O administrație pentru liniștea noastră! Ce-i așteaptă pe timișoreni în 2022

354

Anul 2022 abia a început, dar se anunță unul greu pentru timișoreni. Oamenii au parte de scumpiri pe mai multe planuri, de la energia electrică și gazele naturale, la încălzire, parcări și chiar în piețe.

Administrația locală susține că scumpirile erau inevitabile, dar mai multe voci din Consiliul Local Timișoara acuză aceste majorări care se vor simți pregnant în buzunarele timișorenilor.

Fostul viceprimar, Dan Diaconu, a vorbit despre reforma termoficării din Timișoara.

„Sfârșitul unui an glorios de «reformă» în domeniul termoficării aduce hotărârea Curții de Apel, rapidă și clară, ce dovedește din nou că poveștile pot ține loc de somnifer virtual pe rețele de socializare, dar niciodată nu vor putea aduce ceva bun în viața timișorenilor.

Curtea de Apel o spune clar, cea mai mare amendă din istoria Timișoarei, peste 20 de milioane de euro, e aplicată corect și va trebui plătită.

Nu e nimic nou pentru oricine a citit măcar trei rânduri în afara propagandei mincinoase. Halucinant e însă răspunsul «administrației slogan», bun de susținut milioane de lei trimise în contul unei firme de avocatură angajate pe bani mulți, dar cu rezultate ce nu au fost prezentate niciodată Consiliului Local.

Cum placa stricată cu textul «am contestat amenda, deci nu mai există» nu mai poate funcționa, am primit un nou text hilar, dacă nu ar friza absurdul. Acum vinovată e fosta administrație, că nu a lăsat bani în buget pentru plata certificatelor CO2. Telefoanele de la 3 noaptea atât au putut produce.

Treziți-vă, la 3 noaptea, la 7 dimineața, sau la ce oră doriți. Sunteți la guvernarea Timișoarei de un an și două luni. Bugetul anului 2021 a fost creația exclusivă a administrației Fritz, un buget plin de sloganuri, așa cum vă place, un buget însă construit de la zero de către voi. Cum ar fi putut fosta administrație «să vă lase bani în buget» pentru plata certificatelor?

Cea mai importantă «reformă» a anului 2021, cea a termoficării, în cifre arată așa:

— 240 de milioane datorii într-un singur an;

— cea mai mare amendă din istoria Timișoarei — peste 20 de milioane de euro —, acum consfințită și de instanță;

— cel mai mare preț pe gigacalorie din țară;

— niciun certificat de C02 achiziționat anul acesta, ceea ce va duce la o nouă amendă anul viitor;

— școli închise în toamnă pentru lipsa agentului termic;

— spitale care au apelat la donații pentru a-și asigura căldura;

— mii de oameni care stau, și în acest moment, în frig și zeci de mii care au înghețat în octombrie;

— Colterm, în insolvență, condusă de președintele USR Giroc, un om fără nicio pregătire în domeniul termoficării;

Aceste rezultate grandioase s-au obținut în condițiile:

— primirii celui mai mare ajutor guvernamental din istoria ultimilor 30 de ani a Timișoarei — 54 de milioane de lei pentru termoficare în noiembrie (cea mai mare sumă pentru un oraș din România) și alte 10 în iarna trecută;

— contractului de retehnologizare de 30 de milioane de euro, proiectat, pregătit, negociat, licitat și semnat de către administrația trecută;

— situației strategice favorabile, cu două centrale funcționale și nepoluante, care permit producția pe cărbune sau gaz;

E sfârșit de an și cu toții încercăm să ne bucurăm de sărbători. Ianuarie însă va veni cu facturi duble pentru cei racordați la sistemul centralizat, unele foarte greu de achitat. Iar pentru acest sistem de încălzire este, foarte probabil, ultimul an de existență. Că e bine, că e rău, rămâne de văzut în viitor. O rugăminte, însă, pentru 2022. Vă rog, încercați să nu mai «reformați» nimic”, a transmis consilierul local Diaconu.

