Autostrada Timișoara-Belgrad și drumuri expres prin tot Banatul. Deocamdată, totul e pe hârtie!

276

În județul Timiș se vor derula mari proiecte de infrastructură. Se vor construi autostrăzi, drumuri expres și pasaje feroviare suspendate. Acestea sunt promisiunile cu iz electoral făcute de ministrul Transporturilor, Lucian Bode, la Timișoara.

Potrivit prezentării oficialului, se va finaliza autostrada Lugoj – Deva, se va construi șoseaua rapidă Timișoara – Moravița, al cărui studiu de fezabilitate costă 8,7 milioane de lei, și drumul expres Drobeta-Turnu Severin – Lugoj, care are o valoare de 6 miliarde de lei. Se promite încă o șosea expres, Caransebeș – Reșița – Voiteg, o investiție de 281 de milioane de lei.

S-a discutat, din nou, de legătura DN 69 – A 1, la ieșirea din Timișoara, despre centurile sud și vest, toate acestea fiind proiecte mai vechi, însă care nu s-au mai concretizat.

În domeniul feroviar, Ministerul Transporturilor are de gând să ridice mai multe pasaje CF suspendate în Timișoara. Câte unul pe străzile Gheorghe Adam și Enric Baader și unul de legătură, între arterele Comoarei și Radu de la Afumați.

În Calea Aradului va exista o haltă pentru călători, iar Aeroportul Internațional Timișoara ar urma să fie conectat la rețeaua de căi ferate.
Printre proiectele mărețe se mai numără și „Modernizarea liniei feroviare Caransebeș – Timișoara – Arad”, Lot 3, Timișoara Est – Ronaț Triaj, și Lot 4, Ronaț Triaj – Orţişoara – Arad şi Aradul Nou – Glogovăţ.

Stadiul lucrărilor de realizare a centurii de sud a Timișoarei a fost verificat de însuși ministrul Transporturilor. Lucian Bode a fost mulțumit de ce a găsit pe șantier, dar i-a cerut constructorului să finalizeze varianta mai devreme de termenul din contract, că doar „nu sunt piramide în calea obiectivului”.

„Eu îmi doresc să se achite de obligațiile contractuale. Că astăzi au douăzeci și mâine au patru și peste două zile au 40 de utilaje, până la urmă obligația constructorului este să se încadreze în termen. Progresul financiar este de 15%, progresul fizic este de 4–5%. Ne dorim să ne încadrăm în termen și, dacă se poate, că aici nu sunt nici piramide, nici alte obstacole în calea realizării acestor obiective, să finalizeze înainte de termen”, a spus Bode.

Potrivit ultimelor date prezentate chiar vineri de ministrul Transporturilor, stadiul ar fi de doar 2%. Totul trebuie realizat până în 25 martie 2022, după ce, în 25 martie anul acesta, a fost dat ordinul de începere a lucrărilor. Costul este de 272 de milioane de lei, iar lungimea variantei sudice este de 25,6 kilometri.
Mai urmează să fie construită o secțiune pe partea de vest a Timișoarei, pentru care este lansată licitația pentru realizarea studiului de fezabilitate. Lungimea acestei ultime porțiuni de centură este de 22 de kilometri.

Anul acesta, Ministerul Transporturilor a alocat 55,5 milioane de lei pentru acest obiectiv.
                                 
Gaura de 15 kilometri de pe Lotul 2 din Lugoj – Deva
Vom călători pe toată autostrada de la Nădlac până în București în 2030. Este sumbra estimare a specialiștilor Comisiei Europene, după o analiză realizată în iunie. Acum, oficialii Ministerului Transporturilor promit finalizarea „găurii” de pe lotul II din tronsonul Lugoj – Deva. Însă termenul exact nu îl știe nimeni.

Până acum au fost recepționate lucrările pentru secțiunile A, B, C și nod Margina, în 03.03.2017. Rămân de executat secțiunea E și un „rest” din secțiunea D. S-a lansat licitația pentru „Proiectare si execuție lucrări pentru obiectivul major de investiții Autostrada Lugoj – Deva (A1), Lot 2 km 27+620 — km 56+220, Secțiunea E și finalizare Secțiunea D”, iar termenul pentru depunerea ofertelor este 14 iulie 2020.
Mai trebuie realizate execuția de foraje geotehnice pe amplasamentul secțiunii E 2. A fost semnat deja contractul cu o firmă de geotehnie, în 25 februarie 2020. Din aprilie a început forajul, dar mai trebuie „interpretate”, de specialiștii de la CNAIR, datele studiului geotehnic.

Autostrada Timișoara – Serbia
De mulți ani se vorbește despre construirea unei autostrăzi care să lege Timișoara de Belgrad. Abia acum proiectul prinde contur. Mai exact, se va realiza o șosea rapidă între orașul de pe Bega și punctul de trecere Moravița, care se va continua, prin Serbia, până în capitala țării vecine.

