Cum a început școala în Timiș. De la frica de pandemie, la educația în containere

148

A început un nou an școlar. Un an atipic, cu un debut diferit față de alți ani. Au lipsit florile și cadourile pe care copiii le ofereau de obicei profesorilor, au lipsit îmbrățișările între colegi sau cu dascălii. Părinții nu și-au mai dus copiii până în bănci. Măștile au fost obligatorii, iar distanța de cel puțin un metru, asigurată între pupitre.

Unele unități de învățământ și-au primit copiii și dascălii fizic, altele vor funcționa în sistem hibrid, dar sunt și unele care țin cursurile exclusiv on-line. Toate evenimentele de deschidere de an au fost anulate. Unele școli s-au adaptat și au organizat întâlniri cu părinți, profesori și elevi în mediul virtual, cum este și cazul Colegiului Național Bănățean.
Potrivit datelor Inspectoratului Școlar Timiș, sunt 348 de școli și grădinițe care au început anul în scenariul verde, alte 251 în cel galben și doar o școală, din Timișoara, ține orele on-line timp de două săptămâni, după ce trei cadre didactice au fost confirmate cu noul coronavirus.

În ceea ce privește învățământul special, doar la Centrul Școlar de Educație Inclusivă „Speranța” din Timișoara cei 252 de elevi vor învăța de acasă, pentru că unitatea este în curs de reabilitare.

De asemenea, sunt și 150 de cadre didactice din Timiș care predau cursurile on-line. Asta pentru că 14 dascăli se află în carantină și izolare, 101 sunt bolnavi, iar 35 au rămas acasă pentru că există boli cronice în familiile lor.

În privința elevilor, 1.469 învață în acest an școlar, cel puțin deocamdată, de acasă. Sunt 36 de copiii în carantină și izolare, 487 sunt motivați pe cazuri de boală, 623 au membri ai familiei bolnavi grav și 359 nu și-au motivat, medical, alegerea.

„Containerele”, soluția de pandemie

Construcțiile modulare sunt, pentru multe școli din județ, soluția de menținere a distanțării fizice între elevi. Cele mai multe „containere” sunt în Timișoara, unde multe școli sunt supraaglomerate. Însă și unitățile de învățământ din zona periurbană au apelat la astfel de structuri pentru a ține orele.

La Școala Generală Nr. 13 au fost amplasate șase săli modulare, alte opt la Școala Generală Nr. 19 și alte câte șase la Liceul Waldorf, la Colegiul Național Bănățean și la Colegiul „Grigore Moisil”. La Școala Generală Nr. 30, una dintre cele mai moderne și căutate din Timișoara, elevii a 12 clase fac ore în containere.

Cum mulți timișoreni au renunțat la oraș și s-au mutat în comunele periurbane, școlile și grădinițele de aici au devenit neîncăpătoare, așa că autoritățile locale au amplasat și aici construcții modulare. Au ajuns patru la Școala din Giroc, pentru tot atâtea clase.

O situație mai specială este la Chișoda. Aici, clădirea școlii a intrat în reabilitare, așa că nu se pot ține cursuri în imobil. Prin urmare, pentru elevii din localitate au fost amenajate 20 de containere ce găzduiesc săli de clasă, cancelaria, laboratoare, cabinetul medical.

Tot în module vor învăța și o parte din elevii din Dumbrăvița, Peciu Nou și Livezile.

„Începem un nou an școlar. Cel mai dificil dintre toate. Încercăm să răspundem tuturor provocărilor, iar asta se poate face într-un singur mod, printr-o strânsă colaborare între toți cei implicați — autorități, școli, profesori, părinți, elevi. Una din măsurile pe care le-am luat a fost achiziția masivă de clase modulare. Sunt 50 de clase montate în Timișoara, un rezultat care ar fi fost imposibil de atins într-un timp atât de scurt, în varianta clasică”, a transmis, la început de an școlar, viceprimarul Timișoarei, Dan Diaconu.

O problemă ridicată de învățarea în module este încălzirea. Sezonul rece nu este atât de departe, așa că autoritățile se chinuie, pe ultima sută de metri, să racordeze „containerele” la rețeaua de termoficare a orașului. Promisiunile sunt că lucrările se vor finaliza în prima săptămână de școală.

„Începerea  noului an școlar, 2020–2021, se va realiza în condiții speciale, impuse de pandemia de Covid-19. Una dintre cele mai importante reguli care trebuie respectate pentru evitarea răspândirii noului virus este aceea a distanțării fizice a elevilor, în special în sălile de curs. Descentralizarea deciziei privind modul de aplicare a acestei reguli  înseamnă, în primul rând, implicarea primăriilor în pregătirea și dotarea clădirilor în care vor învăța elevii.

