„365 zile în Germania”. Migrația din perspectiva copiilor și a tinerilor

23

Migrația forței de muncă a fost unul dintre cele mai importante fenomene politice și economice din România începând cu 1989, cu multiple consecințe la nivelul degradării familiei și al reconstrucției căilor subiective de adaptare și dezrădăcinare.

Harta migrației prezintă căile personale ale milioanelor de oameni care caută un loc în care nu numai că pot supraviețui, dar în care își pot construi o existență decentă. Proiectul „365 de zile în Germania” se concentrează subiectiv și politic asupra unui grup din Europa care este marginalizat de societate și care se confruntă parțial cu resentimente negative. Deși a existat o legătură puternică între Germania și România de-a lungul istoriei – dacă ne gândim la minoritatea germană din România și la emigrarea românilor în Germania – românii din Europa de Vest au astăzi în mare parte o reputație negativă.

Pe baza analizei traseului cultural România-Germania, proiectul atrage atenția asupra efectelor fenomenului migrației în rândul tinerilor, atât pentru cei care se mută într-o cultură nouă, cât și pentru cei care îi integrează. Proiectul va fi lansat pe data de 28 mai, ca site web, la adresa www.365-Tage-in-Deutschland.de și conține un spectacol de teatru realizat de Radu Apostol și Mihaela Michailov, precum și o serie de interviuri cu copii și tineri pe subiectul migrației din punctul lor de vedere, în montaje video realizate de Andrei Bârză.

„365 de zile în Germania” este un proiect în care artiști români și germani investighează cu mijloace teatrale și artă video subiecte precum prietenia, empatia și înstrăinarea din punctul de vedere al migranților, pentru a dezvolta un caleidoscop al acestui fenomen în orașul Berlin. Profesioniști și artiști din România și din Berlin lucrează la proiect împreună cu comunitățile românești din Berlin, cu clasa a VIII-a a Școlii Hector Peterson din Kreuzberg și cu Institutul Cultural Român Berlin. Prin funcția de comentariu de la sfârșitul site-ului web, proiectul sprijină participarea tinerilor care doresc să încorporeze propriile experiențe pe spațiul virtual www.365-Tage-in-Deutschland.de.

Proiectul a fost finanțat de Fonds Soziokultur e.V. cu sprijinul Asociației Române pentru Promovarea Artelor Spectacolului. Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național și de Goethe-Institut București. În colaborare cu Școala Hector Peterson și cu Institutul Cultural Român Berlin. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Echipă:
Dramaturgie, coordonare artistică: Mihaela Michailov
Regie, coordonare artistică: Radu Apostol
Producție, coordonare artistică: Ciprian Marinescu
Proiectant video, editor: Andrei Bârză
Director de artă, design grafic: Dan Lancea
Pedagogie teatrală: Julia Schreiner
Curatoare spațiu virtual: Silke Wittig
Antrenoare muzicală: Monica Ciută
Traducere textelor din cadrul proiectului: Frank Weigand, Ciprian Marinescu
Manager proiect Școala Hector Peterson: Benita Bandow.
Managere de proiect Institutul Cultural Român: Alexandra Crăsnaru, Daniela Duca

Radu Apostol, născut în 1977, este regizor de teatru, conferențiar univ. dr. al UNATC „I.L. Caragiale” București, Facultatea de Teatru. Este co-fondator al Centrului de Teatru Educațional Replika și co-fondator al dramAcum. Premiul UNITER pentru Debut și Premiul Opera Prima în 2001, pentru regia spectacolului „Acasă” de Ludmila Razumovskaia. În 2005 a fost bursier CEC ArtsLink, rezident al The Cornerstone Theatre Company, Los Angeles. A regizat peste 30 de spectacole de teatru.

