Liceul Tehnologic Special „Gheorghe Atanasiu” și-a deschis porțile în mod festiv

140

Pentru toți elevii care vor termina clasa a opta și încă nu știu ce cale să urmeze în continuare Liceul Tehnologic Special „Gheorghe Atanasiu” a reluat un mai vechi obicei menit să atragă cursanți ai școlii. Deși în mod tradițional, școala de pe strada Gheorghe Doja era cunoscută ca o unitate de învățământ ce se adresa cu preponderență copiilor cu deficiențe de auz („școala de surdo-muți” după un nume din vechime), acum liceul tehnologic pregătește elevi cu nevoi speciale, dar nu numai, dintr-o gama mai largă de deficiențe atât din domeniul psiho sau locomotor.

Părinții elevilor cu astfel de nevoi trebuie să aibă în vedere că tinerii pot stăpâni o meserie căutată pe piața muncii chiar dacă nu termină un liceu teoretic cu ștaif de școală de elită.

Dar de fapt ce se întâmplă la școala „Gheorghe Atanasiu” este cu adevărat tot o pregătire de elită. Deși efortul și implicarea este mai mare atât din partea elevilor cât și a cadrelor didactice, rezultatele nu sunt cu nimic mai prejos decât la acele licee pomenite mai sus.

Trebuie menționat că Liceul Tehnologic Special aflat sub directa oblăduire a Consiliului Județean Timiș este unul din cele mai vechi așezăminte de educație specială din partea noastră de țară, cu o istorie de peste un secol și jumătate.

Evenimentul numit „Ziua porților deschise” a fost organizat pentru ca părinții și elevii de gimnaziu din întregul județ să poată vizita școala cu tot ce este demne de văzut. Evenimentul le-a oferit tinerilo șansa de a vizita atelierele și clasele liceului. Pentru iubitorii de mișcare e bine de știut că sportul se face în cadru organizat într-o sală de educație fizică bine dotată, dar și pe terenul amenajat din curtea școlii.

Poziția extrem de favorabilă într-o zonă liniștită aproape de centru urbei, de două piețe istorice importante (Piața Sfânta Maria și Piața Bălcescu), linii de tramvai în apropiere ce fac legătura cu gara, dar și cu platformele industriale sunt doar câteva din atracțiile școlii.

De asemenea nu este puțin lucru că elevii au totul gratuit de la cazare la patru mese pe zi. La acestea se mai adaugă și bursele școlare.

Pentru a destinde și mai mult atmosfera după vizite și discuții elevii ce deja frecventează școala au oferit un spectacol plin de voie bună în sala de festivități.

La întrebarea firească pusă de elevii de clasa a opta despre instituție iată și o scurtă prezentare oferită de conducerea liceului.

„Cine suntem noi?
Liceul de surdo-muți este unul dintre cele mai vechi instituții de învățământ din Timișoara. Această instituție este continuatoarea activității de educare a surzilor, întreprinsă în această parte a țării la jumătatea anilor 1800.
Învățătorul Karl Schäffer a deschis porțile unei școli private pentru cei suferinzi de deficiențe de auz. Actualul stabiliment situat pe strada Gheorghe Doja nr. 16 a fost construit în perioada anilor 1894-1897 de Primărie special pentru Institutul de Surdomuți și ulterior a căpătat mai multe îmbunătățiri.
În anul 1900, profesorul Roboz József, de la Institutul de Surdomuți din Timișoara, a editat cartea „Ce este bâlbâiala și cum poate fi ajutată ?”, ce reprezintă prima carte de logopedie tipărită pe teritoriul actual al României.
După Primul Război Mondial, scoala își schimbă denumirea în „Așezământul de Asistență a Surdomuților din Timișoara” și începând din 1931 îl are ca director pe Gheorghe Atanasiu. În special sub conducerea acestuia s-au înregistrat o serie de succese ale profesorilor școlii, toate premiere pentru învățământul surdomuților din România.
Din 1951 școala devine una profesională numită „Școala Profesională Specială nr. 2” și continuă să se dezvolte. Începând din anul 2002, școala și-a luat numele de „Gheorghe Atanasiu” și a continuat să se dezvolte, devenind azi „Liceul Tehnologic Special” și incluzând printre elevii săi toate formele de copii cu cerințe educative speciale.
În prezent
Aproximativ 250 de copii cu nevoi speciale (CES – Cerințe Educative Speciale)
Pregătește elevi în mai multe domenii, la nivel liceal și profesional: tipografie, tâmplărie, construcții, cofetar-patiser, frizerie, confecționer. Școlarizarea se realizează în clasele, laboratoarele și atelierele proprii, dar și sub formă de practică la diverși agenți economici locali.
Un avantaj important în procesul educațional îl reprezintă internatul și cantina proprie, ambele accesibile gratuit pentru toți elevii școlii.”

