Un nou termen într-unul din cele mai fierbinţi dosare de corupţie, cu poliţiştii de frontieră şi vameşii infractori de la Naidăş

244

Apărarea nu prea se omoară cu probele, iar DNA şi ANAF mai primesc de lucru. Deşi avocaţii apărării au cerut instanţei să solicite autorităţilor sârbe informaţii despre momentul intrării microbuzului cu ţigări de contrabandă în punctul de trecere a frontierei de la Kalugarevo (Călugăra), sârbii nu au catadicsit să răspundă.

Instanţa chiar i-a admonestat pe avocaţii apărării cărora le-a reproşat că, deşi au cerut asta, nu au comunicat instanţei numerele de fax ale autorităţilor sârbe, pentru ca Tribunalul să poată reveni cu solicitarea. Iar procurorului DNA i-a cerut să verifice şi să comunice stadiul anchetei din Serbia, unde este cercetat sârbul care a condus microbuzul ticsit de ţigări de contrabandă, dar şi să spună pentru fiecare acuzaţie adusă inculpaţilor ce probe propun.

Instanţa a mai cerut ANAF, la fel, să comunice ce prejudiciu a calculat fiecărui inculpat în parte. Judecătorul a mai dispus audierea din oficiu a vameşului Jugăvău, care era de serviciu în PTF Naidăş în timpul trecerii microbuzului cu pricina, dar şi a martorului citat la termenul de joi.

Polițiști în slujba fărădelegii și microbuze-fantomă pentru contrabandă în Vama Naidăș! Cu țigări, arme și droguri!

Reţeaua de contrabandă din Punctul de Trecere a Frontierei Naidăş, dată de curând de procurorii anticorupţie pe mâna judecătorilor, avea un mod de operare halucinant, demn de filmele produse la Hollywood. Poliţiştii de frontieră se implică direct în organizarea activităţii de contrabandă şi nu se opresc doar la „favorizarea infractorului”. Practic, unii dintre ei sunt adevărați infractori ce poartă uniforme de oameni ai legii!

La Vama Naidăș, de unde procurorii DGA au umplut acum cinci ani două elicoptere și un autocar cu polițiști de frontieră și vameși corupți, contrabanda cu țigări e dusă la rang de mare artă. Poliţistul de frontieră Rija Grigoraș Tămaș, spre exemplu, trimis recent în judecată, folosea un Mitsubishi roşu ca antemergător pentru microbuzul cu numere sârbeşti false, asigurându-se astfel că autovehiculul nu va intra în vizorul vreunei autorităţi. Arătam într-un articol anterior că tocmai poliţistul de frontieră Rija Grigoraş Tămaș s-a ocupat personal să identifice şi să găsească un microbuz care să fie folosit la activităţile de contrabandă. Ba chiar că s-a deplasat personal până la Reşiţa pentru a identifica vehiculul. Ei bine, după ce Grigoraş a anunţat că microbuzul a fost închiriat, iar cetăţenii sârbi și şoferul Dejan Draskic au intrat în România prin PTF Moraviţa, la solicitarea acestora, s-a deplasat până după Lupac, la intersecţia Clocotici cu Vodnic, unde cetăţenii sârbi au inspectat autoutilitara, după care i-au înmânat suma de 100 de euro conveniţi pentru închiriere. Şoferul, Dejan Draskic, a schimbat apoi numerele de înmatriculare ale autoutilitarei, fixând numerele false sârbeşti cu nişte beţe din lemn, întrucât nu se potriveau exact cu lăcaşul (aspect constatat de către procurori abia cu ocazia percheziţiei autoutilitarei). După aceasta, a alimentat cu motorină, folosind drept pâlnie improvizată o sticlă din plastic, pe care a aruncat-o apoi pe marginea drumului. De aici, autoutilitara a fost condusă de şoferul Dejan Draskic pe ruta Lupac – Grădinari – Oraviţa – Naidăş, fiind însoţită de autoturismul Mercedes Benz cu care cei doi sârbi intraseră anterior în ţară. Pe traseu, autoutilitara avea să fie aşteptată de poliţistul Tămaş Rija Grigoraş, aflat într-un autoturism de teren marca Mitsubishi, de culoare roşie, care trebuia să joace rolul de antemergător, pentru a evita orice eventual control al autoutilitarei după încărcarea acesteia cu ţigări. Ulterior, încărcarea ţigărilor de contrabandă în autoutilitara închiriată avea să se realizeze în Serbia.

