Cazarma U va deveni Hotel. Cel puțin așa au hotărât consilierii locali, miercuri 28 ianuarie. În regulamentul special al Cartierului Cetate se specifică faptul „Intervențiile asupra cvartalului se fac numai cu PUZ”. Dar cât de legal este acest PUZ?
Planul Urbanistic Zonal recent aprobat prevede transformarea Cazarmei U în hotel și refacerea zonei proximitatea sensului Giratoriu, inclusiv mutarea stației de autobuz din zonă. „Circulația auto influențează negativ calitatea spațiului urban, deoarece în fața și în zonele laterale ale Cazărmii există numeroase locuri de parcare și o stație de taxi care au un caracter de tip parazitar”, după cum se arată în prima parte a Planului Urbanistic Zonal pentru transformarea Cazarmei U.
Mai precis, Cazarma U va deveni hotel privat, al cărui investitor s-a angajat că va face o parcare subterană, cu 40 de locuri de parcare publice și 50 de locuri de parcare private, pentru care va ameneaja în subteran căile de acces, spațiul public și piste de bicilete, lucrări care ar urma să coste peste două milioane de euro. La final, investiția va rămâne în proprietatea Timișoarei, cu tot cu locurile de parcare publice.
Cazarma U aparține unui investitor privat, care, de-a lungul ultimilor ani, a mai încercat să obțină aprobare pentru acest proiect. Investitorul a primit într-un final aprobarea, cu 17 voturi pentru, 2 voturi împotrivă și 3 abțineri.
Consilierii AUR care s-au împotrivit,
dar nu în ceea ce privește amenajarea cazărmii, ci a faptului că fâșia de teren din fața acestea este spațiu public, destinația nu poate fi schimbată și nu se pot realiza lucrări de către un alt terț privat, fără organizarea unei licitații la care participă firme avizate în construcții, dat fiind caracterul public al terenului, după cum subliniază Ilie Sîrbu, consilier AUR și coordonator al Asociației Salvați Patrimoniul Timișoarei.
Ne referim mai precis la o parcelă de 6.543 metri pătrați, care cuprinde parcarea de taxi și mașini, stația de autobuz, dar și sensul giratoriu de la Mărăști, cel din vecinăteatea Spitalului Muncipal, unde erau odinioară Clinicile Noi.
- „Parcela identificată prin CF nr. 416867 are o suprafață de 6543 mp și este definită ca fiind o zonă pentru infrastructură rutieră și pietonală”, după cum este specificat în documentația Planului Urbanistic Zonal.
- În CF-ul eliberat de ANCPI, terenul este încadrat în categoria de folosință de „drum”.
Parcela respectivă este proprietate publică
„Din punctul nostru de vedere, PUZ-ul prevede ca partea din fața Cazărmii U și până în sensul giratoriu, în CF acest spațiu este proprietate publică, figurând ca drum”, spune Ilie Sîrbu, consilier local din partea AUR, dar și coordonatorul Asociației Salvați Patrimoniul Timișoarei.
Ilie Sîrbu atrage atenția că PUZ-ul încalcă Ordonanța 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor.
Articolul 8 din Cap. I, Secțiunea II, lit. c) definește noțiunea de străzi ca: drumuri publice din interiorul localităţilor, indiferent de denumire: stradă, bulevard, cale, chei, splai, șosea, alee, fundătură, uliță (…)
d) drumurile pentru cicliști de interes local
De asemenea, PUZ-ul aprobat încalcă și prevederile stipulate de Ordonanța 71/2022 privind organizarea și funcționarea serviciilor publice de administrare a domeniului public și privat de interes local.
Articolul 4 din Cap. I, alin. (1) stipulează faptul că bunurile care aparțin domeniului public al unităților administrativ-teritoriale nu pot fi utilizate decât potrivit destinației pentru care au fost create sau dobândite potrivit legii.
Potrivit alin. (2), Pe terenurile/spațiile care aparțin domeniului public al unităților administrativ-teritoriale este interzisă amplasarea construcțiilor de orice fel, cu excepția celor necesare desfășurării serviciului propriu-zis și a rețelelor publice tehnico-edilitare subterane și/sau supraterane, precum și funcționarii instituțiilor publice de interes local.
Lucrări publice pe teren public, fără implicarea primăriei
Printre neregulile subliniate de Sîrbu se enumeră faptul că potrivit unei înțelegeri mai vechi, consiliul local este de acord să cedeze partea din fața clădirii fără ca măcar să fie deținută desprinderea de acel cvartal de 6543 de metri pătrați. De asemenea, el a mai subliniat și faptul că investitorul s-a oferit să facă lucrări în folosul public, fără implicarea primăriei…pe terenul primăriei.
„Din câte știm noi, orice teren /imobil trebuie să existe licitație, obligatoriu, chiar dacă lângă se reglează un PUZ. Dacă lucrăile sunt în folosul primăriei, în mod normal ar fi trebuit să le scoată la licitație și să fie realizate de o firmă hotărâtă prin licitare”, spune Ilie Sîrbu.