Conștienți de necesitatea asigurării condițiilor de desfășurare a orelor de curs în sezonul rece, Colterm s-a mobilizat, astfel încât, în doar câteva zile, vor fi  realizate lucrările de racordare a celor  12 module la rețeaua de termoficare. Până la finele acestei săptămâni, toate cele 12 săli de clasă vor fi conectate la rețeaua primară de termoficare, fiind montate și corpurile de încălzire din interior. În cazul în care, în perioada următoare, situația o va impune, și Primăria Timișoara va considera că numărul modulelor va trebui suplimentat și la alte unități de învățământ din oraș, Colterm va executa lucrările de racordare în cel mai scurt timp, astfel încât, dacă vremea o va impune, la 1 octombrie să începem furnizarea agentului termic în condiții optime”, a transmis Colterm.

Orașe mici, dotări moderne

La Sânnicolau Mare, anul școlar a început fără deschidere festivă, dar la cele mai ridicate standarde de siguranță pentru copii. Primăria a achiziționat termoscanere moderne care înregistrează automat temperatura corporală pentru a evita formarea cozilor și aglomerația, așa cum se întâmplă în locurile unde triajul se face cu termometru de mână.

Tot pe bani publici a fost suplimentat numărul de chiuvete și au fost montate dozatoare cu dezinfectant, atât la intrările unităților de învățământ, cât și în fiecare sală de clasă. Pentru dezinfectarea profesionistă a spațiului, școlile au primit, din bugetul local, 60 de lămpi cu ultraviolete, după modelul celor existente în spital, lămpi care omoară virușii și bacterii, atât din aer, cât și de pe suprafețe. Primăria Sânnicolau Mare a investit și în sisteme de predare on-line, fiecare clasă din școlile orașului fiind dotată în prezent cu camere de luat vederi și infrastructura necesară unei transmisiuni on-line.

„Timp de trei săptămâni, înainte de începerea anului școlar, alături de conducerile unităților de învățământ, am lucrat și am pus la punct, în detaliu, organizarea procesului educațional în condiții de pandemie. Educația a fost întotdeauna o prioritate pentru mine, așa că nu consider că am făcut ceva deosebit, ci doar am oferit copiilor și cadrelor didactice standardele cu care i-am obișnuit în ultimii 12 ani. Încercăm să mediatizăm condițiile din școlile sânmiclăușene, deoarece circulă multe știri și postări despre neregulile din unitățile de învățământ românesc, lucru care spulberă încrederea oamenilor în educație. Sper să fim un model pozitiv pentru alte localități, să arătăm că se poate”, a spus primarul din Sânnicolau Mare, Dănuț Groza.

Elevii din Sânnicolau Mare vor primi, de asemenea, câte cinci măști reutilizabile, marcate cu zilele săptămânii, pentru a descuraja copiii să folosească aceeași mască mai multe zile la rând. Măști gratuite vor primi și cadrele didactice, și personalul auxiliar.
Dumbrăvița, grădiniță nouă

În cea mai bogată comună din Timiș, Dumbrăvița, copiii care încep grădinița din 14 septembrie au un imobil nou. Are o capacitate de 100 de locuri, iar valoarea totală a investiției este de 880.000 de euro, fonduri obținute prin Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale. Contribuția de la bugetul local însumează 381.000 de euro.
Urmează să fie deschise și școli și o nouă creșă. În cursul lunii august s-a semnat contractul pentru construirea creșei din comună, pentru un număr de 63 de copii: 27 cu vârste între 0 și 2 ani și 36 cu vârste între 2 și 3 ani. Valoarea totală a proiectului este de 7,1 milioane de lei.

În cursul lunii iunie s-a semnat contractul pentru construirea unei școli noi în centrul comunei, proiect în valoare totală de 7,6 milioane de lei, cofinanțat prin Programul Operațional Regional 2014–2020, în baza contractului încheiat cu Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice. Școala va avea două etaje, opt săli de clasă, două laboratoare, bibliotecă, sală de mese și piscină și va putea găzdui 200 de elevi.

În iunie 2019 a fost depus proiectul de construire, în zona Cora, a unei școli cu clasele I–VIII, inclusiv nivelul clasei pregătitoare, cu o capacitate 200 de elevi, opt clase, laborator de Fizică-Chimie-Biologie și laborator de Informatică. Valoarea proiectului este de 8,8 milioane de lei.

LĂSAȚI UN MESAJ