3.1 C
Timișoara
sâmbătă 20 aprilie 2024

O piață mistuită de flăcări, o demisie și multă vrajbă locală fără sfârșit 

Primarul Dominic Fritz a cerut Consiliului de Administraţie al societăţii Pieţe S.A. din subordinea municipalităţii să-l demită de urgenţă pe directorul Ionuţ Nasleu. Solicitarea vine după ce hala de flori din Piaţa 700 a ars într-un incendiu provocat de un scurtcircuit.

În urma discuţiilor cu reprezentanţii ISU Timiş, Dominic Fritz a aflat că hala a ars din cauza nerespectării unor prevederi elementare privind securitatea la incendiu.

„Hala din Piaţa 700 nu oferă condiţii decente comercianţilor, iar aceştia sunt nevoiţi să se încălzească cu aeroterme pe care le aduc de acasă. De asemenea, zona este păzită în timpul nopţii tot de comercianţi. Hala de flori din Piaţa 700 a ars din cauza nerespectării unor reguli elementare de protecţie împotriva incendiilor. Prejudiciul şi responsabilităţile legale le vor stabili autorităţile, în urma anchetei. Cer imperativ Consiliului de Administraţie al acestei societăţi să convoace o şedinţă de urgenţă şi să-l demită pe domnul Nasleu. Nepăsarea şi neprofesionalismul domnului Nasleu putea să ne coste vieţi. Vedem ce se întâmplă în ţară din cauza instalaţiilor electrice improvizate”, a declarat Dominic Fritz, după ce a vizitat hala.

Primarul Timişoarei consideră că şeful de la Pieţe S.A. avea suficient timp, în cei doi ani de când conduce această societate, să remedieze astfel de deficienţe elementare.

Cum se apără Nasleu

„Urmare evenimentului ce a avut loc în Piața Timișoara 700, Sector de Flori, în data de 13.02.2021, în jurul orelor 02,00, când a luat foc instalația electrică, vă înaintăm punctul nostru de vedere:

Societatea noastră a asigurat energia electrică în Sectorul de Flori din Piața Timișoara 700 doar pentru iluminat și pentru folosirea caselor de marcat fiscale de către comercianți, sens în care s-a montat câte o priză la fiecare stand.

Această instalație a fost refăcută pe cheltuiala societății noastre, în integralitate, în cursul anului 2019, deci este de dată recentă, în timp ce Piața Timișoara 700 a fost înființată cu mulți ani în urmă. În aceste condiții, puterea instalată pentru energia electrică nu a putut fi mărită, în așa fel încât să se poată asigura și utilizarea altor surse de consum în afara celor deja menționate: iluminat și pentru folosirea caselor de marcat fiscale.

Ținând cont de faptul că, în noaptea menționată, temperaturile au fost foarte scăzute, comercianții de flori din piață au folosit surse de încălzit, cum ar fi: aeroterme, radiatoare etc. Acest fapt a dus la supraîncălzirea instalației electrice, astfel că aceasta a luat foc.
Menționăm că, potrivit Regulamentului de funcționare al acestei piețe, activitatea se desfășoară doar între orele 06,00 și 18,00, astfel că folosirea instalației electrice în afara orarului de funcționare al pieței este interzisă, cu atât mai mult pentru surse de încălzire.

De altfel, în contractele de închiriere ale societății noastre, încheiate cu comercianții de flori, nu există obligația noastră de a asigura încălzirea standurilor.

Potrivit procesului-verbal de intervenție nr. 212/13.02.2021, întocmit de către I.S.U. Banat, cauza producerii incendiului a fost suprasolicitarea instalației electrice.

După ce incendiul a fost stins, conducerea societății noastre a luat măsuri urgențe pentru degajarea materialelor rezultate din incendiu, salubrizarea întregii incinte, încărcarea materialelor în autovehicule speciale de curățat etc., astfel că, în jurul orelor 12,00, piața a redevenit funcțională, mai puțin instalația electrică, care va fi reparată începând cu ziua de 15.02.2021. În acest sens, am contactat deja o societate de profil, pentru a repune în funcțiune și instalația electrică.

În altă ordine de idei, dorim să facem anumite precizări cu privire la modul în care această piață se află în concesiunea societății noastre, dar și la obligațiile care intră în sarcina noastră.

Piața Timișoara 700 ne-a fost concesionată de către Municipiul Timișoara, prin contractul de concesiune nr. 7/03.05.1999, încheiat în baza HCL Timișoara 202/18.11.1997, alături de alte șapte piețe publice de pe raza Municipiului Timișoara. Pe lângă acest contract, mai avem în derulare alte două contracte de concesiune pentru Piața de Gros și Piața Iosefin.

Este de menționat că, potrivit contractului de concesiune prin care ni s-a concesionat Piața Timișoara 700, societatea noastră nu poate face investiții în niciuna dintre piețe, ci doar lucrări de reparații și întreținere, toate investițiile intrând în sarcina Municipiului Timișoara, care nu a realizat nicio investiție pe toată durata contractului.

În aceste condiții, societatea noastră a solicitat în repetate rânduri Municipiului Timișoara să ne atribuie toate piețele pe care le avem în concesiune în prezent printr-un singur contract, care să permită societății noastre realizarea de investiții în piețe. Aceasta se impune și datorită faptului că toate cele trei contracte de concesiune aflate în derulare, pe care le-am menționat mai sus, au clauze diferite, însă niciunul neprevăzând obligația noastră de a realiza investiții care, în opinia noastră, sunt imperios necesare.

