Scrisoare deschisă directorului Poliției Locale Timișoara

5890

Stimate domnule comandant Dorel Cojan,

Vă scriu animat de un sentiment de satisfacție ca – pardon de ligament – cetățean al Timișoarei, satisfacție care, prin carambol, vi se datorează. Ce vreau să spun cu aceste cuvinte modest ticluite? Am admirat, recent, o fotografie făcută pe una dintre străzile ce poartă numele glorioasei localități Mărăști (știți ce viteji am fost acolo, nu insist). Ca să nu existe dubii, pun aici şi poza.

Iată, domnule comandat de oști polițiste locale, fermecătoarea ipostază în care a fost surprins un… soldat al Domniei Voastre. Iată-l făcând un lucru admirabil, de a cărui paternitate vă bănuiesc. Știu că nu precupețiți niciun efort să aduceți orașul nostru pe înalte culmi de progres și civilizație, dar să îi sfătuiți pe colegii dumneavoastră să deseneze portrete de bicicliști, în loc să le ardă niște amenzi, asta este ceva înălțător! Fiindcă avem convingerea – suntem mulți care gândim la fel și astfel! – că doar din ordinul dumneavoastră acest polițist local a schițat profilul doamnei (sau domnișoarei) cu bicicletă. Imaginați-vă, prin absurd (dar, slavă Domnului, nu e cazul), să îi fi dat amendă fiindcă era cocoțată în șa, pe o stradă necirculată de nimeni, fiind miezul verii (miez fierbinte)? Imaginați-vă ce părere și-ar fi făcut timișorenii despre gestul de tristă amintire al polițistului, dacă el, în loc să deseneze, ar fi scris un proces verbal?

Doar că Domnia Voastră ați schimbat paradigma gândirii organelor de ordine din urbea ce se află în cursa pentru Capitală Culturală Europeană. Artă, domnilor, nu amenzi! Asta le-ați inoculat prin spiritul dumneavoastră de protector al marelui spectacol care este, în fond, strada. Minunat, domnule comandat, că ați achiesat la una dintre direcțiile fecunde ale postmodernității!

Și totuși, ca om care admir Frumosul (cu F mare, da?), ca emisar al unor timișoreni cu care am dezbătut tulburătorul subiect, vin cu o sugestie: îndemnați-vă colegii (iată, nu spun subalternii; în artă nu există grade, iar ierarhiile sunt volatile) să deseneze și fața, nu doar profilul concetățenilor. Să îi privească, astfel, și în ochi pe cei care urmează să devină subiectul cercetării artistice. E puțin mai complicat, știm, dar tocmai de aceea grupul nostru va porni o campanie pentru strângerea de șevalete și culori. Ce câștig de imagine va fi pentru oraș ca oamenii în uniforme negre să nu mai taie amenzi, ci… aerul cultural al cetății, cu pensule ori cu creioane colorate!

Domnule comandat, închei. Timpul vă este prețios fiind, bănuiesc, dedicat discuțiilor despre civism, prevenție, solicitudine, disponibilitate, față și profil. Dar nu uitați: strângem șevaletele și venim să le aducem. Valuri, valuri, călare pe biciclete!

Robert Șerban

14 COMENTARII

  1. Ce dor mi-a fost de asemenea literatură ! Nu vă temeţi însă stimat d-le Robert Şerban că aruncaîi mărgăritare la….Sau spus bănăţeneşte: stricaţi fânul pe gâşte ? Mă tem că o să creadă că-l felicitaţi.

  2. In traducere libera pt dl. comandat (care probabil nu intelege textul): Te bag in _____ _____. Pe subalterni nu, deoarece probabil sunt atat de prosti incat nu pot fi acuzati de rele intentii.

  3. eu zic sa il bagi pe maestrul mester robu acolo unde ii este locul. ca el invrajbeste pietoni, soferi, biciclisti, pe fiecare impotriva celuilalt. iar comandantul cojan este un fel de subaltern, adica un suspus al lui robu. totul se duce in jos de la bunele intentii si dorinta de progres a lui robu. si daca ne gandim ca el, robu, „macar face ceva”, dupa cum multa populatie cu drept de vot o zice, atunci trebuie bagati in acea borta toti votantii care se multumesc cu acest fel de progres in forta. noroc ca exista piste cu multe borduri, care si ele is facute cu generozitate si ii mai linistesc pe biciclisti la capitolul viteza, ca altfel am avea si radarul bicicletei alaturi de cel al padurii – biciclistul si hotii de lemne fiind la fel de infractori. si noroc ca is mici pistele ca lungime, sa nu prinda biciclistul-rau-infractor viteza prea mare. ca altfel s-ar suplimenta fortele de politie locala, care intr-adevar vegheaza si mai ales previne. nici nu ne gandim ca ei ar sta la panda ca le pice o amenda la dosar, nu, ei doar previn.

  4. Domnilor, este vorba de o alee pietonala pe.care este interzisa circulatia inclusiv a bicicletelor.Vitejii pe biciclete sa respecte si ei pietonii cum vor la randul lor sa fie respectati de soferi.Unde.i lege,nu.i tocmeala, chiar daca ne pricepem la literatura.
    Deci, felicitari in acest caz Politiei Locale.Ar trebui sa faca asemenea actiuni si in zona cuprinsa intre Clinicile Noi si Mall unde, desi este pista de biciclete se.circula intens pe trotuarul opus unde pietonii trebuie sa se fereasca de cei ce nu respecta legea.

    • Interzis pentru biciclete: – in acele zone declarat pietonale, – pe sosele, – pe pistele pentru biciclete (neexistand trasee ce traverseaza orasul ci doar petice plus ca sunt facute in dorul lelii plus ghertoii parcandu-si bolizii si rablele pe aceleasi piste atat de atractive pentru ei! Intentia de a favoriza bicicleta in defavoarea masinii lipseste din mentalul robului. Cifre. Atat conteaza pentru el. Ah, era sa uit: freza narcisului.

