Aeroportul Internațional din Timișoara se extinde pe bani europeni cu o firmă „ieșită din pălărie”

952

Oricine aterizează la Timișoara vede că aeroportul se află în plină expansiune: se construiește un nou Terminal sosiri curse externe pasageri și se pregătește documentația pentru un Terminal plecări curse externe. Practic, după cum explică managerul aeroportului, Dan Idolu, sunt patru obiective finanțabile pe Programul Operațional Infrastructură Mare 2014–2020, Axa Prioritară 2, dacă se adaugă și proiectele Achiziție sistem integrat control securitate și Achiziție autospeciale PSI.

Ce se vede deja sunt lucrările la Terminalul sosiri, primul obiectiv aflat în construcție, început în februarie 2019, cu termen de finalizare în 2020. Sunt alocate pentru execuție peste 19.300.000 lei, din care 50% sunt fonduri proprii ale aeroportului, iar cealaltă jumătate, fonduri europene. Statul român decontează TVA.

O privire de aproape ridică un semn de întrebare: cum a ajuns o lucrare atât de amplă să fie realizată de ELDICLAU SRL, o firmă cu sediul în comuna Cârcea, Zona Agroindustrială Avicola nr. 1, județul Dolj, firmă cu un număr mediu de salariați de 28 în 2016, 34 în 2017 și 40 în 2018, conform datelor de la Oficiul Registrului Comerțului?

Ca din pălărie

Întâlnirea cu Dan Idolu, directorul general al Aeroportului Internațional „Traian Vuia”, consilier local PSD, nu ajută foarte mult la lămurirea enigmei. „Noi nu am cunoscut firma, totul a ieșit pe SEAP, ca din pălărie”, ne-a declarat dl Idolu. Adică a ieșit firma cu prețul cel mai mic, dar și cea mai mică, aflată în competiție cu firme mari ca UTI Grup SA sau Construcții SA.

Contractul nr. 13272/2018 s-a semnat în 18 decembrie 2018, cu poze și strângeri de mână cu omul firmei, Elton Claudiu Dincă, în prezența demnitarilor locali. De la centru a sosit ministrul transporturilor, Lucian Șova, demis două luni după aceea. Șantierul desfășurat pe aproape 4.500 metri pătrați nu abundă în muncitori, sau cel puțin nu la vedere. Firma doljeană are în subantrepriză diverse firme locale sau din țară, din Buzău, din Vâlcea, din București, de care managementul aeroportului trage cât poate pentru a se încadra în termene. „Ne-am asigurat că au tot ce le trebuie, dăm avansuri pentru materiale când ELDICLAU SRL nu poate achiziționa din bani proprii. Nu vrem să ajungem să ne plângem fiindcă știm că Aeroportul din Oradea, care are contract cu aceeași firmă, nu e mulțumit de mersul lucrărilor foarte întârziate”, ne-a declarat Daniel Dinu.

Presa bihoreană semnala în vara aceasta o întârziere de un an al lucrărilor pentru Terminal 2 și amenajarea terminalului vechi, ceea ce a produs „un dezastru”, riscând falimentul. Contractul a fost semnat de Consiliul Județean Bihor, în vara anului 2017, cu UTI Grup SA și Eldiclau SRL, cu termen de finalizare 12 luni. Până acum Aeroportul din Timișoara a reușit să depună prima cerere de rambursare după ce a fost îndeplinită clauza suspensivă din contractul de finanțare.


Dan Idolu și ministrul Transporturilor Lucian Șova

Ascensiunea secretă a ELDICLAU SRL
Întrebarea rămâne: deși înregistrează rateuri, totuși firma Eldiclau SRL continuă să câștige contract după contract în toată țara. Mai mult, rapoartele financiare pe 2018 postate pe site-ul Ministerului Finanțelor indicau datorii de aproape 13,5 milioane lei, iar profitul este nesemnificativ în ultimii doi ani: aprox. 230.000 lei în 2018, 94.400 lei în 2017 etc. Descurajant pentru participarea la licitații pentru lucrări mari, și încă finanțate european. Este adevărat, dacă cifrele oficiale sunt corecte, că în anii anteriori profitul a fost incomparabil mai mare, 5,5 milioane lei în 2015 și 3,5 milioane lei în 2016.

Jurnaliștii au tot repetat întrebarea legată de succesul fulminant al firmei deținute în prezent de Ștefania Dincă, o persoană mai preocupată de călătorii exotice — în Indonezia, Bali, Singapore, Tunisia etc. — decât de contracte în construcții, așa cum oricine poate afla de pe FB. Impactpress a aflat că Elton Claudiu Dincă a vândut firma în 2009 Doinei Șarpe, de unde a primit-o prin concesionare soția sa, Ștefania Dincă, implicată cu numele în multe alte firme ca Algen Invest, Algen Prod și Algen Due SRL situate în Pielești, Dolj, A & E Construct SRL, Dastebo SRL și ONE Trust Consulting, toate în Craiova, Eldiclau Prest București, DME Auto Trading SRL și o firmă în Cluj, Tezaurul Arhivelor.

