Aventura prin lectură începe cu primul pas

49

Timpurile sunt schimbătoare. Ce era mai demult o mare virtute și un mod relaxant de culegere de informații azi pare ceva desuet. Carțile pentru mulți din cei din tinwerele generații sunt aproape necunoscute. Sunt acele chestii plicticoase ce adună praful în biblioteca. Poate nu toți gândesc așa. Dar pentru a atrage copiii și tineri spre această folositoare îndeletnicirea a lecturii trebuie să fie și familia receptivă la lectură și dascălii să prezinte cartea ca un prieten și nu ca un mijloc de tortură. Încetul cu încetul cei mici vor simți acel fior al necunoscutului dintre file.

O mână de oameni inimoși fac tot ce pot pentru a deschide pofta de lectură la cei mici.
Recent a pornit un proiect ce-și dezvăluie din start intențiile. Se numește „Aventură prin lectură” și este finanțat de United Way România și implementat în masele largi de tineri prin Asociația „Inițiativă în Educație” Timișoara.

Prima ediție ce a avut loc în acest sfârșit de săptămână în mai multe localități a mizat mult pe activitatea dezinteresată a voluntarilor.

Pentru început proiectul s-a derulat în patru localității din județul Timiș: Biled, Pesac, Satchinez și Bencecu de Sus. Bine aplicat acest proiect amplu va duce la dezvoltarea abilităților de literație. Școala din Bencecu de Sus este reprezentată de învățătoarea Florica Martin, 30 de ani la catedră în sat.

În aceste sate se vor amenaja cluburi de lectură, biblioteci și se vor derula zilnic activități de lectură cu diferite grupe de elevi. Grupul țintă sunt copii care se află în situație de vulnerabilitate socio-economică, risc de eșec școlar sau abandon școlar, au părinții cu un grad scăzut de educație, ș.a.

Pentru a crea un plan de intervenție cât mai eficient, organizatorii vor avea nevoie să afle mai multe date despre nivelul de literație la care se află copiii selectați în proiect.
Astfel, organizatorii, vor avea nevoie de și un grup de voluntari care să ajute la aplicarea testelor online #BRIO pentru a măsura nivelul fiecărui copil.

Cine dorește să fie voluntar este rugat să completez formularul următor: https://forms.gle/4xJV1sKtafks35jp7
Voluntarii le oferă suport tehnic copiilor, îi ajută să intre în test și le explică ce au de făcut pe platformă. Un voluntar va oferi suport pentru 1-3 copii concomitent.

Acțiunea se derulează în perioada începând din 19 și până în 23 iulie. Voluntarul poate alege minim o zi în care se va implica, dar poate opta pentru mai multe zile. Durata activității este de minim 3 ore, dar intervalul orar este flexibil și poate fi stabilit ulterior cu voluntarul.

Copiii care iau parte la testări sunt de vârste cuprinse între școala pregătitoare și clasa a VI-a.

Este de preferat ca voluntarul să dețină mașină personală pentru a se putea deplasa în sat. dar pentru situația în care nu are, echipa încercă să ofere o modalitate de transport.
Este de preferat ca voluntarul să dețină un dispozitiv electronic (laptop sau tableta), dar pentru situația în care nu are, are posibilitatea să primească.

Voluntarul nu necesită cunoștințe despre dezvoltarea literației, pedagogie, experiență cu copiii, dar toate acestea pot constitui un avantaj. Ajutorul major pe care îl oferă voluntarul este să pornească laptopul și să-i explice copilului cum completează testul.

În această acțiune de voluntariat pot fi implicați și elevi de liceu, alte organizații, grupuri de profesori, studenți și angajați din companii. Orice persoană care dorește să se implice este bine-venită.

Acțiunea susține proiectul „Aventură prin lectură” inițiat de către United Way Romania și implementat de asociația Inițiativa în Educație.

Scopul proiectului este prevenirea și combaterea riscului de analfabetism funcțional în rândul copiilor aflați în situație de vulnerabilitate prin asigurarea accesului la activități specifice de literație.

LĂSAȚI UN MESAJ