Deszăpezirea în Timișoara și în Timiș: pe culori, în cifre și cu soluții de avarie

103

Se apropie iarna și în Banat. Meteorologii au anunțat unul dintre cele mai friguroase și geroase sezoane reci din ultima vreme, așa că pregătirile autorităților pentru a face față cu brio situației au început încă din vară. Acum, în prag de iarnă, tragem linie și vedem ce stocuri și-au făcut administratorii drumurilor naționale și județene, dar mai ales administrația Timișoarei, care a fost deficitară la acest capitol în ultimii ani. Rămâne de văzut dacă „vom fi luați prin surprindere, din nou”.

Soluție de urgență pentru mai bine de 200 de kilometri de drumuri județene

Consiliul Județean Timiș are în administrare aproape 1.300 de kilometri de drumuri județene care trebuie curățați și menținuți în stare bună pe parcursul iernii. Deși, în vară, autoritățile județene dădeau asigurări că toate sectoarele de drumuri județene sunt cuprinse în planul de deszăpezire, în plină toamnă au anunțat că o firmă nu mai poate munci. Așadar, rămân descoperiți 250 de kilometri de drumuri județene. Totul pentru că societatea respectivă nu mai poate activa, după o sentință judecătorească.

„La nivelul Consiliului Județean Timiș suntem pregătiți să intervenim în situații de polei, de zăpadă. Județul Timiș a fost împărțit în 6 zone. Din păcate, în zona 6, Făget – Nădrag, avem o situație delicată, pentru că firma respectivă are suspendată activitatea printr-o sentință a instanței. Am reluat procedura cu alte firme care au capacitatea de a asigura și acel tronson — respectiv 250 de kilometri de drumuri. Am lansat, din nou, o invitație către firme și sper să participe, ca să încheiem contractul și să nu avem niciun fel de problemă în acea zonă”, a declarat  Călin Dobra, președintele CJ Timiș.

Din păcate, tocmai zona Făget – Nădrag este una cu probleme mari iarna. Asta pentru că se află în zona de deal și de munte a județului și aici ninge cel mai mult, iar stratul de zăpadă este destul de consistent.

Timișoara, deszăpezire în roșu și albastru

Timișoara are, anul acesta, o firmă care să curețe zăpada de pe străzi. Cel puțin teoretic! Asta după ce, iarna trecută, autoritățile nu au fost în stare să găsească o societate care să asigure deszăpezirea, pentru că nimeni nu s-a prezentat la cele două licitații organizate. Acum însă, după lansarea licitației încă din primăvară, firma Bartner Servicii Ecologice, care face și salubrizarea în oraș, a semnat contractul cu Primăria Timișoara.

Contractul este în valoare de 37 de milioane de lei și e valabil timp de patru ani, cu resemnarea unui contract subsecvent anual. Administrația Timișoarei susține că se va plăti strict munca depusă și materialele folosite.

„Obiectul delegării gestiunii serviciului este: Curățare și transport al zăpezii de pe căile publice și menținerea în funcțiune a acestora pe timp de polei sau îngheț în Municipiul Timișoara și cuprinde următoarele activități: 1. Curățat manual zăpadă; 2. Curățat manual gheață; 3. Curățat mecanizat zăpadă și gheață; 4. Combaterea poleiului și a gheții prin stropire cu soluție de clorură de calciu; 5. Combaterea poleiului și a gheții prin stropire cu soluție de sare cu inhibitor; 6. Împrăștiat manual material antiderapant; 7. Împrăștiat mecanic material antiderapant; 8. Încărcat și transportat zăpadă și gheață; 9. Curățat guri de scurgere din rețeaua de canalizare”, se arată în caietul de sarcini.

„Operatorul va asigura, până la data de 1 octombrie a fiecărui an, întreaga cantitate de materiale antiderapante ce va fi folosită în acțiunea de combatere a zăpezii, poleiului și a gheții, după cum urmează: — Clorură de sodiu (sare): minim 1.000 tone de stoc; — Clorură de calciu: minim 100 tone de stoc. Pe perioada prestării serviciului de deszăpezire stocul trebuie refăcut în permanență și menținut în așa fel încât să fie suficient pentru satisfacerea nevoilor prestării serviciului fără sincope datorate lipsei materialului antiderapant”, mai scrie în document.

Pentru deszăpezire se vor folosi cel puțin 44 de utilaje, distribuite astfel: — 14 utilaje multifuncționale de capacitate mare; — 16 utilaje multifuncționale de capacitate mică; — 4 utilaje cu încărcător frontal; — 8 utilaje de transport al zăpezii și gheții; — 2 autocisterne.

De asemenea, străzile vor fi împărțite în două categorii. Cele cu prioritate 1, pe care se poate ajunge cu utilaje mari, adică bulevarde și străzi principale, și categoria 2, în care sunt incluse străzile mai mici, mai ales din cartiere, unde se va acționa cu utilaje mici.

Autoritățile au găsit și soluția de a controla „la sânge” modul în care se face deszăpezirea. Astfel, va fi creată o hartă care va cuprinde toate cele 1.227 de străzi din oraș. Unde se face deszăpezire, se marchează cu culoarea albastră, iar arterele rămase necurățate vor fi indicate cu roșu. Pentru a putea curăța așa cum trebuie străzile, angajații primăriei și ai firmei de deszăpezire vor anunța locatarii să-și mute mașinile, exact ca în cazul spălării străzilor.