Amintim aici repetatele noastre solicitări, prin următoarele adrese:

— nr. 1930/09.08.2017, înregistrată la Municipiul Timișoara, sub nr. SC2017-020079/09.08.2017;

— nr. 648/06.03.2018, înregistrată la Municipiul Timișoara, sub nr. SC2018-005320/06.03.2018;

— nr. 1589/30.07.2018, înregistrată la Municipiul Timișoara, sub nr. CT2018-0003731/30.07.2018 și sub nr. SC2018-018003/30.07.2018;
— nr. 770/22.04.2019, înregistrată la Municipiul Timișoara, sub nr. SC2019-010074/22.04.2019;

— nr. 2250/18.09.2020, înregistrată la Municipiul Timișoara, sub nr. CT2020-004073/21.09.2020.

În ceea ce privesc rezultatele financiare actuale ale societății noastre, ele se datorează exclusiv măsurilor pe care le-am întreprins în toate piețele pe care le avem în concesiune, pentru menținerea deschisă a acestora în contextul pandemiei cu SARS COV-2, și aceasta pentru a veni în sprijinul utilizatorilor (cetățenii municipiului, producătorilor, dar și comercianților), iar unele dintre aceste măsuri au fost avute în vedere chiar de autoritățile de la nivel central și chiar și de către Guvernul României, la elaborarea unor acte normative ce au reglementat activitatea ce se desfășoară în piețe pe teritoriul întregii țări.

De altfel, am adus și la cunoștință Municipiului Timișoara despre aceste din urmă aspecte, prin adresa noastră nr. 1677/26.06.2020.

Ca atare, nu-i pot fi imputate conducerii societății nici rezultatele financiare actuale și nici producerea incendiului din data de 13.02.2021, din Piața Timișoara 700.”

Societatea Piețe S.A. este o altă regie din subordinea Primăriei Timișoara. Niciodată nu a fost cea mai profitabilă, dar nici nu înregistra pierderi prea mari. Acum, însă, cheltuielile administrației piețelor agroalimentare din oraș au fost mai mari decât veniturile. În 2019, veniturile au fost de 8,3 milioane de lei, iar cheltuielile au depășit 9,5 milioane de lei. Așadar, pierderile înregistrate trec de 1,2 milioane de lei, potrivit rapoartelor publice publicate pe site-ul Primăriei Timișoara. Activitatea a fost „nerentabilă”, se arată chiar în document.

„Din punct de vedere financiar, activitatea a fost nerentabilă, justificarea acestei situații fiind motivată de faptul că s-a realizat, în 2019, un volum foarte mare de reparații în toate piețele, aceste lucrări fiind foarte necesarre pentru buna desfășurare a activității și în condiții de siguranță deplină pentru toți vânzătorii și cumpărătorii din piețe”, aflăm din raport.

Lucrările despre care vorbește directorul Ionuț Nasleu reprezintă înlocuirea tablourilor și instalațiilor electrice în toate piețele, pentru că prezentau pericol de electrocutare. De asemenea, în Piața Iosefin, a fost reparat sistemul de trape de fum, iar în Badea Cârțan a fost înlocuită prelata pieței, distrusă la furtuna din septembrie 2017.
O laudă pentru administratorii piețelor este și faptul că „s-au amenajat patru locuri de parcare în fața Pieței de Flori din Piața 700, pentru cumpărători, ca să nu blocheze traficul, așa cum se întâmpla până atunci”.

Au mai fost instalate sisteme de supraveghere în piețe, au fost înlocuite barierele de acces, au fost reparate fațade și acoperișuri și a fost refăcută platforma din Piața Mehala, care era plină de gropi.
Așa cum știți, în Timișoara, în Piața Traian, se organizeză un târg tradițional. Nasleu a ținut să menționeze, în raportul trimis primăriei, că această activitate nu este o pierdere.

„Menționăm că amenajarea Târgului de produse tradiționale din Piața Traian nu reprezintă o pierdere. Aceasta se încadrează la capitolul Investiții și, deci, nu generează pierderi, constituind un capitol distinct. În același timp, această investiție aduce un plus de valoare orașului Timișoara”, se arată în raport.

Scăderea veniturilor este pusă pe seama… concurenței. Mai exact, deschiderea a tot mai multor supermaketuri în oraș, mai ales în apropierea piețelor, scăderea numărului de spații închiriate de regie, deschiderea piețelor volante au dus la diminuarea încasărilor.
„Deschiderea și extinderea de piețe volante, fiind un proiect de succes, pentru producători este un lucru benefic, în schimb, pentru societatea Piețe S.A. reprezintă o plecare a clienților societății din piețele clasice și o scădere practică a veniturilor în aceste piețe. În schimb, cheltuielile de întreținere a acestora și de buna funcționare rămân aceleași. Spre exemplu, un producător care își comercializează produsele într-o piață clasică, într-o lună, plătește 500 de lei, iar în piața volantă, în 8 zile/lună, plătește doar 200 de lei, iar volumul vânzărilor este același”, mai aflăm din document.

În încheiere, directorul Piețe S.A. menționează că, față de alte regii publice, nu are datorii la bugetul de stat, adică taxele și impozitele au fost achitate.

În numărul următor al săptămânalului nostrum vom prezenta și situația altor regii. Concluziile vă aparțin.

Alte subiecte :

Legislația în construcții actualizată 2024, în dezbatere la CCIA Timiș | VIDEO

Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Timiş, în colaborare cu Inspectoratul Județean în Construcții Timiș, sub egida Inspectoratului de Stat în Construcții, a organizat...

Lucrări Aquatim la Liebling

În perioada 22-26 aprilie, zilnic între orele 9-17, în Liebling se va întrerupe furnizarea apei pentru lucrări de spălare a rețelei de distribuție. Lucrările de...

Citește și :