Dosarele penale moștenite de primarul ales al Timișoarei și curățenia din primărie  

969

Primarul ales al Timișoarei, Dominic Fritz, are o muncă grea. De la evaluarea angajaților Primăriei Timișoara, până la rezolvarea unor probleme stringente, el va avea de înfruntat și unele plângeri penale care au fost depuse împotriva instituției pe care o va conduce în curând. Nu vorbim despre dosarele penale în care edilul încă în funcție, Nicolae Robu, este inculpat (ex.: anveloparea blocurilor, vânzarea ilegală a locuințelor), ci vorbim despre acele procese în care primăria este chemată în instanță pentru lucrări ilegale. Vom discuta despre două dintre dosarele care atârnă greu pe instituția de pe C.D. Loga, poarta de pe Calea Lugojului și trotuarele „șotron”.

Administrația trece, dosarele rămân

Așa cum v-am mai prezentat, trotuarele „șotron” care au apărut în oraș sunt amplasate ilegal. Încă din vară, conducerea Direcției Județene pentru Cultură Timiș a depus o plângere penală împotriva Primăriei Timișoara pentru acest lucru. Administrația se schimbă, dosarul rămâne.
„În ciuda unui ordin de sistare a lucrărilor, sfidând legea, fără să țină cont de plângerea penală, primăria (n.r.: Primăria Timișoara) continuă un demers fără proiect, fără arhitect, fără bun-gust. Pe bani publici! Design de baie de hotel.

Că tot vorbea primarul de uzurpare — nu este el nici arhitect, nici urbanist, nici designer. E doar un om simplu, cu gusturi îndoielnice, care crede că orașul e propria lui moșie, că votul primit îi dă dreptul la abuz.

Poate unora le place — nu contest, deși un minim simț estetic ar trebui să-i facă să perceapă că demersul arhitectural e greșit. De aceea, spațiul public trebuie gestionat de specialiști, și nu de oameni cu peștele pe televizor”, transmitea, în vară, Sorin Predescu, directorul Direcției Județene pentru Cultură Timiș.

Contactat de reporterii „Banatul Azi”, directorul Direcției pentru Cultură Timiș, detașat la Craiova la cererea lui Nicolae Robu, spune că dosarul este încă în lucru și că a început ancheta in rem. Plângerea a fost făcută împotriva Primăriei Timișoara, așa că, deși administrația se schimbă, dosarul rămâne.

„Procuratura a ales să cerceteze in rem, respectiv caută făptașul. Este ușor absurd, pentru că este clar cine este făptașul — Direcția Edilitară de la Primărie. Așteptăm să vedem cursul pe care îl ia plângerea, nu a fost deschis încă proces. Justiția își va găsi cursul, și această plângere penală va ajunge să producă efecte, în sensul în care va demonstra că nu s-au respectat formele legale. Și Inspectoratul de Stat în Construcții a confirmat că nu există o autorizație de construire pentru aceste trotuare și că aceasta era necesară. Tot acest proces penal a fost făcut pentru că nu au sistat lucrările atunci când noi am dat sistare de lucrări.”
 
Ce se întâmplă acum? Cu toate că plângerea penală a fost depusă,
Societatea de Drumuri Municipale (SDP) a pornit o licitație pentru mai multe dale. Potrivit site-ului de achiziții publice, SDP a lansat, în septembrie, licitație pentru „dale și pavele din piatră naturală pentru pavări exterioare, cu montaj inclus”. Acestea ar urma să acopere 12.000 de metri pătrați de trotuare. Din nou, pavarea ar putea fi ilegală.
„În mod normal, genul ăsta de licitație pentru materiale se face după ce un proiect este aprobat. Numai la noi începem licitație, după care ne gândim eventual să facem un proiect. Din nou e pus carul înaintea boilor, și aceste cheltuieli cred că ar trebui imputate celor care acționează împotriva logicii. Prima data ar trebui să stabilești ce vrei să faci pe anumite străzi, să-ți iei o autorizație de construire și apoi să cumperi materiale. Mie mi se pare că graba de a cumpăra aceste pavaje nu prea este coerentă decât dacă există alte interese”, a mai spus directorul Direcției pentru Cultură Timiș.

Valoarea contractului depășește 1 milion de euro și nu se specifică exact pe ce străzi vor apărea noile pavaje. Cele care au fost deja montate sau sunt în curs de amenajare au costat 700.000 de euro. Cine răspunde pentru acești bani?

„Banii aceia s-au cheltuit ilegal. Există o procedură de intrare în legalitate care presupune mai multe soluții. Se poate ca o parte din trotuare să fie păstrate, păstrate toate sau scoase toate, în funcție de ceea ce spun specialiștii Comisiei Zonale a Monumentelor Istorice”, a explicat Predescu.