D.R.D.P. Timișoara se laudă că este pregătită pentru iarnă

Drumurile naționale și autostrăzile din vestul țării ar trebui să fie ca-n palmă toată iarna, Direcția Regională de Drumuri și Poduri Timișoara, care administrează șoselele din județele Timiș, Arad, Hunedoara, Caraș-Severin și, parțial, Mehedinți, dând asigurări că este pregătită pentru iarnă.

„În acord cu prevederile Ordinului Ministrului Transporturilor nr. 1442/17.10.2019, în perioada 01.11.2019 – 31.03.2020 a fost instituit Comandamentul Central de Iarnă, având ca obiectiv asigurarea desfășurării în condiții normale a activității de transport rutier în scopul prevenirii și intervenției operative în cazurile de blocare a circulației. În colaborare cu IGPR — Direcția Rutieră, C.N.A.I.R. S.A. a încheiat un program comun de măsuri la nivel central și cu Serviciile de Poliție Rutieră la nivelul fiecărui județ.

Pentru intervenția pe timpul iernii, D.R.D.P. Timișoara va asigura un efectiv de 499 de autoutilaje, proprii și închiriate în baza contractelor de deszăpezire, iar alte 86 de utilaje vor fi disponibile la cerere”, au declarat reprezentanții D.R.D.P. Timișoara.
D.R.D.P. Timișoara dispune, pentru menținerea în bune condiții a circulației pe autostrăzile și drumurile naționale din administrare, de următoarele stocuri de materiale antiderapante:

— 34.278 tone de sare;

— 831 tone de nisip;

— 227 tone de clorură de calciu;

— 42 tone de produs ecologic.

În vederea semnalizării rutiere pentru sezonul rece au fost montate indicatoare rutiere specifice. Pentru buna desfășurare a activităților din perioada Comandamentului Central de Iarnă, tot personalul D.R.D.P. Timișoara a fost instruit în vederea executării sarcinilor specifice, mai aflăm de la direcție.

 Veste proastă pentru autorități: se anunță o iarnă grea

Prima lună de iarnă pare să nu aducă fenomene severe, dar, cu toate acestea, iarna care se apropie pare să fie cea mai grea din ultimii 30 de ani sau din ultimii 100 de ani. Declarația îi aparține Elenei Mateescu, director general al Administrației Naționale de Meteorologie.

„Primele semnale în ceea ce privește prognoza pentru următoarele patru săptămâni indică, din punct de vedere al regimului de temperaturi, valori ridicate. Prima lună de iarnă pare să nu aducă fenomene severe, dar vom actualiza aceste informații. Nu trebuie să excludem că iarna în România aduce perioade în care să putem vorbi de fenomene de viscol, cantități abundente de precipitații și perioade de ger. Cu siguranță, în fiecare perioadă a acestui an, discutăm despre scenariul ca iarna aceasta să fie cea mai grea din ultimii 30 de ani sau din ultimii 100 de ani. Nu avem un semnal robust în acest sens, dar o iarnă normală în România aduce perioade de vreme severă. De asemenea, în sezonul de tranziție, de primăvară, nu am exclus în ultimii ani să avem stări autentice de iarnă, cum a fost și în martie 2019 sau în aprilie 2017, când am avut avertizare Cod portocaliu pentru strat de zăpadă de 25 de cm în zona Moldovei”, a declarat Elena Mateescu, conform Agerpres.

Directorul general A.N.M. a mai spus că luna noiembrie a acestui an ar putea să fie cea mai călduroasă din istoria măsurătorilor meteorologice.

„Până la acest moment, primele două decade ale lunii noiembrie indică posibilitatea ca această lună să fie cea mai călduroasă din istoria măsurătorilor meteorologice. Avem, la acest moment, o abatere termică pozitivă de 7 grade față de cât ar fi normal să se înregistreze într-o lună noiembrie, în țara noastră. Trebuie să ne bucurăm că, începând de miercuri și până vineri, dar și pe parcursul zilei de sâmbătă, vom avea precipitații. Veștile sunt bune, pentru că, mai ales în jumătatea de sud a țării, local în centru și est, ne așteptăm la cantități de precipitații în general cuprinse între 20 și 25 l/m, izolat 40–50 l/mp, în special în zona Carpaților Meridionali și la altitudini mai joase. Acest lucru nu va face decât să determine o ușoară refacere a rezervei de apă din sol. Începând din iulie și până în prezent avem 4–5 luni consecutive în care precipitațiile insuficiente sau absența acestora în mai multe zile consecutive, asociate și cu o vreme deosebit de caldă, au accentuat starea de secetă pedologică extremă. Pentru agricultură este mare nevoie de apă, pentru că intrăm în iarnă, iar perioada următoare, cunoscută ca fiind perioada de acumulare a apei în sol, trebuie să ne dea speranța unui an agricol 2019–2020 bun”, a spus Elena Mateescu.

LĂSAȚI UN MESAJ