10.1 C
Timișoara
vineri 5 decembrie 2025

Trai pe vătrai la Aeroportul Internațional Timișoara! Noul director al aeroportului, prieten la cataramă cu Sorin Grindeanu, circulă cu o mașină de lux, plătită din banii instituției

Aeroportul Internațional Traian Vuia Timișoara a plătit în ultimii cinci ani zeci de mii de euro pentru închirierea unor mașini de protocol. Printre mașinile închiriate cu acest scop este și un Mercedes de lux, schimbat periodic cu un model mai nou.

Surse din aeroport susțin că mașina este folosită de directorul Lucian Taropa. Libertatea a descoperit că Taropa a fost lăsat fără permis în timp ce conducea prin județul Sălaj un Mercedes închiriat de aeroport pentru transportul VIP-urilor care aterizează la Timișoara.

Mașinile din parcul propriu al aeroportului

Aeroportul Internațional Traian Vuia din Timișoara are, potrivit unui răspuns comunicat la solicitarea Libertatea, un parc auto format din 18 mașini: 15 funcționale și trei nefuncționale. Dintre mașinile funcționale, cea mai veche este un Mercedes Vito din anul 2009, iar cele mai noi sunt un Ford Ranger din 2023 și un Ford Transit din același an.

Mașini închiriate pentru „deservirea nevoilor angajaților” și „transportul delegațiilor oficiale”

Sistemul Electronic de Achiziții Publice arată că, pe lângă mașinile din parcul propriu, Aeroportul Internațional Traian Vuia din Timișoara a plătit în ultimii cinci ani aproximativ 100.000 de euro pentru închirierea unor mașini de lux pentru „asigurarea transportului delegațiilor oficiale și al persoanelor private”. Concret, mașinile au fost închiriate pentru servicii de protocol.

Potrivit unui răspuns transmis de Aeroportul Internațional Traian Vuia din Timișoara, la solicitarea Libertatea, în ultimii cinci ani aeroportul din Timișoara a închiriat mai multe mașini pentru „deservirea nevoilor angajaților”, dar și autoturisme de lux pentru „transportul delegațiilor oficiale (demnitari, delegații private) ce sunt procesate prin cadrul Salonului Oficial”.

Astfel, situația închirierilor de autoturisme arată că la 1 ianuarie 2020 Aeroportul Timișoara a închiriat pentru o perioadă de 10 luni, „pentru deservirea nevoilor angajaților”, 6 autoturisme Renault Zoe. Prețul: 16.260 de lei/lună.

În aceeași zi, au fost închiriate, pentru o perioadă de 8 luni, un Mercedes E Class, un BMW 520D și un Opel Vivaro. Costul: 10.800 de lei/lună. În timp ce Mercedes-ul și BMW-ul au fost închiriate pentru servicii de protocol, mașina Opel Vivaro a fost închiriată pentru „transportul agenților de curățenie la aeronave și transportul deșeurilor menajere colectate”.

La finalizarea contractului de închiriere pentru cele șase autoturisme Renault Zoe, contractual a fost prelungit pentru două dintre mașini cu încă șase luni, la prețul de 5.420 de lei/lună.

De la Mercedes E Class la Mercedes EQV și S400

În 13 septembrie 2021 a fost închiriată, pentru 3 luni, la prețul de 9.600 de lei/lună și o Skoda Kodiaq „pentru deplasările locale și la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în interes de serviciu, ale directorului general”.

Director la vremea respectivă era Dorel Grădinaru, schimbat la finalul anului 2021, după instalarea în funcția de ministru al transporturilor a lui Sorin Grindeanu.

În 17 mai 2022 au fost încheiate noi contracte de închiriere a unor autoturisme pentru protocol: un BMW 520D (contract de un an la prețul de 4.375 de lei/lună) și un Mercedes Benz EQV Electric (până în prezent – la prețul de 6.000 de lei/lună).

În aprilie 2023, pentru o perioadă de un an au fost închiriate și două mașini Volkswagen UP electrice la prețul de 5.300 de lei/lună. Scopul închirierii: inspecția suprafețelor de mișcare și dirijarea aeronavelor de către personalul aeroportului. Contractul a fost prelungit la expirare până în prezent.

La data de 18 mai 2023, când contractul pentru BMW-ul 520 D închiriat pentru protocol  a expirat, Aeroportul Timișoara a încheiat cu furnizorul SC MLS SRL, un alt contract de închiriere de doi ani pentru un Mercedes S Class, la prețul de 4.375 de lei/lună.

Din 19 mai 2025, când contractul pentru S Class a expirat, aeroportul a închiriat, un Mercedes Benz S400, la prețul de 4.400 lei.

Câți bani a scos aeroportul din servicii de protocol

Reprezentanții Aeroportului Timișoara au explicat pentru Libertatea că societatea „nu prestează servicii de transport pentru delegații și persoane private ca activitate independentă, ci ca parte integrantă a serviciilor de protocol oferite pasagerilor care tranzitează Salonul Oficial”.

