19.1 C
Timișoara
joi 28 martie 2024

Piste pentru biciclete mai scumpe decât autostrăzile într-un oraș din România

Zece milioane de euro este preţul pe care Primăria Sibiu îl pune la bătaie pentru doar 3,5 kilometri de piste pentru biciclete pe malurile Cibinului, fiind cea mai mare investiţie a administraţiei publice locale după modernizarea Stadionului Municipal

Dincolo de preţul piperat, proiectul include alei pietonale pe doar 7% din traseul pe care se întind pistele de biciclete, adică – 253 de metri. Până în prezent, s-a realizat studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic şi a fost iniţiată procedura de achiziţie pentru contractarea execuţiei lucrărilor. Aceasta se află în validare pe SICAP.

Autorităţile locale, preconizează că execuţia va dura 11 luni.

Traseul pleacă din apropierea Centrului istoric, de pe strada Maramureşului şi ajunge până aproape de Guşteriţa, un cartier de la marginea Sibiului, din partea de nord – est. Proiectul include şi amenajări destinate bicicliştilor şi pietonilor, precum: piaţeta de lângă podurile peste Cibin ale Şoselei Alba Iulia, precum şi un viitor pod circular lângă Spitalul de Psihiatrie.

Malurile Cibinului, disponibile doar bicicliştilor, nu şi pietonilor

Societatea civilă s-a arătat nemulţumită de acest proiect, reclamând pe lângă costurile exagerate, faptul că nu a fost consultată înainte de proiecţie, că pistele sunt construite la limita inferioară de lăţime de doar doi metri (fără rigolă sau zona de siguranţă), că traseul este întrerupt în trei locuri şi că, deşi este vorba despre piste pe malurile Cibinului, pietonii nu au fost luaţi în considerare, având în vedere că este vorba despre o zonă de promenadă.

Mai mult, deşi există, în cadrul acestui proiect, amenajări prevăzute şi pentru pietoni, precum podul circular, de la vărsarea pârâului Rosbach în Cibin, nu a fost prevăzut niciun trotuar care să ducă spre acesta, accesul fiind făcut practic de pe celălalt mal al râului.

În Sibiu, pistele de biciclete au devenit adevărate terenuri de dispută între pietoni şi biciclişti, aşa cum s-a întâmplat pe Aleea Călăreţilor sau în Parcul Sub Arini.

Şi în cazul de faţă pe porţiuni considerabile din aceste trasee nu există trotuare, nici prevăzute în actuali proiect şi nici din cele vechi, motiv pentru care se aşteaptă ca şi acestea să genereze noi teme de scandal în viitor.

De cealaltă parte, însă, reprezentanţii administraţiei publice locale se apără şi spun că au vrut să protejeze cât mai mult spaţiul verde, cadrul natural şi să nu afecteze stabilitatea malurilor, dar şi că au păstrat distanţa minimă prevăzută pe sens.

Din proiect reiese că pistele vor fi străjuite de parapete metalice pe o parte şi de un mal taluzat pe cealaltă parte.

Cât despre zonele în care nu există trotuare deloc, Primăria Sibiu aminteşte că acestea vor fi amenajate separat, abia după ce în zonă vor fi înlocuite conductele, dar şi că proiectul actual este unul dedicat mobilităţii alternative, prin transformarea râului Cibin dintr-o barieră naturală într-un coridor de mobilitate alternativă care va face conexiunea dintre centru şi cele cinci cartiere ale oraşului.

Localnicii contrazic însă autorităţile şi precizează că acestea fac referire la trotuare prost executate şi prea puţin folosite.    Ofertele pentru execuţia pistelor de biciclete şi a celorlalte obiective prevăzute în proiect sunt aşteptate pe 23 iunie.

Ofertele pentru execuţia pistelor de biciclete şi a celorlalte obiective prevăzute în proiect sunt aşteptate pe 23 iunie.

Comparaţie de preţ cu alte proiecte pentru piste de biciclete

În urmă cu doi ani, tot la Sibiu se construiau aproximativ 6 kilometri de piste pentru biciclişti, care legau reşedinţa de judeţ de Cisnădie, cu doar 700.000 de euro.

Administraţia Străzilor Bucureşti construia şi ea, în urmă cu un deceniu, 111 kilometri de piste pentru biciclete, cu 5 milioane de euro. Este adevărat că mare parte din aceste piste nu sunt nici astăzi operaţionale.

Vâlcea intenţionează şi ea să construiască 46 de kilometri de piste de biciclete în Râmnic cu 9 milioane de euro – prin atragerea de fonduri europene. Proiectul este la stadiul de documentaţie tehnică pentru care s-a obţinut finanţare nerambursabilă.

Ar mai fi de menţionat că în luna mai, în Galaţi cu 10 milioane de euro au fost modernizaţi peste 20 de kilometri de drum judeţean, investiţie care cuprinde şi trei kilometri piste pentru biciclete. Iar exemplele de acest gen pot continua.

Sibiu se afla, în urmă cu cinci ani, pe primul loc în ţară, fiind la acea vreme în topul oraşelor cu cel mai mare număr de kilometri de piste operaţionale pentru biciclişti – 70 de kilometri, cu excepţia Capitalei.

Promotor al pistelor de biciclete în perioada în care era primar de Sibiu, preşedintele României s-a arătat nemulţumit de lipsa acestora, recunoscând că acolo unde acestea există nu au fost executate corect: „Cei care le-au conceput probabil nu folosesc bicicleta”, declarat Klaus Iohannis joi, 3 iunie, de Ziua Mondială a Bicicletei, sărbătorită pentru prima dată şi în România.

Sursa: https://adevarul.ro/locale/sibiu/piste-biciclete-pret-autostrada-orasul-presedintelui-romaniei-1_60b8d3e45163ec4271b8214f/index.html

Alte subiecte :

Încă o veste bună pentru transportul școlar verde din județ

După ce, la începutul săptămânii, s-a semnat contractul pentru achiziția a 24 de microbuze electrice prin PNRR, Consiliul Județean Timiș a...

Sarcofagul din mijlocul Timișoarei! Fostul manej imperial și epopeea sa specială

Fostul manej imperial, construit în secolul al XVIII-lea, devenit Sala 2 a Teatrului Național din Timișoara, urmează să fie transformat complet, în urma unui...

Citește și :