Centura de sud a Timișoarei sau bătaia de joc a politicienilor de toate culorile! Cum stau, în realitate, lucrurile în privința centurii fantomatice

1447

Tot anul timişorenii au sperat că vor vedea utilajele pe şantierul viitoarei centuri de ocolire pe partea de sud. Tot anul guvernanţii au promis că vor desemna un constructor şi că proiectul va intra, în sfârşit, în linie dreaptă. Iată însă că ne apropiem de finalul anului, şi minunea nu s-a întâmplat. Şi nici nu se va mai întâmpla în 2017. Potrivit ultimei informări a Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, constructorul va fi anunţat abia în 2018. 

Amânări provocate de contestaţii

În 2017 a fost scos la licitaţie proiectul pentru construirea celor 25 de kilometri care completează inelul de centură al Timişoarei. Suma pusă la bătaie nu este deloc mică — 85 de milioane de euro. Astfel că nici nu este de mirare că, de fiecare dată când Compania de Drumuri credea că poate desemna un constructor, pe masă îi apărea o contestaţie. Aşa se întâmplă şi în decembrie 2017. 

A fost amânată desemnarea unui rezultat final din raţiuni ce ţin de soluţionarea contestaţiilor. Ultima contestaţie a fost depusă săptămâna trecută (n.r.: săptămâna 1117 decembrie 2017) şi urmează să fie soluţionată de CNSC. După finalizarea etapei de soluţionare a contestaţiilor şi desemnarea unui câştigător al licitaţiei, se va semna contractul. După aceea se intră în faza de proiectare, de 6 luni, iar ulterior, în cea de execuţie, de 24 de luni”, a declarat Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR. 

Finanţarea centurii Timişoarei, mutată dintr-o parte în alta

În ședința de guvern de la mijlocul lunii decembrie, au fost aprobați noi indicatori tehnico-economici privind varianta de ocolire Timișoara-Sud. Executivul a decis ca finanțarea să nu vină numai din bugetul național, ci și din surse nerambursabile —fonduri europene.

Finanţarea obiectivului de investiţii prevăzut la art. 1 se realizează din fonduri
externe nerambursabile şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, precum şi din alte surse legal constituite, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii” — este modificarea operată  în ultima ședință de guvern.

Aşteptare lungă până la începerea procedurilor

Povestea centurii de ocolire a Timişoarei începe în 2010, atunci când a fost inaugurată o porţiune din variantă. Mai exact, 12 kilometri, pe partea de nord a orașului. Imediat după deschidere s-a realizat şi un studiu de fezabilitate pentru cei 25 de kilometri rămaşi de executat pentru ca oraşul să fie ocolit complet. După șapte ani de aşteptare, a venit şi o veste bună: obiectivul a fost prins în Masterplanul de Transport al României. Acest lucru înseamnă  Uniunea Europeană impunea statului român, în speţă Ministerului Transporturilor, să realizeze centura pe partea de sud a Timişoarei.

Primul pas a fost scoaterea proiectului la licitaţie, lucru care s-a întâmplat în aprilie 2017. Deşi autorităţile centrale spuneau  vor afișa contractul în martie, pe SEAP, acest lucru nu s-a întâmplat. Dacă lucrurile merg bine, lucrările ar putea începe chiar de anul acesta, anunţau reprezentanţii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, în primăvară.

„Este pe SEAP proiectarea şi execuţia. Termenul de depunere a oferteleor este 8 iunie, pentru proiectare şi execuţie. Sursa de finanţare — fonduri europene. Proiectul este inclus pe finaţare europeană. Sperăm să nu avem contestaţii, undeva, din 8 iunie, în 90 de zile, putem avea un constructor, dacă nu avem contestaţii”, a declarat Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor.

Asta înseamnă că, cel târziu în septembrie, ar fi trebuit  vedem organizarea de şantier în zonă. Potrivit ministrului Transporturilor, problema exproprierilor a fost depăşită şi se poate înainta cu centura sud.

Un alt pas important a fost eliberarea certificatului de urbanism, în iunie 2017. Potrivit autorităţilor judeţene, ca urmare a solicitării din partea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, s-au obținut toate avizele pentru centura Timișoarei, pe ruta Sânmihaiu Român, Giroc, Șag, Moșnița Nouă, Ghiroda, cu o lungime de 25,69 kilometri.

 bucur  facem pași importanți pentru construirea centurii de sud a Timișoarei, un proiect important pentru infrastructura orașului, un proiect pe care îl așteptăm de foarte mulți ani. Am văzut, zilele trecute, că s-a amânat pentru a patra oară licitația, dar sperăm ca acest demers  aibă loc cât mai repede, pentru a se începe lucrările efective la centură. Din partea Consiliului Județean Timiș, CNAIR se bucură de tot sprijinul”, a spus, în vară, Călin Dobra, președintele Consiliului Județean Timiș.

Şapte amânări în 2017

Bucuria timişorenilor nu a durat prea mult. După scoatearea la licitaţie a centurii Timişoara-Sud, au apărut şi nemulţumirile. Din aprilie şi până în decembrie, depunerea ofertelor şi analizarea lor a fost amânată de şapte ori. Primul termen pentru depunerea ofertelor a fost începutul lunii iunie 2017, apoi finalul aceleiaşi luni. Au urmat două noi amânări pentru luna iulie. Nici de această dată nu au fost selectate ofertele cele mai bune, pentru  firmele de construcţii au cerut nenumărate lămuriri la caietul de sarcini. Ultimul termen anunţat a fost începutul lunii august, termen care a adus, din nou, speranţa în inimile timişorenilor

În octombrie, la Timişoara, ministrul Transporturilor de atunci, Răzvan Cuc, spunea  documentaţiile sunt perfecte şi  acum niciuna dintre firmele concurente nu va mai avea motive să conteste rezultatul.

„Documentațiile sunt întocmite cum trebuie, dacă cineva vrea  facă vreo contestație, poate s-o facă, dar s-o facă întemeiat. De foarte multe ori, sunt contestații care se elaborează înainte de finalizarea procedurii de deschidere a ofertelor, tocmai pentru că firmele nu au timpul necesar să se pregătească pentru a participa la licitație. Or, asta nu mi se pare normal. Dacă ești o firmă serioasă, te pregătești. Dacă am stabilit un termen, tu trebuie să vii să depui, nu să invoci tot felul de motive aberante, care se dovedesc că nu sunt sustenabile, pentru a prelungi perioada de depunere a ofertelor”, spunea Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor.

Ei bine, nu a fost aşa! Ministrul a fost schimbat, la fel şi data de anunţare a constructorului. În noiembrie, reprezentanţii CNAIR au anunţat că vom şti cine va construi varianta de ocolire a Timişoarei abia în decembrie. Iată şi a şasea amânare de începere a lucrului. 

„Ofertele pentru VO Timişoara-Sud se află în acest moment în etapa de evaluare. CNAIR consideră până la încheierea acestui an, vom avea desemnat un câştigător pentru acest proiect, astfel încât anul viitor  poată începe fazele de proiectare şi execuţie. Faza de proiectare are 6 luni, iar cea de execuţie, 24 de luni. Până în data de 21 august, când a expirat termenul-limită de depunere a documentaţiilor, au fost depuse 12 oferte. Centura Timişoara-Sud ar urma  aibă aproape 25 de kilometri şi va costa aptoximativ 380 milioane lei, fără TVA”, au transmis reprezentanţii CNAIR în noiembrie.

A venit luna decembrie şi aşa va trece — fără să avem un constructor. Asta pentru că a fost anunţată cea de-a şaptea amânare. Vom vedea ce aduce anul 2018. 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.