„Astfel, nu există o procedură individuală pentru serviciile de transport și nici tarife diferențiate, tarifele aplicate fiind cele pentru serviciile de protocol prestate prin Salonul Oficial”, au mai transmis reprezentanții Aeroportului Timișoara, potrivit cărora toate serviciile de protocol facturate în perioada 2020-2025 au fost în valoare de 248.613 lei + TVA. În această sumă nu intră serviciile pentru persoanele publice la nivel de protocol de stat, care sunt exceptate de la plata serviciilor de protocol.

„Numărul aproximativ de kilometri parcurși cu mașinile închiriate pentru transportul delegațiilor oficiale și al persoanelor private care au solicitat acest serviciu este de 9.895”, au mai transmis reprezentanții Aeroportului Timișoara pentru Libertatea.

Mercedes de lux, închiriat pentru protocol și folosit de directorul Taropa

Surse din cadrul Aeroportului Timișoara au declarat pentru Libertatea că un Mercedes cu numărul de înmatriculare B 600 CAB, închiriat de aeroport pentru servicii de protocol, este folosit în cea mai mare parte de directorul general Lucian Taropa.

Fost consilier local PPDD și prieten apropiat al liderului PSD Sorin Grindeanu (soțiile lor au fost și partenere într-o farmacie), Taropa a fost mulți ani director comercial și director administrativ al Aeroportului Timișoara, iar din vara lui 2025 este director general. De asemenea, Taropa este, din decembrie 2021, membru în Consiliul de Administraţie al Autorităţii Aeronautice Civile.

Lăsat fără permis în timp ce conducea mașina de protocol prin județul Sălaj

Folosirea de către Taropa a Mercedesului „B 600 CAB”, închiriat de aeroport pentru servicii de protocol, este dovedită de un proces de la Judecătoria Timișoara în care actualul director general al Aeroportului Timișoara contestă o amendă de circulație pentru viteză, în urma căreia a fost lăsat fără permis.

Concret, în 16 iulie 2024, în jurul orei 13.20, Taropa a fost prins de radar cu 144 km/h, în timp ce conducea Mercedesul B 600 CAB pe DN 1H, între Șimleu Silvaniei și Pericei, din județul Sălaj.

În proces, Taropa a cerut anularea sancțiunii și restituirea permisului pentru că „menţiunea agentului constatator de «drum limitat la 90 km/h» nu are susţinere atâta timp cât pe sectorul de drum cuprins între localitatea Pericei şi localitatea Şimleu Silvaniei, nu există un astfel de indicator rutier amplasat la loc vizibil pentru şoferi”.

Judecătoria Timișoara a respins cererea lui Taropa și a menținut sancțiunea, arătând că „simpla contestare a stării de fapt, în lipsa unor probe pertinente şi credibile care să demonstreze susţinerile petentului, nu poate conduce la anularea procesului-verbal de contravenţie pe motiv că acesta nu corespunde realităţii”.

Sentința nu este definitivă, procesul pentru anularea sancțiunii fiind pe rolul Tribunalului Timiș.

Lucian Taropa: „Normal că, fiind închiriată, am mai luat-o și eu. Și nu numai eu”

Directorul Aeroportului Timișoara a spus că „nu mai știe” ce făcea în județul Sălaj când a fost prins de radar cu mașina închiriată de aeroport pentru servicii de protocol, dar a admis că folosește mașina pentru a merge „în stânga, în dreapta”.

„Noi avem parcul de mașini foarte foarte vechi. Atunci, normal că, fiind închiriată, am mai mers și eu. Și nu numai eu”, a declarat Taropa.

Întrebat dacă mașina închiriată pentru servicii de protocol poate fi folosită și în alte scopuri, Lucian Taropa a răspuns, după un moment de ezitare: „E la dispoziția societății. Mi se pare că nu poate fi profitabil pentru companie să avem pentru fiecare department mașină proprie pentru că nu ne descurcăm. Avem un parc de mașini foarte vechi. Dacă o luăm pentru protocol, de ce nu am putea să o folosim pentru a merge la prefectură sau un coleg să meargă în delegație, fiind pe aceeași bani. De ce am lua trei mașini când putem cu una să ne descurcăm?”.

Lucian Taropa a insistat: „La ce parc avem chiar se justifică să avem o mașină dacă vine vreo delegație sau mergem noi în stânga, în dreapta”. „Chiar nu avem cu ce. Suntem cu parcul foarte foarte învechit”,  a subliniat Lucian Taropa.

Sursa: https://www.libertatea.ro/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Alte subiecte :

Weekend magic la Iulius Town: Moș Nicolae, Moș Crăciun, Elsa, Ana, Olaf și multe alte personaje vor fi prezente

Este weekendul în care Moș Nicolae vine cu daruri pentru toți copiii care au fost cuminți, iar înainte de a ajunge la ghetuțele pregătite...

CJ Timiș și Eco Serv blochează predarea activității de tratare a levigatului și solicită oprirea ilegală a unei activități critice pentru protecția mediului

RETIM Ecologic Service S.A. informează publicul și autoritățile că procedura de predare a activității de tratare a levigatului de la Depozitul de Deșeuri Nepericuloase...

Lucrări Aquatim de spălare

Citește și :