Timişoreanul Gheorghe Fikl a dus „Sfârşitul istoriei” la Bucureşti

1062

Până în 13 mai a.c. poate fi vizitată expoziţia artistului vizual timişorean Gheorghe Fikl deschisă, recent, la Galeria AnnArt (strada Paris, nr. 39), din Bucureşti, şi intitulată „The End of History” („Sfârşitul istoriei”). Expoziţia conţine şapte lucrări noi, de dimensiuni mari, realizate pe parcursul a şase luni.

Criticul de artă Aurelia Mocanu a surprins, într-un eseu intitulat „Fikl, Trakl, Sorrentino”, datele spectaculoasei expoziţii a importantului artist român contemporan, eseu pe care îl reproducem în cele ce urmează: „De ce prefer „sacra sangueˮ şi oile buñueliene pictate suculent, spre prim plan, mantalelor nazi şi lupilor crepusculari verzui, pictaţi dezinvolt şi efasaţi spre fundal… Fikl sau Ghenie? Historia Magna în orga pensulaţiei consumptive: Roşu sau Negru? Viscontian, tânăr papă al unui expresionism cursiv, necolţuros, de figuraţie scenică, Gheorghe Fikl mă convige de aproape două decenii. Fără inducţii de brand-marketing-cotă astronomică. Îşi trăieşte povestea picturii la faţa locului şi la locul faptei: Banat chezaro-crăiesc, Timişoara altarelor baroce şi mai recent, sat colinar depopulat. Traumlandul lui Fikl are o melancolie animist-sângerie, decadentă, de lied al Gretei, sora lui Trakl.Fikl cel al cortinelor de roşu neronian, al candelabrelor opulente pe deasupra taurului negru-violet/violent de energii, a ieşit acum în fâneţuri. Fikl pastoral, plein-air-ist, a plonjat spre ceruri răvăşite de apus ori în cenuşii stratificări vântoase. S-a lăsat pe pajişti ce înghit vechi cimitire sau răsfiră cornute. Păscut premonitoriu ca bună partitură a oniricului. Apoi plasează o acoladă de coarne capride, ca o deschidere de adagio dirijoral (partitură pură de pensulaţie amplă), dinaintea planului mai îndepărtat al unei liturghii catolice. După seria prelaţilor şi a perechii de heruvimi, mundanul devine la fel de retoric semnificant la Fikl. Un interior obscur de casă veche părăsită are în avantscenă soclul insolit al unui păun alb-smarald, pictat iluminat şi calofil.Este ceva din fulguranţa sofisticat-parodic-anxioasă a cangurului Sorrentino din Grădinile Vaticanului.”

Din 15 mai, lucrările lui Gheorghe Fikl vor fi expuse la Lisabona, într-unul dintre cele mai impunătoare edificii din capitala Portugaliei: Palatul Naţional Ajuda.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.