10.1 C
Timișoara
vineri 5 decembrie 2025

O gară veche, un nou început: Timișoara se modernizează | FOTO-VIDEO

În mijlocul zgomotului de utilaje și al prafului care plutește peste peroane, Gara de Nord din Timișoara trece printr-o transformare profundă. Clădirea istorică, una dintre cele mai vechi din rețeaua feroviară românească, se apropie de finalul unui amplu proces de reabilitare. Lucrările sunt executate de Constructim SA, în colaborare cu CFR Infrastructură — Regionala Timișoara, iar finanțarea provine din fonduri europene și naționale.

Lucrări, în proporție de peste 90%, finalizate

Lucrările de modernizare au început în 2023 și fac parte dintr-un proiect amplu al Companiei Naționale CFR Infrastructură, finanțat prin fonduri europene și naționale. Valoarea totală a investiției depășește 20 milioane lei, iar antreprenorul general este Constructim SA, una dintre cele mai importante companii de construcții din vestul țării.

Potrivit lui Cătălin Samoilă, reprezentant al companiei Constructim, proiectul este aproape încheiat.

„În proporție de peste 90%, lucrările contractate sunt deja executate. Aici vorbim despre fațadele a patru din cele cinci corpuri, terasele integrale și finisajele interioare”, a explicat acesta.

Singura zonă unde încă se lucrează este intrarea principală în casa de bilete, una dintre cele mai vizibile și importante secțiuni ale clădirii: în momentul de față, doar intrarea principală mai este de finalizat. Finisajele vor include noile placări cu granit modern, de culoare negru antracit, precum și refacerea fațadei celui mai înalt corp, C2, care are o înălțime de aproximativ 24 de metri. Aceasta va fi o fațadă impunătoare, cu o combinație de materiale moderne — piatră naturală travertin și riflaje metalice”, a detaliat Samoilă.

Muncă de echipă pe șantier

Pe șantierul Gării de Nord lucrează zilnic, în medie, 15–25 de muncitori. Activitatea este organizată riguros, cu echipe specializate pe domenii, după cum explică directorul de șantier Cătălin Samoilă, echipe dedicate pentru fiecare tip de intervenție: instalații electrice, lucrări structurale, finisaje interioare și, desigur, fațade. Totul se desfășoară etapizat, în funcție de necesități.

Chiar dacă șantierul este încă activ, traficul feroviar nu a fost întrerupt, iar pasagerii pot circula în condiții de siguranță pe peroanele deja reabilitate.

Finalizarea lucrărilor — o cursă contra cronometru

Lucrările sunt programate să se încheie până la finalul acestui an sau, în cel mai pesimist scenariu, la începutul anului viitor.

„Vom depinde, într-o anumită măsură, de condițiile meteorologice. Ne dorim însă, și ne vom impune, să finalizăm lucrările înainte de sărbătorile de Crăciun”, a adăugat Samoilă.

După finalizarea reabilitării, Gara de Nord din Timișoara va avea o înfățișare complet schimbată. Fațadele vor fi complet refăcute, peroanele modernizate, iar spațiile interioare destinate călătorilor vor fi adaptate standardelor europene. Noul aspect va combina elementele istorice cu materiale contemporane, conferind clădirii un aer modern, dar elegant.

De asemenea, proiectul include refacerea integrală a instalațiilor electrice și sanitare, montarea de sisteme de informare digitală pentru pasageri și amenajarea unor zone de acces pentru persoane cu dizabilități. Până atunci, gara rămâne un amestec de vechi și nou — un loc unde trenurile continuă să plece și să sosească zilnic, în timp ce schelele și utilajele construiesc încet o nouă față a transportului feroviar timișorean.

 

Gara — între trecut și viitor

Pentru locuitorii Timișoarei, reabilitarea gării reprezintă o investiție nu doar în infrastructură, ci și în imaginea orașului. Timp de zeci de ani, gara a fost un simbol al orașului-industrie, dar și un reper pentru generații întregi de timișoreni.

Acum, între schele și plăcile de granit, se conturează un spațiu nou, menit să aducă transportul feroviar la standarde moderne.

„Ne dorim ca gara să devină un reper urban demn de orașul nostru și să ofere o experiență confortabilă călătorilor”, a spus, în final, Cătălin Samoilă.

În timp ce partea de clădire se apropie de finalizare, șantierul feroviar din interiorul stației Timișoara Nord avansează lent, dar sigur.

Potrivit datelor furnizate de SRCF Timișoara, în prezent, compania Webuild continuă lucrările de modernizare a liniilor, peroanelor și a infrastructurii care va deservi partea de nord și de vest a orașului.

Conform anunțului oficial publicat de SRCF Timișoara pe rețelele sociale: „se finalizează fundația parcării supraterane, se betonează primul canal de revizie 8 T, aferent grupei tehnice de linii, s-a finalizat asamblarea celui de-al doilea tronson al pasarelei pietonale — care urmează să fie montat pe piloni —, iar în același timp se execută săpături la infrastructura liniilor din grupa tehnică și se descarcă prefabricate pentru peroane”.

Pasarela pietonală, începută în aprilie, este una dintre piesele centrale ale noului proiect feroviar. În luna septembrie a fost montat primul tronson al structurii metalice, iar lucrările la întregul Lot 3 Timișoara Est – Ronaț Triaj, parte a proiectului Caransebeș – Timișoara – Arad, au ajuns la un stadiu de 13,11%, potrivit Companiei Naționale CFR SA.

Segmentul de cale ferată care traversează Timișoara are 13,86 kilometri, cinci stații, trei poduri, trei podețe, patru pasaje superioare și cinci inferioare. Deși termenul oficial de finalizare este 2026, acesta pare tot mai greu de respectat.

Proiectul aferent Gării de Nord a fost scos din PNRR, ceea ce ar putea însemna o prelungire a lucrărilor și o nevoie suplimentară de finanțare.

Pentru locuitorii Timișoarei, dar și pentru miile de pasageri care tranzitează zilnic gara, lucrările au devenit un test de răbdare. În ciuda disconfortului temporar, rezultatul final promite o gară complet schimbată — un punct intermodal modern, care va face legătura între transportul feroviar, urban și regional.

 

 

 

 

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Alte subiecte :

Weekend magic la Iulius Town: Moș Nicolae, Moș Crăciun, Elsa, Ana, Olaf și multe alte personaje vor fi prezente

Este weekendul în care Moș Nicolae vine cu daruri pentru toți copiii care au fost cuminți, iar înainte de a ajunge la ghetuțele pregătite...

CJ Timiș și Eco Serv blochează predarea activității de tratare a levigatului și solicită oprirea ilegală a unei activități critice pentru protecția mediului

RETIM Ecologic Service S.A. informează publicul și autoritățile că procedura de predare a activității de tratare a levigatului de la Depozitul de Deșeuri Nepericuloase...

Lucrări Aquatim de spălare

Citește și :