Pe scurt, timișorenii plătesc peste 400 de lei pentru o gigacalorie. De asemenea, administrația trebuie să plătească amenda de 21 de milioane de euro pentru neachiziționarea certificatelor verzi pe anul 2020, dar va trebui să cumpere documentele de poluare și pentru anul care tocmai s-a încheiat.

Și prețurile din piețele agroalimentare ar putea crește. Asta pentru că SC Piețe SA a anunțat că va mări chiria pentru tarabe. Totul, la cererea Curții de Conturi, care a cerut ca prețurile practicate să fie ajustate în funcție de rata inflației.

Și această măsură a stârnit nemulțumiri în Consiliul Local Timișoara.

„Pe final de an, administrația USR și conducerea Piețe SA s-au gândit să mai dea o lovitură orașului. De data aceasta, afectați nu vor mai fi doar timișorenii, ci și producătorii din întreg județul. Producătorii vor fi obligați să plătească, pe viitor, 270 de lei lunar pentru a fi prezenți în Piața Volantă Stadion. Cine comentează este amenințat cu interzicerea dreptului de a mai avea un loc. Pentru că, dacă, initial, locurile în piață erau gratuite și atribuite de o comisie formată din reprezentanți ai producătorilor, ai Consiliului Local Timișoara, ai Poliției piețelor din cadrul Poliției Locale, ai Piețe SA și ai Direcției Agricole Județene (din motive lesne de înțeles, pentru a elimina orice pericol de abuz), acum totul stă doar în pixul conducerii Piețe SA. Practic, prin această decizie, Piețe SA a primit dreptul exclusiv de a gestiona, după bunul plac, această piață, la constituirea careia nu a avut absolut niciun merit, dar de unde încasează sume din ce în ce mai mari pe spatele producătorilor cărora nu le este oferit absolut nimic în schimb, în afara unui loc de parcare unde să-și prezinte produsele. (…) Este trist să văd cum producătorii trebuie să suporte din ce în ce mai mult prezența comercianților ce nu mai au nicio restricție în a obține locul mult dorit. Este trist că, în timp ce speram ca acest model de succes să fie preluat și multiplicat, el este distrus de cei cu interese obscure. Este trist să văd cum timișorenii ce veneau cu încredere în Piața Volantă, convinși fiind de autenticitatea produselor, încep să se îndoiască de originile acestora”, a transmis consilierul local Ștefan Sandu.

O altă scumpire este cea a biletelor de călătorie cu mijloacele de transport în comun. Cu o situație financiară din ce în ce mai gravă, Societatea de Transport Public Timișoara a anunțat majorări de tarife.

„Societatea de Transport Public Timișoara a transmis către Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Societatea Metropolitană de Transport Timișoara propunerile de tarife pentru călătoriile în Timișoara și în zona metropolitană. Noile tarife propuse sunt de 4 lei pentru un bilet unic de călătorie și de 130 de lei pentru un abonament general, pe 30 de zile, și urmează să intre în vigoare doar după aprobarea de către SMTT și Consiliul Local Timișoara.

Ajustarea tarifelor de călătorie este determinată de creșterea semnificativă a prețurilor pentru energie electrică și combustibil, piese de schimb pentru mijloacele de transport în comun, gaz metan și de creșterea anuală a inflației. De asemenea, efectele crizei epidemiologice, care a început în luna martie a anului 2020, au un impact negativ semnificativ asupra veniturilor.

Astfel, cheltuielile cu combustibilul au crescut, de la 6,03 milioane, în 2016, la 10,7 milioane în 2021, cele cu energia electrică, de la 3,9 milioane, în 2016, la 11,2 milioane în 2021, iar cele pentru gaze naturale, de la 414.800 de lei, în 2016, la peste un milion de lei în 2021.

În perioada scursă de la data ultimei ajustări a tarifelor la abonamente, nivelul cheltuielilor a crescut semnificativ, atât prin creșterea prețurilor la utilități, piese de schimb și manoperă, cât și ca urmare a creșterii volumului prestației, prin introducerea mai multor curse, în scopul diminuării timpilor de așteptare în stații”, aflăm de la autorități.

