Urâtul urban este ca o mână de nisip aruncat în ochii turiştilor

3617

Una din racilele societăţilor moderne şi industrializate este şi pacostea poluarii. Marii răspunzători, evident, sunt şi marile puteri economico-politice. Dar de efectele ei negative se lovesc cu toţii deopotrivă, indiferent de nivelul de trai şi de dezvoltare ai locuitorilor din orice zonă a lumii. Ba poate mai mult suferă cei mai necajiţi. Pe lângă mult mai cunoscutele poluări chimice şi biologice există unele mult mai puţin cunoscute, cum ar fi cele termice, fonice sau organice. Chiar şi execesul de iluminare duce la aşa zisa poluare optică.

Cu puţină vreme în urmă o ştire a apărut în presa internaţională. A trecut relativ puţin văzută şi citată. Cu toate că a fost reluată şi în presa românescă, nu a avut efectul meritat. Urbaniştii vorbesc de ceva vreme şi de o aşa zisă otrăvire a habitatului urban cu exces de reclame, publicitate stradală. Şi chiar aparent inofensivele plăcuţe stradale sunt nocive dacă nu sunt corect folosite.

Pentru prima dată în spaţiul european, autorităţile din Barcelona sunt gata să aplice o hotărare legislativă ce pune la index şi excesul de reclamă stradală. Da, de acum oficial în portul mediteranean, publicitatea deşănţată este considerată poluare a perimetrului locuit.

Cei ce răspund de zona metropolitană a Barcelonei, vor să reducă volumul publicităţii stradale, pretextând, pe bună dreptate, faptul că panourile şi afişele publicitare sunt o formă de poluare, după cum se arată într-o propunere legislativă recentă. Astfel, conform CityLab, publicitatea stradală va fi redusă cu 20 de procente începând chiar cu vara 2016, iar oraşul catalan va fi mai puţin haotic. Pentru început nu vor fi interdicţii drastice, ci se va încerca reducerea numărului de spaţii destinate publicităţii stradale.

Se consideră că unul din cele mai pitoreşti oraşe din Europa este sufocat. Milioanele de turişti nu mai văd oraşul din cauza plasticului şi a cartonului inutil. Potrivit unei vorbe româneşti: nu se mai vede pădurea din cauza copacilor.

„Barcelona este un spaţiu foarte poluat de publicitate, de două ori mai murdărit decât celelalte oraşe spaniole şi europene. Noul plan ne va permite să ne bucurăm de un peisaj urban mai amical şi mai puţin asfixiant, fără să fie afectate resursele financiare ale oraşului”, a declarat pentru El Mundo, Gerardo Pisarello, comisarul pentru probleme economico-financiare al Barcelonei.

Din anul 2006 şi până în prezent, preţul perceput de autorităţile din oraş pentru publicitatea stradală începea de la 10,5 milioane de euro. Din vara anului acesta, suma va atinge 12 milioane de euro, iar cel care va câştiga licitaţia va fi obligat să facă şi investiţii de 1 milion de euro în mobilier stradal.

Alcadele (primarul) capitalei catalane, doamna Ada Colau Ballano, s-a luat la trântă de mai mult timp cu „exploatarea comercială” a oraşului. Oraşul trebuie să fie al cetăţenilor săi şi al milioanelor de turişti şi nu al marilor comercianţi. Dacă se poate pe malul Mediteranei ar trebui să se poate oriunde.

Chiar aici la noi în oraş, recent, primarul Nicolae Robu a vorbit despre aspectul clădirilor istorice. Încet, încet, nici la noi nu vom mai vedea clădirile de anvelopa lor de plastic şi mucava.

Peste tot eşti îndemnat, ba de-a dreptul agresat să cumperi te miri ce fleac bine ambalat în ceva lucios şi cât mai scump. Tot comerciantul îşi pune câte o placă cât mai stridentă şi mai urâtă pe uşă, vitrină sau bucata sa de faţadă. Sclipicioase, fosforescente, în culori psihedelice ori de-a dreptul hidoase şi terne. Să nu mai vorbim de materialele afişate: mesh-uri din materiale plastice, cartoane, metal de provenienţă dubioasă. Unele uitate pe faţade de mulţi ani, zdrenţuite şi de culori greu de definit. Dacă nu are şi câteva tuburi florescente pâlpâitoare parcă nu e ridicolul destul de adânc. Unele în mod evident de la rampele de gunoi clandestine. Important e să fie cât mai ţipătoare. Linia firavă dintre kitsch şi normalitate a fost de mult trecută. Ochiul avid de inedit şi armonie al turistului venit de aiurea este de-a dreptul siluit de cacofonia de imagini şi stridenţe.

O hotărâre de consiliu local ce ar reglementa aspectul vizual al oraşului dar mai ales al zonei centrale ar fi foarte bine venită. Sunt specialişti, arhitecţi, urbanişti, trebuie doar consultaţi. Nici exemplele din alte ţări nu sunt de lepădat. Câteva imagini de pe aici de la noi sau din alte ţări sunt doar un pretext de meditatie.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.