Sediile firmei s-au multiplicat peste tot, de la Cârcea, la Craiova, la București în Berceni, chiar la Timișoara, ca punct de lucru. Pe site-ul Eldiclau se află o listă de lucrări executate sau în curs de execuție, finanțate de stat, cu care puține firme românești sau străine se pot mândri: edificii, reabilitări, asfaltări, modernizări infrastructură rutieră ș.a.m.d. Contracte predilecte: aeroporturi și sisteme de securitate (Craiova, Oradea, Timișoara), lucrări pentru SRI, DIPI, Academia Națională de Informații, RAPPS de unde a avut angajamente de peste 100 milioane lei, spitale (Slatina, București, Arad, Timișoara, Cârcea, Constanța), câteva biserici și numeroase lucrări cu CNADR. Milioane de euro din fonduri publice și europene intrate în conturile prodigioasei firme.

O coincidență și mai multe ipoteze

Primele suspiciuni au fost legate de locația firmei, comuna Cârcea din județul Dolj, de unde venea în ianuarie 2019 Mihaela Triculescu, șefa ANAF de care nu auzise nimeni. În calitate de șefă a compartimentului contabil, Triculescu fusese angajata firmei de curățenie a Primăriei Cârcea, cum a descoperit recorder.ro. Localitate mică, e greu să nu se fi intersectat personalitățile locale, mai ales că firma Eldiclau a contractat cu primăria o lucrare de construire a unui dispensar și a farmaciei. Nu se poate demonstra, însă, o legătură de afaceri între șefa Fiscului, care a avut o carieră scurtă (ianuarie–iunie 2019), și familia Dincă, aflată într-o extindere vertiginoasă.

Nu mai departe de 3 decembrie a.c. se difuza știrea inaugurării heliportului Spitalului Universitar de Urgență București, executat tot de Eldiclau SRL. După atâta succes, apar și cârcotelile, mai ales că firmele familiei Dincă sunt implicate în multe procese. La Constanța, unde au pierdut licitația pentru restaurarea Cazinoului, au blocat totul prin contestații și instanță, ceea ce a provocat un mare scandal. Site-ul constanta.ro risca în 3 octombrie articolul Reabilitatea Cazinoului, blocată de mafia italiană?, referindu-se la asocierea firmei „acoperite” Eldiclau cu firma italiană Research Consorzio Stabile, suspectată de ziariștii italieni de legături cu Mafia.

Obiectiv prioritar: Timișoara și tot Banatul

Pe lista de lucrări, făcută publică, surprinde numărul mare de lucrări executate de S.C.Eldiclau SRL în zona Banatului. În Timișoara, în afară de contractul cu Aeroportul Internațional, compania figurează cu o lucrare mai veche, din 2015, de reabilitare a Ambulatoriului de Obstetrică a Spitalului Clinic Municipal de Urgență, contractată de primăria timișoreană cu 1,2 milioane lei din POR 2017–2013, Axa prioritară 3 — Îmbunătățirea infrastructurii sociale. Fluctuațiile de ritm în lucrări au creat și aici nervozitate. Primăriile, CNADNR și Consiliul Județean Timiș au fost clienți permanenți din 2014 până în prezent: Iecea Mare, Jebel, Ciacova, Ghiroda, Sânandrei, Dumbrăvița, Săcălaz, Fibiș, Ohaba, Satchinez, precum și județele învecinate, Arad și Caraș-Severin, toate au avut de-a face cu indispensabila firmă fie pentru drumuri, fie pentru spitale, fie pentru întreținere. Uneori, fonduri europene, dar sigur fonduri publice.

Aeroportul Internațional ține strâns de lucrările programate pentru următoarele două luni, adică instalații, canalizare pluvială și menajeră exterioară, realizarea hidranților exteriori și a inelului de incendiu, turnare placă la cota 0,10 și a planșeului, închiderea acoperișului, realizarea scărilor interioare și a închiderii exterioare. Dacă se întârzie, vine iarna și pot fi compromise lucrările. Deși pe piața construcțiilor din Timișoara se găsește greu mână de lucru calificată, ochiul dirigintelui de șantier pentru rezolvarea situațiilor neprevăzute este de mare importanță. „Avem diriginte de șantier vigilent, așa că avem în vedere nu doar să fie respectat termenul, ci și să cheltuim cam cu 5% mai puțin decât maximul aprobat de Comisia Europeană”, speră managerul companiei aeroportuare, Daniel Dinu.

LĂSAȚI UN MESAJ