„Societatea nu poate funcționa, și în anii următori, bazându-se în mare parte pe subvențiile acordate de Primăria Timișoara. În paralel cu acest plan de ajustare a tarifelor, am lucrat și la unul de restructurare a companiei, pentru a eficientiza activitatea și pentru a scădea din costurile salariale. Astfel, în perioada următoare vom propune desființarea a 150–200 de posturi reprezentând personal auxiliar, fără legătură directă cu activitatea de transport. Restructurarea nu îi va viza pe cei care fac parte din personalul de bord (șoferi și vatmani) și pe cei care se ocupă în prezent de mentenanța mijloacelor de transport în comun. Vom asigura astfel că putem păstra un nivel salarial competitiv și, în același timp, ne vom asigura că frecvența curselor de transport public nu va fi afectată”, a declarat Patriciu Mălin Rușeț, directorul interimar al STPT.

În prezent, tariful pentru un abonament general este de 93 de lei, tarif care se aplică din data de 15.07.2009, în timp ce tarifele celorlalte titluri de călătorie (abonamente și bilete) se aplică începând cu data de 01.05.2018, iar biletul unic, care este valabil 60 de minute, introdus prin HCL 324/14.06.2019, înlocuiește biletul pentru o călătorie de 2,5 lei, la același tarif, de 2,5 lei.

După toate aceste scumpiri, care vor face viața timișorenilor mai grea, primarul Timișoarei, Dominic Fritz, vine cu explicații. După ce a prezentat sumele atrase din fonduri europene pentru mari proiecte, edilul-șef spune că a fost nevoit, alături de echipa sa, să ia decizii nepopulare.

„Când tragem linie, vedem că am reușit să aducem, anul acesta, în bugetul local, din fonduri europene, mai mulți bani decât în ultimii patru ani împreună: 100 de milioane de lei, ca urmare a deblocării și pornirii mai multor șantiere. Avem o sumă record pentru istoria Timișoarei, plătită pentru lucrări efectuate la drumuri, școli, spitale, obiective culturale etc., de peste 240 de milioane de lei. Prin Centrul de Proiecte nou înființat, am susținut financiar, anul acesta, 115 proiecte culturale, sportive și de tineret, cu 11 milioane de lei.

Și, da!, împreună cu colegii mei am fost nevoiți să ne asumăm și decizii nepopulare și dureroase, care, din motive politicianiste, nu au fost luate la timp: cum e actualizarea, în conformitate cu realitatea, prețului la gigacalorie sau aducerea la același nivel a impozitului pentru clădirile nerezidenţiale, indiferent de forma de proprietate.

Privesc cu încredere spre anul 2022. Continuăm reformele începute anul acesta (2021 — n.r.): o administrație transparentă, atragerea de profesioniști în primărie și deschiderea către cetățean. Începem programul de bugetare participativă, introducem reforma în sistemul de achiziții publice prin înființarea unui singure structuri care să se ocupe de achiziții pentru toate instituțiile din subordinea primăriei, digitalizăm procedurile de lucru ale primăriei și reducem interacțiunea de la ghișeu, regândim sistemul de termoficare pe baze noi, nepoluante, și remodelăm sistemul de mobilitate pentru a fi accesibil pentru toată lumea.

Anul viitor vom vedea și rezultatele procesului de digitalizare, la care lucrăm deja, pe trei paliere: partea birocratică de formulare, dosare, plăți, reclamații și sesizări pentru care timișoreanul vine la ghișeu, o facem accesibilă și în online; apoi digitalizăm procesele din spatele acestei interfețe birocratice, pentru ca primăria să răspundă mai repede și mai productiv solicitărilor cetățenilor. Și, în al treilea rând, colectarea de date din oraș prin senzori capabili să capteze date în timp real, pe baza cărora să luăm decizii rapide și corecte”, a transmis Dominic Fritz.

Primarul promite ca în 2022 să finalizeze mari proiecte de infrastructură așteptate de timișorenii. Vorbim despre închiderea șantierelor pe Cetății și Bogdăneștilor, începerea lucrărilor de la Pasajul Solventul sau lansarea licitației pentru podul de la ISHO.

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