În acest punct se implică în activitatea infracţională şi Ion Daniel Toc (foto) şi lucrătorul vamal Laurian Crecană. În data de 16.01.2014, poliţistul de frontieră Ion Daniel Toc fusese repartizat să îşi desfăşoare activitatea la control documente pe sensul de ieşire din ţară la autoturisme. În acelaşi post, şeful de tură al lucrătorilor vamali – Laurian Crecană – repartizase un lucrător vamal care era responsabil şi de sensul de intrare în ţară, deplasându-se de pe un sens pe altul în funcţie de traficul înregistrat.

În scopul deplasării în Serbia pentru încărcarea ţigărilor, cele două autovehicule aveau să tranziteze frontiera prin PTF Naidăş. Astfel, în jurul orei 18.38, autoturismul Mercedes Benz care îl adusese pe şoferul sârb părăseşte teritoriul României prin PTF Naidăş, ieşirea fiind implementată în sistemul informatic ca autoturism cu un singur ocupant – cetăţeanul sârb – iar poliţiştii sârbi implementează, la rândul lor, intrarea cetăţeanului în Serbia. Astfel, la ora 18.41 iese din ţară prin PTF Naidăş şi autoutilitara IVECO DAILY cu număr de înmatriculare fals, condusă de şoferul Dejan Draskic, dar acesta pur și simplu nu este „văzut” de poliţiştii de frontieră.

„Cu încălcarea flagrantă a îndatoririlor de serviciu, poliţistul de frontieră Toc Ion Daniel, care efectua serviciul pe sensul de ieşire, nu implementează în baza de date ieşirea din ţară a autoutilitarei şi a inc. (…) (deşi anterior implementase ieşirea autoturismului condus de (…)), iar pe paşaportul inculpatului nu aplică ştampila obligatorie care să ateste ieşirea din ţară. Practic, după cum rezultă din baza de date a PTF Naidăş şi din fişa de evidenţă vamală întocmite la data de 16.01.2014, după implementarea numitului (…) (la ora 18:38), următoarea trecere implementată este cea a lui (…) (la ora 18:46), deşi între aceste intervale orare trecuse şi autoutilitara condusă de inc. (…) (la ora 18:41). La rândul său, nici lucrătorul vamal nu efectuează un control al autoutilitarei conduse de inc.(…). Autoturismul este înscris în Fişa de evidenţă a lucrătorului vamal (…), cu menţiunea «liber la vamă». De asemenea, nici poliţiştii de frontieră sârbi nu implementează intrarea în Serbia a inc. (…). (…). Încălcarea evidentă a prevederilor legale în materie este cu atât mai evidentă cu cât camerele de supraveghere surprind ieşirea din România şi intrarea în Serbia a autoutilitarei condusă de inculpat, imediat după trecerea autoturismului Mercedes Benz condus de (…). (…). Se poate observa astfel cu uşurinţă deplina conivenţă existentă între funcţionarii aflaţi în Punctele de trecere a frontierei şi contrabandişti, precum şi modul de operare folosit în astfel de cazuri şi descris pe larg în rechizitoriu. După cum arătam, modalitatea întâlnită aici urmăreşte să asigure ocultarea transportatorului (în condiţiile în care cantitatea de ţigări este depistată după introducerea în ţară), prin oferirea unei variante de apărare, în sensul susţinerii, la o eventuală audiere a acestuia, că a intrat în ţară la o dată anterioară şi că nu a părăsit teritoriul ţării de la momentul intrării, încercând să acrediteze şi ideea că în acel interval s-ar fi aflat în cu totul altă locaţie, potenţial cât mai îndepărtată de punctul de trecere a frontierei”, scriu procurorii anticorupţie în rechizitoriul înaintat instanţei.

Activitatea infracțională din Vama Naidăș este una deosebit de gravă, cu consecințe nu numai asupra bugetului de stat, fraudat cu sume uriașe, ci și asupra siguranței cetățenilor. Tot organele de cercetare penală au descoperit că în spatele unor așa-ziși contrabandiști de țigări se ascund de fapt contrabandiști de arme de foc și de carne vie. Odată ce își stabilesc relații cu polițiștii și vameșii corupți sub pretextul că transportă țigări, grupurile infracționale profită de faptul că nimeni nu le controlează mașinile și că acestea nici măcar nu sunt înregistrate la intrarea, respectiv ieșirea din țară, și atunci plasează cu ușurință pe piață droguri de mare risc și arme. Tot prin aceeași metodă dispar din țară infractori dați în urmărire națională și internațională sau își fac de cap rețelele de prostituție.

Sursa: Express de Banat

LĂSAȚI UN MESAJ