Primul pas a fost făcut: licitarea studiului de fezabilitate, iar contractual a fost semnat în 4 martie. Asocierea SC SEARCH CORPORATION SRL – SC EGIS ROMANIA SA a câștigat licitația și face documentele tehnice care costă 8,7 milioane de lei. Ce știm până acum este că autostrada va avea 60 de kilometri, iar banii necesari vor veni prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM).

Drumuri expres în vestul țării
Județul Timiș va fi legat de sudul țării printr-un drum expres. Mai exact, o șosea nouă va face legătura între Lugoj și Drobeta-Turnu Severin. Drumul expres va avea 142 de kilometri, din care doar 22 pe teritoriul județului Timiș. Abia în trimestrul III al acestui an se estimează că va fi lansată licitația pentru elaborarea studiului de fezabilitate și proiectului tehnic, a căror valoare trece de 6 milioane de lei. Anul acesta, însă, Ministerul Transporturilor nu a alocat niciun leu acestui obiectiv.

Un alt drum expres promis șoferilor din tot Banatul este cel care ar face legătura între Caransebeș – Reșița – Voiteg. Ar trebui construiți 104 kilometri.

Procedura de licitație „Elaborare Studiu de Fezabilitate la profil de Drum Expres” a fost anulată. Urmează a fi stabilită strategia de implementare a proiectului, spun, scurt, reprezentanții ministerului.
Ar fi nevoie de 281,7 milioane de lei, anul acesta fiind alocate 5,4 milioane de lei.

Obiectivul cuprinde două sectoare de drum național: DN 58, Caransebeș –Reșița, și DN 58 B, Reșița – Voiteg.

Un alt nou drum va apărea chiar la ieșirea din Timișoara, spre Arad.
Acesta va face legătura cu autostrada A 1, nodurile de urcare/coborâre de lângă orașul de pe Bega fiind insuficiente. Va avea doar 10 kilometri, dar va costa aproape cât centura de sud, peste 222,6 milioane de lei. Peste 30 de milioane de lei au fost deja alocați acestui obiectiv.
„Documentația pentru inițierea procedurii de achiziție având ca obiect «Proiectare și execuție Drum de legătură Autostrada A 1 Arad – Timișoara – DN 69» a fost publicată în SICAP, în data de 27.03.2020, în prezent derulându-se etapa de clarificări”, aflăm de la Ministerul Transporturilor. Licitația se va încheia în 30 iulie.

Planuri mari și pentru infrastructura feroviară

Învechită, cu șine ruginite pe care trenurile merg și cu 10 km/h, infrastructura feroviară din vestul țării are nevoie urgentă de reabilitare. Dacă, înainte de anii ’90, trenurile care plecau din Timișoara ajungeau în București în 9 ore, acum călătorii pierd chiar și 12 ore pentru a ajunge în capitală. Sunt, pe traseu, 70 de puncte unde trenurile merg cu restricții de viteză, 10–15 km/h, din cauza șinelor degradate.

Acum, Ministerul Transporturilor promite implementarea unor mari proiecte. Iată ce ar trebui să se realizeze în zona de vest a țării:
— Modernizarea liniei feroviare Caransebeș – Timișoara – Arad, din care 35,86 kilometri în județul Timiș;
— Lot 3, Timișoara Est – Ronaţ Triaj (13,86 kilometri în județul Timiş), cu o valoare estimată a lucrărilor de proiectare şi execuţie de 1,4 miliarde de lei fără TVA;
— Lot 4, Ronaţ Triaj – Orţişoara – Arad,  şi Aradul Nou – Glogovăţ (22 kilometri în județul Timiş), cu o valoare estimată a lucrărilor de proiectare şi execuţie pe întregul lot de 2,4 miliarde de lei fără TVA.
Odată realizate aceste proiecte, se va îmbunătăți starea infrastructurii căii ferate pentru creşterea vitezei de circulaţie la valori cuprinse între 120 şi 160 km/h.

Va crește și tranzitul la frontieră, spun oficialii de la Transporturi.
Investițiile vor duce la: „asigurarea interoperabilităţii prin implementarea Standardelor Tehnice de Interoperabilitate, în special în ceea ce priveşte lungimea liniilor din staţii şi haltele de mişcare, facilităţile pentru persoanele cu dizabilităţi, implementarea sistemului de conducere a circulației ERTMS (ETCS Nivel 2+GSM-R), sarcina pe osie (22,5 t), gabaritul de încărcare (C); înlocuire/reabilitare poduri, podeţe, repararea sistemului de drenaj al căii ferate, îmbunătăţirea terasamentelor; modernizarea electrificării pe toată lungimea tronsonului (25 kV), inclusiv instalarea unui sistem de control SCADA; modernizarea echipamentului de telecomunicaţii; construirea drumurilor de întreţinere de-a lungul căii ferate (unde nu sunt disponibile drumuri publice); modernizarea clădirilor staţiilor de călători, incluzând construcţiile pasarelelor şi ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare; montarea de încălzitoare de macaz în staţii, în halte de mişcare şi la ramificaţii”.

 

LĂSAȚI UN MESAJ