbi de aceeași clădire din cauza absențeiacoperișului, care este parte integrantă din arhitectura casei și din cauza înglobării ei într-o structură tip big-box care acoperă o mare parte a terenului disponibil.Datorită faptului că este vorba despre o clădire parte a unui ansamblu monument istoric (Ansamblul urban II, cod LMI TM-II-a-B-06100) considerăm că soluția corectă este păstrarea clădirii în integralitatea ei, inclusiv acoperișul și lăsarea unui spațiu perimetral de protecție față de intervenția modernă.Aceeași metodă de operare este recomandabilă și pentru porțiunea din fostul Liceu de Arte Plastice ce se va păstra: menținerea acoperișului și spațiu perimetral.3.Piațeta propusă la intersecția str. 20 Decembrie cu bd. LogaIntenția inițiatorului PUZ, de a aloca o suprafață de teren pentru o dotare de uz public, prin realizarea unei piațete în apropierea intersecției între str. 20 Decembrie 1989 și bd. Loga este lăudabilă și binevenită, fiind un gest prin care comunitatea locală beneficiază în urma dezvoltării urbane propuse.
Dată fiind importanța în cadrul soluției a acestui spațiu public, considerăm că se impun următoarele observații:

– Relația piațetei cu colțul de clădire propus în această zonă trebuie semnificativ îmbunătățită . În planșa de reglementări urbanistice, relația dintre colțul clădirii, piațetă și zona de circulație pietonală de pe bd. Loga nu este suficient de clară, existând posibilitatea de apariție a unui punct de gâtuire funcțional și perceptiv în acest loc. Recomandăm retragerea corpului de clădire și elevarea de la sol astfel încât pietonii sa poată circula liber.
– Străpungerea pietonală între bd. Loga și bd. Mihai Eminescu are un traseu aleator, care nu unește puncte de interes sau nu oferă un traseu pietonal mai avantajos, din acest motiv riscând să nu fie atractivă pentru pietoni. Pentru a corecta acest lucru este necesară găsirea unui alt traseu pietonal, corelat cu determinanții urbanistici, care să răspundă mai bine cerințelor de mai sus.

– Limita de implantare pentru ”turnul informațional”, marcată în planșele de reglementări urbanistice trebuie restrânsă și corelată cu imaginile de prezentare 3D, astfel încât sa nu existe riscul ca la faza de implantare în teren să devină o clădire mult mai mare decât cea prezentată în vizualizările 3D.Observațiile enunțate mai sus trebuiesc integrate și detaliate în planșa de reglementari urbanistice.4.Regulamentul Local de Urbanism aferent PUZ

– Cap.2 REGULI DE BAZA PRIVIND MODUL DE OCUPARE A TERENURILOR, subcap. I Reguli cu privire la păstrarea integrității mediului și protejarea patrimoniului natural și construit :
Cu toate că documentația se referă la un ansamblu monument istoric clasat, în acest sub-capitol nu se face nici o referire la protejarea patrimoniului construit, respectiv clădirile existente în acest moment pe teren și măsurile pentru protejarea lor.

– Cap.2 REGULI DE BAZA PRIVIND MODUL DE OCUPARE A TERENURILOR, subcap. II, Reguli cu privire la siguranța construcțiilor și la apărarea interesului public : Nu există o definire clară a interesului public în acest caz și regulile pentru apărarea sa. –

– Cap.4 PREVEDERI SPECIFICE LA NIVELUL ZONELOR FUNCȚIONALE, subcap. I, M –ZONA MIXTA : Se prevede împărțirea terenului în sub-zone, lucru uzual în cazul unui PUZ, doar ca aceste sub-zone practic nu se diferențiază aproape deloc nici ca indici urbanistici nici ca regim de înălțime, nici ca funcțiuni. Considerăm absolut necesară prezentarea detaliată a celor trei sub-zone, cu dimensiuni, suprafețe, indici urbanistici etc., în corelare cu planșele de reglementări urbanistice și cele de prezentare 3D.Caracterul celor trei sub-zone fiind mixt urban, considerăm necesară precizarea, la nivelul fiecărei sub-zone, a procentului în care este prezentă fiecare funcțiune (locuire,activități comerciale, culturale, servicii etc.) în cadrul mixului, precum și nivelul la care sunt prezente ( parter, etaj, etc.).III.

ConcluziiOART susține dezvoltarea urbană sustenabilă a orașului Timișoara și nevoia de regenerare urbană a sitului fostului Liceu de Arte Plastice.Interesul public major este ca, pe acest sit atât de important pentru oraș și pentru memoria colectivă a comunității, produsul final să fie un ansamblu urban de înaltă calitate, realizat după regulile de bună practică și care să răspundă atât cerințelor investitorului, cât și celor ale administrației publice, specialiștilor și societății civile.Pentru a atinge acest deziderat este necesar ca propunerea de PUZ prezentată să fie completată prin asumarea observațiilor prezentate de OART și a celor rezultate în urma dezbaterii publice.
Cu stimă,
Colegiul Director al Ordinului Arhitecților din România, filiala teritorială Timiș

Alte subiecte :

Căutăm jandarmi juniori pentru o zi

Vrei să te joci cu cei mai fideli parteneri, cățelușii Jandarmeriei? Ți-ar plăcea să pornești sirenele mașinilor de intervenție? Ziua Jandarmeriei...

Undă verde pentru construirea unui spital nou în Timișoara

Dominic Fritz, primarul Timișoarei și Mehita Fanny Sylla, Manager Regional, Banca Mondială - Corporația Financiară Internațională (International Finance Corporation, IFC) au...

Citește și :