Cum arată Codul Rutier „măcelărit” în favoarea șmecherilor

161

Șoferii prinși cu 120 de km/h în oraș vor conduce în continuare; recidiviștii își pot recupera permisul rapid.

La nici trei luni de la ordonanța de urgență prin care s-au înăsprit pedepsele pentru șoferii vitezomani și agresivi, guvernanții revin încearcă să relaxeze mai multe prevederi ale Codului Rutier.

O serie de amendamente trimise în Parlament au trecut de Comisia de Transport din Camera Deputaților.

România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană în clasamentul siguranței rutiere și pe primul loc la numărul de decese rezultate din accidentele de circulație. Un cod rutier mai aspru ar fi putut preveni multe dintre aceste tragedii, conform notei de fundamentare a proiectului care a stat la baza adoptării acestuia, în luna februarie 2022. Însă parlamentarii au considerat că nu este cazul ca cei care greșesc să fie sancționați prea aspru.

Cine vrea să modifice Codul Rutier din nou

Astfel, s-a decis ca acest nou cod rutier să fie modificat, iar cel care a venit cu propunerile ar fi fost deputatul PSD Ciprian Șerban, potrivit unor surse politice.

Acesta a fost susținut de colegii coaliției de guvernare din PNL și UDMR.

Deși Ministerul de Interne trebuia să fie reprezentat în Comisia de Transport la dezbaterea amendamentelor, Lucian Bode nu s-a prezentat, ministrul fiind reprezentat de o altă persoană din instituție care n-a reușit să-i determine pe parlamentari să se mai gândească atunci când și-au dat acordul să relaxeze sancțiunile pentru șoferii periculoși.

Pe 27 februarie ministerul Afacerilor Interne, Lucian Bode, anunța că guvernul a adoptat modificarea Codului Rutier, pentru a corespunde obiectivului de reducere a numărului de accidente rutiere şi de victime cu 25% până în 2026.

”Scopul legislaţiei rutiere este, în primul rând, de a proteja viaţa, integritatea şi sănătatea persoanelor care participă la traficul rutier. Acest act normativ este rezultatul unor consultări şi dezbateri cu toţi cei interesaţi de creşterea nivelului de siguranţă a circulaţiei rutiere şi a participanţilor la trafic. Legislaţia rutieră suscită, cred, cel mai crescut interes din partea publicului.

Obiectivul de creştere a siguranţei rutiere asumat de România, prin PNRR, de reducere a numărului de victime (…) ale accidentelor rutiere cu 25 la sută faţă de nivelul de referinţă 2019, termenul asumat fiind 2026”, a afirmat ministrul la acea dată.

Potrivit lui Bode, siguranţa rutieră constituie o problemă gravă în România.

„Totodată siguranţa rutieră constituie o problemă gravă în România. Nivelul acesteia fiind semnificativ mai mic faţă de media înregistrată în statele membre ale UE.

În anul 2021 s-a înregistrat o scădere a numărului accidentelor grave cu aproape 22% şi a persoanelor grav rănite cu aproape 31%, comparativ cu 2020, în timp ce numărul persoanelor decedate în accidente rutiere a crescut cu 8%. Mai exact, am ajuns la 1778 de morţi în accidente rutiere în anul 2021.

În ceea ce priveşte atât contravenţiile constatate cât şi infracţionalitatea sesizată la regimul circulaţiei pe drumurile publice se remarcă un trend ascendent îngrijorător. Astfel, comportamentul actual în trafic al unor participanţi la trafic a impus o reevaluare a cadrului legal şi noi mecanisme de sancţionare a abaterilor prin raportare la gradul de pericol social al acestora”, a afirmat Lucian Bode.

Modificările pe care parlamentarii vor să le facă la noul cod rutier

● Șoferilor recidiviști pentru sancțiuni grave (de ex: depășire de coloane oprite, trecut pe semaforul de culoare roșie, nerespectat indicațiile polițistului, vorbit la telefon la volan, comportament agresiv, mers pe sens opus pe autostradă, neacordare de prioritate, depășire în zonă interzisă, consum de alcool, viteză excesivă ș.a.) li se reduce perioada de recidivă, în care primesc automat o suspendare în plus de 30 de zile a permisului, de la 6 luni la 3 luni.