Dosarul „poarta ucigașă”


Vă mai amintiți de furtuna din 17 septembrie 2017. Atunci, poarta de intrare în Timișoara, de pe Calea Lugojului, s-a prăbușit peste o mașină, iar șoferul, un tânăr student la Medicină, a murit. Dosarul a ajuns pe masa procurorilor și aici a rămas.

Au trecut trei ani de la teribila furtună care a măturat Timișoara și vestul țării. Cel mai grav a fost că în total cinci persoane din Timiș și-au pierdut viața. A început atunci o anchetă care a scos la iveală mai multe nereguli în ceea ce privește construirea porții de pe Calea Lugojului. Deși procurorii au deschis un dosar pentru ucidere din culpă și încălcarea legii construcțiilor, acesta nu a ajuns în instanță nici acum. Sunt suspectate 11 persoane în dosar, dar niciuna nu are calitatea de inculpat.

Vă amintim că Inspectoratul de Stat în Construcții a descoperit atunci că poarta ar fi fost realizată fără actele necesare. A amendat Primăria, aceasta nu a vrut să plătească, iar disputa a ajuns în instanță. Curtea de Apel Timișoara a decis că inspectorii în construcții au avut dreptate, și anume că modernizarea porții s-a făcut ilegal, fără avizele necesare. Sentința definitivă a venit la un an și jumătate de când s-a produs tragedia din 17 septembrie 2017, când structura de la intrare în oraș s-a prăbușit din cauza furtunii și a căzut peste o mașină ucigând șoferul.
Inspectorii în construcții au susținut că „estetizarea” porții, care a fost efectuată în 2015, nu a avut la bază o expertiză tehnică și nici autorizațiile necesare. Așa că a amendat Primăria cu 40.000 de lei. Poarta de pe Calea Lugojului a fost refăcută, în anul 2015, cu 50.000 de euro. Aceeași soluție de „cosmetizare” a fost aplicată, pe aceiași bani, și porții de intrare în oraș de pe Calea Aradului. Și această structură a fost readusă la starea inițială după ce inspectorii de stat în construcții au dezvăluit faptul că lucrarea nu este în regulă și că acele plăci de fibrociment, atașate pe structura metalică, s-ar fi putut prăbuși oricând.

Curățenia din direcții, o altă misiune grea
Potrivit programului din campania electorală, USR va aplica politica „fără penali în administrație”.
Administrație profesionistă: aplicarea de standarde înalte cu privire la condițiile de recrutare și promovare a angajaților din aparatul administrativ pe criterii obiective de performanță. Transparență totală în organizarea concursurilor de angajare, utilizarea de expertiză independentă pentru comisiile de concurs.

În ceea ce privește cultura organizațională, avem în vedere direcția orientării spre agilitate, deschidere spre idei din exterior și promovarea parteneriatului. Aceste măsuri pot fi structurale, de formare profesională continuă, de strategii de evaluare a performanței”, aflăm din programul USR.

Imediat după alegeri, noul primar al Timișoarei, Dominic Fritz, a vorbit despre prioritățile sale. Acesta vrea să evalueze direcțiile din primărie și pe directorii acestora.

„Acum este prioritar să-mi constitui echipa, să fac o majoritate în Consiliul Local, pentru că ne lipsește o persoană să avem majoritate. O să discutăm cu timișorenii, cu rectorii universitari, cu mediul privat, mediul sanitar, care vor fi deciziile care trebuie luate. O să punem un mare accent, din primele săptămâni, pe atragerea fondurilor europene. Cu criza economică care ne va afecta, avem mare nevoie de investiții care să aducă plusvaloare. Avem, din păcate, o situație financiară nu neapărat fericită, aștept cu un pic de neliniște câte facturi sunt neplătite. Colterm a mâncat cam 100 de milioane de euro în ultimii ani, din bugetul local; avem nevoie de un nou început managerial și tehnologic”, a spus Fritz.

Munca nu este deloc ușoară, dacă ne gândim că cei mai mulți directori au ajuns pe aceste funcții prin concurs. Ar fi nevoie de un audit foarte exact și de un șir de evaluări negative pentru a înlătura directorii  unor direcții.

În ceea ce privește regiile subordonate, aici lucrurile sunt și ele complicate. Șefii sunt numiți de consilii de administrație. Este nevoie de un vot pentru înlăturarea unor manageri și de motive foarte clare pentru care ei trebuie să plece. Vorbim aici de Societatea de Transport Public Timișoara, de Colterm, de Horticultura sau de Societatea de Drumuri Municipale.

LĂSAȚI UN MESAJ