Mihaela Michailov – este autoare, critic de teatru și dans contemporan și co-fondator al Centrului de Teatrul Educațional REPLIKA. Conduce un doctorat la Universitatea Națională de Artă și Cinematografie Teatrală „I.L. Caragiale”. A dezvoltat programe de teatru educațional și ateliere de teatru pentru tineri și vârstnici. Piesele ei se concentrează pe probleme relevante pentru tineri: violența în școală, eșecul sistemului educațional, copiii singuri ai căror părinți lucrează în străinătate, drepturile copiilor etc.

Julia Schreiner – a studiat teatru și film, științe culturale și management cultural la Berlin și Strasbourg. Pe lângă rezidențele la Istanbul, Beijing, Abidjan (Goethe-Institut) și Zürich, ea este dramaturg de producție din 2005. A colaborat cu Deutsche Oper Berlin, Theaterhaus Gessnerallee, Theater Kiel, HAU, Ballhaus Naunynstraße, Sophiensaele. A inițiat proiecte proprii precum DIE BOHEME AM KOTTBUSSER TOR (cu Deutsche Oper Berlin)‚ DER SCHÖNE TOD (concept + regie/ Artic Opera Norvegia), PHILOSOPHIE FÜR KINDER (serie), FILOU (film documentar, regie & concept). A curatoriat academia de iarnă WINTERAKADEMIE 3 și a fost bursieră a Fundației DEFA, precum și parte din juriile unor festivaluri.

Din 2011 până în 2014 a fost dramaturg de producție/pedagogă teatrală la Theater an der Parkaue, din 2014 până în 2016 a condus departamentul de programe-cadru al teatrului HAU Hebbel am Ufer din Berlin. Din 2016 este, printre altele, dramaturg de producție la Jugendtheaterwerkstatt (jtw) Spandau, unde este răspunzătoare pentru ansamblul jtw, producțiile internaționale, festivaluri, inclusiv diverse formate artistice. Printre cele mai recente proiecte: DAS LEBEN IST TRAUM, DIE WAHRE GESCHICHTE, PLASTIK FANTASTIQUE și DER HERR DER KRÄHEN, DAS KROKODIL. A cooperat cu colegi din Coasta de Fildeș, Angola, Brazilia, Danemarca, Anglia.

Silke Wittig – (* 1981 la Bremen, locuiește la Berlin) este curator independent, mediator de artă și autoare de artă contemporană. A studiat fotografie și medii digitale cu Stan Douglas și Hito Steyerl la Universitatea de Arte din Berlin și la École des beaux-arts de Paris. Din 2008 până în 2010 a lucrat pentru colecția de video Forum a Neuer Berliner Kunstverein Berlin (n.b.k.). Din 2010 până în 2012 a condus departamentul cultural al ONG-ului LOJA din Tetovo / Macedonia, ca parte a programului Robert Bosch Cultural Managers Network. Din 2012 până în 2016 a condus domeniile de comunicare și educație prin artă la Neuer Berliner Kunstverein (n.b.k.). Cel mai recent, a lucrat ca mediatoare de artă la Atena pentru Goethe-Institut, pentru agenția Big Olive și pentru documenta 14. A organizat numeroase proiecții și expoziții de artă video, inclusiv pentru Neuer Berliner Kunstverein și Goethe-Institut București și a lucrat de mai multe ori ca autoare și redactoare de publicații de artă. Începând cu 2015, predă artă curatorială la Universitatea de Artă UdK din Berlin.

Andrei Bârză – născut 1987 în Galați, România, este realizator de film și artist vizual. A studiat fotografie și medii digitale la colegiul de artă din Cluj-Napoca, România și locuiește la Berlin din 2014. A fost implicat în diferite proiecte socio-culturale ale Südost Europa Kultur e.V., atât în ​​calitate de consultant social, cât și în cooperare cu Theater an der Parkaue. Din 2016 până în 2018 a participat la activitatea Fundației pentru promovarea serviciilor sociale cu minori refugiați și este membru activ în activitatea de predare și organizare a colectivului filmArche e.V. din 2017.