○ Mai mult, recidiviștii pentru sancțiuni grave vor avea posibilitatea să dea un test pentru reducerea perioadei de suspendare, ceea ce în prezent nu este posibil.

○ La fel și vitezomanii, care depășesc viteza legală cu peste 70 km/h (ex. viteză de peste 120km/h pe străzile unui oraș)

○ Tot vitezomanii, care depășesc viteza legală cu peste 70 km/h vor primi dovadă cu drept de circulație pentru 15 zile, față de legislația actuală conform căreia sunt lăsați pietoni pe loc.

● Șoferii care acumulează 15 puncte de penalizare, fapt ce duce la suspendarea permisului, vor putea contesta în instanță contravențiile fără ca termenul de prescripție de 6 luni de la primirea punctelor să fie înghețat.

Cum de cele mai multe ori acțiunile în instanță durează mai mult de 6 luni, asta va duce la prescrierea punctelor și, automat, la ne-suspendarea permisului niciodată pentru cumul de puncte folosind această portiță.

● Șoferii care dau testul pentru reducerea perioadei de suspendare a permisului își vor putea recupera mai repede permisul decât înainte. De exemplu, o perioadă de suspendare de 90 de zile se reducea cf OG la 60 de zile (la ⅔ din perioada inițială), iar amendamentele din parlament ar reduce suspendarea la doar 30 de zile (la ⅓ din perioada inițială).

● Se reintroduce suprapunerea suspendărilor de permis, versus cumularea perioadelor de suspendare a permisului. Mai precis, un șofer cu permisul suspendat pentru 30 de zile, dacă ar comite o nouă abatere în perioada de circulație cu dovadă, să zicem sancționabilă tot cu 30 de zile de suspendare, va avea permisul luat timp de 30 de zile, nu timp de 60 (30+30), ca în prezent.

● Pentru necomunicarea datelor de identificare a șoferului contravenient către poliție, se reintroduce facilitatea de a plăti jumătate din minimul amenzii în 15 zile (eliminată de OG 1/2022).

Asta înseamnă, spre exemplu, că pentru o contravenție constatată cu mijloace automate de depășire gravă a vitezei legale (de ex., 150 km/h în oraș) contravenientul refuzând să comunice datele de identificare ale șoferului, va putea plăti doar 652 de lei (½ din minimul prevăzut pentru amendă) în loc de cuantumul stabilit de agent al amenzii care poate fi de până la 2900 de lei pentru persoane fizice și 14500 de lei pentru persoane juridice.

Când ar putea intra în vigoare noile amendamente

Marți, 17 mai, timp de o oră și jumătate, deputații PSD, PNL, USR, UDMR, AUR și reprezentanții minorităților naționale au dezbătut în Comisia Transporturi aceste propuneri de modificare a noului cod rutier. De aici, raportul va pleca mai departe către celelalte comisii, urmând ca după aceea să ajungă în plenul Parlamentului.

”Guvernul a dat Ordonanța 1/ 2022 prin care a înăsprit sancțiunile la contravențiile acestea grave la codul rutier și a închis niște portițe. Acea ordonanță este în vigoare. Este legea din prezent. Dar în legea de adoptare Parlamentul poate face amendamente. Ori în comisia de Transporturi care este între comisiile de raport, la ședința de ieri, unde s-au votat amendamentele depuse de PSD, PNL, UDMR și minorități s-au dat înapoi modificările introduse prin OUG.

Deocamdată raportul a trecut de Comisia Transporturi, nu a intrat în vigoare. Camera Deputaților este cameră decizională, dar până să ajungă acolo aceste amendamente vor fi dezbătute în celelalte trei comisii.

Dar primul pas a fost făcut ieri într-o ședință care a durat o oră și jumătate unde majoritatea partidelor menționate a adoptat amendamentele respective”, a explicat Cătălin Drulă, președintele Comisiei Transporturi din Camera Deputaților.

Raportul Comisiei de Transporturi va merge în perioada următoare la Comisia Juridică, Comisia de Apărare și la Comisia de Industrie.

Sursa: https://ziare.com

LĂSAȚI UN MESAJ