Acesta acuză faptul că a mai întâmplinat neclarități privind documentația. Ilie Sîrbu motivează faptul trebuie să planifice și să reglementeze și situația juridică, pentru a nu fi blocat proiectul pe viitor.
„Un Plan Urbanistic Zonal planifică și reglementează și situația juridică, nu doar situația de fapt. Decât să întâmpinăm o situație cum a fost la Romcapital, unde propiectul a fost blocat sau cu cel de la ISHO, care nu se poate intabula pentru că consiliul local a trecut PUZ-ul fără să se clarifice situația juridică”, a subliniat Vasile Sîrbu.
Consilierul menționează că nu are o problemă personală cu beneficiarul Cazarmei U, ci vrea ca documentele să fie precise și clare din punct de vedere juridic. Acesta mai invocă și faptul că zona este sit arheologic și că eventualele săpături ar putea întârzia lucrările.
PUZ-ul prevede și acest aspect, au existat și o serie de cercetări arheologice preventive
„Cercetarea arheologică preventivă s-a efectuat în trei părți ale arealului (…), adică în zonele în care se va realiza o intervenție în adâncimea solului mai mare decât decopertarea trotuarelor și reamenajarea lor.
În cele 3 zone se va realiza o bandă de circulație în plus față de situația actuală. Cele trei zone au fost: sensul giratoriu din Pța Mărăști, Strada Oituz, prin fața Facultății de Arte a Universității de Vest din Timișoara până la zona cu parcări și pe Calea Aradului, pe partea cu Parcul Botanic, din sensul giratoriu pe o lungime de 100 de metri.
În zona pietonală existentă acum, va fi păstrată această destinație, singura intervenție a constructorului în zonă va fi de înlăturare a covorului asfaltic și montarea dalelor, precum și înlocuirea bordurilor pe același amplasament ca și în prezent. Cercetarea arheologică efectuată în perioada aprilie-iunie 2018 în puctul Pța Mărăști, Str. Oituz, Calea Aradului, în Municipiul Timișoara, județul Timiș, a condus la investigarea unei părți însemnate din zona de interes afectată de lucrările de modernizare a pasajului, fiind descoperite 102 de complexe arheologice repartizate cronologic astfel:
- 9 în perioada secolelor XVI-XVII (perioada turcească);
- 24 în perioada secolelor XVIII-XIX
(perioada austriacă), - 67 în perioada secolulului XX-XXI, iar două nu pot fi încadrate
cronologic și - 130 de poziții în Registrul de inventariere a materialului arheologic recoltat.
Cercetarea în cele mai multe dintre suprafețele de lucru s-a realizat până la cota de 1 m
adâncime, așa cum a fost ea menționată și aprobată în Proiectul de Cercetare Arheologică
Preventivă, proiect în baza căruia s-a elaborat autorizația de săpătură.
Pe baza cercetărilor arheologice desfăşurate s-au propus, datorită diversității lucrărilor
soluția conservării in situ a complexelor arheologice încadrate de noi în perioadele secolelor
XVI-XIX și se propune acordarea de către Comisia Națională de Arheologie a avizului favorabil continuării lucrărilor pentru fiecare unitate de săpătură în parte (…).
Se menționează că la terminarea cercetării arheologice complexele au fost acoperite doar cu material geotextil pentru a le proteja într-o oarecare măsură. De asemenea, se consideră oportună punerea în evidență atât cât este posibil, ținând cont că zona cercetată va deveni o bandă de circulație, a rezultatelor cercetării și se solicită beneficiarului marcarea la nivelul căii de rulare a traseului zidurilor cetății austriece a Timișoarei identificate de noi în timpul cercetării.
Precum menționat, în interiorul sensului gitaroriu s-au identificat părți componente din
ansamblul Porții Vienei, una din cele mai frumoase porți ale orașului ridicată în stil baroc și
despre al cărui plan nu cunoaștem foarte multe, doar avem căteva fotografii de epocă cu
aceasta. Astfel, alături de marcarea la nivelul carosabilului a zidurilor ar fi necesară și
amplasarea în zona pietonală a unui panou cu informațiile oferite de aceste cercetări
arheologice preventive alături de orice alte informații oferite de documentele vremii. Această propunere vine ca o dorință firească de a face cunoscute aspecte din istoria orașului nu doar cetățenilor săi, cât și tuturor celor care vizitează orașul”, supă cum se sprecifică în Planul Urbanistic Zonal „Reabilitare, reamenajare și extindere Cazarmă”.
Până când Proiectul Cazarmei U va intra în șantier, vor mai trece ani de zile, până când se vor obține avizele necesare, va fi întocmit proiectul tehnic, ș.a.m.d, deși proiectul a fost aprobat, mai durează până când timișorenii vor vedea propriu-zis o altă față a Cazarmei U.