„Compoziții pe dictafon” ale unui jurnalist, prezentate la Bookfest

202

Cei ce fac meseria de jurnalist în mod serios și dedicat nu au nevoie de prea multe instrumente de lucru. Pentru a spune ce ai de transmis este bun orice mijloc tehnic. Uneori chiar și un simplu creion este suficient. Iar cine are la dispoziție un dictafon este deja supra dotat tehnic. Poate trece la ceva superior: adică la compoziție.

Pentru cei mai tineri sună ciudat acest cuvânt. Ar putea fi chiar și din cei ce nu știu ce e acest obiect. Oricum, îi liniștim pe neinformați că nu face parte dintre sculele unui dictator!

Iată că jurnalista timișoreană Melania Cincea având cu cine și cu ce a trecut la compoziție. Așa dă de înțeles unul din ultimele ei volume ce a apărut chiar anul acesta la Editura Universităţii de Vest din Timişoara.

Iată cum explică autoarea demersul ei editorial ce a dus la volumul de interviuri numit „Compoziţii pe dictafon”.
„Am inclus în acest volum o selecţie de interviuri dintre cele pe care le-am realizat în ultimii patru ani şi pe care le-am publicat în Timpolis şi în Puterea a Cincea şi din care le-am selectat dialogurile pe teme de cultură şi educaţie. Intervievaţi sunt (în ordine alfabetică): Brînduşa Armanca, Teodor Baconschi, Tudor Banuş, Rodica Binder, „Bufniţele” timişorene (Oana Doboși- Potcoavă şi Raluca Selejan), Adam Burakowski, Mircea Cărtărescu, Vasile Docea, Daniel Dorobanţu, Mircea Dumitru, Sabina Fati, Constantin Flondor, Marius Giura, Tudor Giurgiu, Peter Gross, Otilia Hedeşan, Nora Iuga, Marcel Iureş, Mihai Maci, Marius Manole, Medeea Marinescu, Mircea Mihăieş, Dan C. Mihăilescu, Maia Morgenstern, Mihail Neamţu, Radu Paraschivescu, Cristian Pătrăşconiu, Dan Perjovschi, Marian Popescu, Andrei Pleşu, Florin Toma, Robert Şerban, Marcel Tolcea, Ion Vianu şi Daniel Vighi”.

Salonul Bookfest, ce are loc în aceste zile la Centrul de Afaceri, a adunat cititorii curioși în jurul autoarei și a scriitorilor Vasile Popovici şi Marcel Tolcea, profesori la Universitatea de Vest din Timişoara ce au deslușit pentru public valențele unui interviu reușit ce aduce pe hârtie o parte din cel intervievat, uneori chiar și ce nu credea că va spune.

-Cât de greu este de compus pe dictafon?
-Dacă ai un interlocutor bun nu este greu de compus. Iar eu, în această carte „Compoziții pe dictafon”, am făcut o selecție de interviuri pe care le-am publicat în ultimii patru ani. O selecție de interviuri ce se referă la teme de cultură și de educație. Partenerii mei de dialog sunt și oameni politici și scriitori. Sunt și psihiatri, artiști plastici, pictori, dar toate discuțiile sunt duse în sfera culturii. Chiar și cu oamenii politici.Dar sunt oameni care au scris și cărți și discuțiile au fost duse pe sfera asta a culturi.

Interviurile când le-am realizat mi-au făcut o reală plăcere. Dialogul a curs pur și simplu. Sunt interviuri calde, frumoase care nu încarcă negativ nici cititorul, nici pe mine așa cum se mai întâmplă cu dialogurile cu oamenii politici la care trebuie să fii în gardă. Să vezi că te mint cu un anumit lucru sau încearcă să evite răspunsurile în alte contexte. Sunt despre cărți, despre pictură. Interviuri cu actori, despre filme… Sunt pentru suflet.

-Este mai ușor de lucrat cu materialul clientului?
-Este foarte important materialul clientului! Da. E important partenerul de dialog pe care-l ai. În momentul în care ai un interlocutor foarte cult cu un bagaj sau un backgroud serios în spate discuțiile curg, decât dacă ai avea un om care nu știe să lege două fraze. Meritul mare în aceste interviuri este al celor pe care i-am intervievat nu al meu.

LĂSAȚI UN MESAJ