Frank Weigand – născut în 1973 la Stuttgart, a studiat Romanistică, Filosofie și literatură comparată la Mainz și Dijon. Trăiește ca jurnalist cultural și traducător independent la Berlin. Îl interesează în special procesele de traducere colaborativă și aspectul puterii politice a transmiterii lingvistice și culturale. În acest context, conduce în mod regulat ateliere de traducere în Germania, Franța și Canada. Până în prezent, a tradus în limba germană în jur de 130 de piese de teatru franceze și francofone, precum și cărți de non-ficțiune din domeniile sociologiei, filosofiei și teoriei performance-ului. Din 2011, el și regizoarea Leyla-Claire Rabih publică antologia de teatru „SCÈNE – noi piese de teatru franceze” la editura Theatre der Zeit. Ca jurnalist, Frank Weigand colaborează cu reviste precum Die Deutsche Bühne, Tanz, Theatre der Zeit, taz, Die Welt, Berliner Morgenpost.

Dan Lancea – este arhitect și lucrează din 2010 la Berlin în domeniul arhitecturii, designului interior, amenajării și designului grafic. Este absolvent al Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” din București. 2007-2008 a fost bursier al programului „Intercâmbio” la Universitatea de São Paulo din Brazilia. După două stagii la Berlin în 2009 (la teatru și la o firmă de arhitectură), a făcut din acest oraș noua sa casă.

Atât ca artist, cât și ca arhitect, îi place să lucreze în diferite contexte și medii, de la șantiere de construcții la săli de clasă, teatru și dans, platouri de filmare sau studiouri de design. În ultimii ani, a realizat set designul pentru piesa „Reboot“, în regia lui Bogdan Georgescu și împreună cu tineri de la școala Hector Peterson, ca parte a programului „Houseclub“ al teatrului HAU Hebbel Am Ufer Berlin. Ca parte a festivalului „Păcală nu-i – Noi realități teatrale pentru copii și adolescenți“, a proiectat set designul pentru piesa „anti-eroi/ne“ de Bogdan Georgescu, în colaborare cu grupul de teatru Playhood și pentru spectacol de dans „Vampire Stories“, în coregrafia lui Kareth Schaffer împreună cu tineri de la Școala „Nikolaus Lenau” din Timișoara.

În calitate de scenograf, a lucrat și cu coregraful Sergiu Matis pentru spectacolele de dans „neverendings” și „Hopeless”. Sub regia designerului de producție Sebastian Soukup, a lucrat și ca grafician pentru diverse producții de film, precum „Bibi and Tina 3 & 4” (regia Detlev Buck), „Return To Montauk” (regia Volker Schlöndorff) sau „Wuff” (regia Detlev Buck). În 2013, a realizat instalația de artă „Take a Peak“ în cadrul festivalului Teatrului de Stat din Karlsruhe „Rumänien Wochenende“. Ca arhitect de planificare, Dan Lancea lucrează independent pentru diverse birouri în zone de birouri și construcții rezidențiale, hotel, spa sau arhitectură de agrement din Berlin, Bavaria și Austria.

Ciprian Marinescu este jurnalist, manager cultural și traducător de piese de teatru din germană în română și viceversa și trăiește între Germania, Mexic și România. În ultimii 15 ani a inițiat și desfășurat o serie de colaborări și festivaluri în domeniile teatrului și dansului contemporan din România și Germania. A lucrat la Teatrul Național din Timișoara, în cadrul companiei de dans contemporan fabrik din Potsdam, la Institutul Cultural Român din Berlin și la teatrul HAU Hebbel am Ufer din Berlin. La HAU a coordonat programul de rezidență Houseclub pentru artiști care lucrează împreună cu copii și tineri de la școala Hector Peterson din Kreuzberg și a coordonat proiecte cu școli din patru cartiere din Berlin. Ciprian Marinescu este curatorul Festivalului de Arte Performative Timișoara.

LĂSAȚI UN MESAJ