„Aproape jumătate din absolvenți părăsesc instituția noastră de învățământ din postura de angajați pe piața liberă a muncii. Avem colaborări cu mai mulți agenți economici care se concretizează prin angajarea elevilor”, explică prof. Valeria Angelica Sandu, director unității școlare.

– Cui s-a adresat manifestarea de astăzi?
– În primul rând elevilor ne-am adresat azi. Am deschis porțile ca să ne vadă potențialii elevi așa cum ne desfășurăm noi zi de zi activitatea pe ateliere și în școală cu copiii pe care-i educăm. Dar și posibilitatea de a-i dezvolta și de a le oferi o șansă de se integra pe piața muncii. Ne așteptăm ca prin această frumoasă zi petrecută în cadrul școlii noastre fiecare elev care a pășit pe poarta acestei școli să-și găsească meseria potrivită după posibilitatea lui de a se dezvolta după șansele lui de a se integra în această școală. Noi am deschis poarta pentru toți elevii cu CES (Cerințe Educative Speciale) în primul rând. Aceștia pot fi elevi cu CES surzi sau cu deficiențe grave ori ușoare. Îi așteptăm cu brațele deschise șă vină în cadrul școlii noastre.
I-am simțit aproape de noi, am simțit că își doresc să vină spre școala noastră. Scopul nostru este să putem să-i inserăm pe piața muncii și să putem șă ăi dezvoltăm ca să devină elevi independenți și nu dependenți de părinți.
– Cât de mult se integrează elevii dumneavoastră? Urmăriți o oarecare staistică pentru a ști câți din ei găsesc din prima un loc de muncă? Sau câți rămân pe dinafara sistemului organizat?
-Pot să vă spun că în cadrul școlii noastre noi nu avem învățământ dual. Avem doar învățământ profesional și liceal de ciclu inferior. Deci nu am găsit un potențial agent economic carew să ne susțină din acest punct de vedere pe parcursul celor patru ani de pregătire profesională. Deci nu avem învățământ dual. Ne-am dori dar nu am găsit acel agent economioc care să sprijine. Pot să spun însă. că statistic, în domeniile de calificare profesională pe care elevii le-au frecventat în cadrul școlii, cam în jur de 40 la sută s-au integrat pe piața muncii urmând meseria pe care au învățat-o în cadrul școlii. Sunt și elevi care au urmat o anumită meserie și nu lucrează în acea meserie.
Avem următoarele calificări profesionale:
– zugravi, ipsosari, vopsitor, tapetar,
– tipăritori off set
– frizer, coafor, manichiurist,
– confecționer produse textile
– tâmplar universal
– cofetar, patiser
Aceasta este oferta educațională pentru anul școlar 2022/2023 clasa a noua. Acum avem un număr de 277 elevi.
Am cerut pentru clasa a noua șase clase. În medie 12 elevi. Deci în jur de 70 de elevi ar fi foarte bine dacă am reuși să îi aducem în cadrul școlii. Ar fi un mare câștig în primul rând pentru copii pentru a-și găsi meseria potrivită.” A mai precizat profesoara Angelica Sandu.

Mulțumim profesorului Cristian Onaca pentru datele oferite și imginile din din timpul manifestărilor.

Mai multe despre istoria Școlii „Gheorghe Atanasiu” se pot citi într-un articol mai vechi din arhiva publicației noastre aici:

Școala ce scoate copiii din lumea tăcerii

LĂSAȚI UN MESAJ