  5. http://www.banatulazi.ro/scrieu zic sa il bagi pe maestrul mester robu acolo unde ii este locul. ca el invrajbeste pietoni, soferi, biciclisti, pe fiecare impotriva celuilalt. iar comandantul cojan este un fel de subaltern, adica un suspus al lui robu. totul se duce in jos de la bunele intentii si dorinta de progres a lui robu. si daca ne gandim ca el, robu, „macar face ceva”, dupa cum multa populatie cu drept de vot o zice, atunci trebuie bagati in acea borta toti votantii care se multumesc cu acest fel de progres in forta. noroc ca exista piste cu multe borduri, care si ele is facute cu generozitate si ii mai linistesc pe biciclisti la capitolul viteza, ca altfel am avea si radarul bicicletei alaturi de cel al padurii – biciclistul si hotii de lemne fiind la fel de infractori. si noroc ca is mici pistele ca lungime, sa nu prinda biciclistul-rau-infractor viteza prea mare. ca altfel s-ar suplimenta fortele de politie locala, care intr-adevar vegheaza si mai ales previne. nici nu ne gandim ca ei ar sta la panda ca le pice o amenda la dosar, nu, ei doar previn.

  6. De acord cu Raul..
    Nu comentez ca eram cu fetita de 1 an pe pietonala unde mai poti sa o lasi cativa pasi stiind ca „e in siguranta” si ma trezesc cu un biciclist vitezoman aproape sa o loveasca…spun doar, cum spunea si Raul ca unde-i lege, nu-i tocmeala… si credeti-ma, aceasta lege are mai multi sustinatori decat va ganditi…
    De fapt, m-am razgandit…o sa comentez pe scurt opinia mea, unul dintre sustinatorii acestui articol, de altfel contestatar a lui Robu: pe orice strada din Timisoara pe care ma plimb cu fetita unde este o zona pietonala si una dedicata bicicletelor, trebuie sa fiu atent si din spate si din fata pt ca in cazul in care fetita o zbugheste catre pista dedicata biciclistilor si vine unul din spate si o loveste, el nu e vinovat. Asa ca, macar in centru, pe zona asta pietonala, vreau sa imi las copilul linistit sa fuga pe unde vrea el, fara sa imi fac griji ca va veni unul sa imi loveasca fetita. Adrian, George, Robert, poate cand o sa aveti copii o sa intelegeti…Acum pe bune, atat de mult aveti de ocolit??…

    • Claudiu,
      is biciclist, nu am copii. e frustrant pt mine, ca biciclist sa nu pot traversa centrul din piata marasti pana la catesdrala in conditiile in care traficul e foarte mic. ma refer la orele diminetii sau noptii si la rutele care nu is asa inguste, cum e aleaa marasti. sa zicem prin piata unirii , libertatii si apoi sa ajung la castel. accept sa ma dau jos de pe bicicleta, si chiar imi face placere sa merg pe picioare. si in perfect deacord ca e frustrant pt parintii cu copii la plimbare sau pt simpli pietoni sa treaca biciclisti in viteza. chiar si pt mine e frustrant sa ma feresc de acesti biciclisit. ce ma deranjeaza pe mine este vrajba care de sadeste intre soferi si pietoni fata de biciclisti. si ma mai dernajeaza ca politistii comunitari stau la panda pt a da amenzi, si, repet, nu pt a preveni. is metode pur militienesti comuniste. as vrea sa vad o campanie frumoasa si pozitiva facuta de politia comunitara, de primarie pt a face biciclistii sa intelaga ce fac bine si ce nu. as vrea sa vad politisti comunitari ca zambesc si ca ii opresc pe biciclisti la intrarea pe pietonala si ii dau jos, si ca le zic ca e 800 ron amenda. nu ca stau la filaj si ii „prind” la mijlocului pietonalei. as vrea sa vad panouri creative cu mesaje cool si amuzante – e plin internetul, si in timisoara is suficienti artisti cu idei minunate. deci, e vorba intr-un final de mentalitate si de forma pe care o aplici – cu biciul sau cu binele. totusic, cred ca ma intelegi, ca esti tatic 🙂

  7. Cred ca o persoana are mari probleme morale atunci când face un lucru care știe ca nu este permis iar atunci când este prins, încearcă prin orice metoda pe care o are la dispoziție sa scape. Vreau sa menționez o întâmplare personală. Pieton fiind mergeam pe o pista de biciclete, zona fiind libera și bicicliști în zona circula destul de rar(ma refer în comuna Giroc). Desigur este și trotuar, dar cum mai sunt obstacole(lucrări de reabilitare etc) aleg sa merg pe pista de biciclete. Știu ca este greșit dar totuși merg în continuare, după cum probabil va imaginați la un moment dat vine un biciclist din spate, nu l-am văzut și nici nu a avut o „sonerie” la bicicleta. Deodată aud din spate ” date ba la o parte din drum nu vezi ca mergi pe pista de biciclete” într-un ton desigur foarte abraziv. Prima mea reacție a fost sa ii răspund înapoi la fel de aspru, dar totuși nu am făcut-o (nu sunt o persoană agresivă) și după ce a trecut pe lângă mine mi-a scăpat un „scuze” ,desigur ca nu a contat fiindcă „frigiderul meu era probabil plin” dar ideea este ca trebuie sa conștientizăm greșelile pe care le facem și asta nu pentru cel de lângă noi, sau pentru iubit/iubite etc. ci pentru noi înșine, deoarece numai așa ne putem îmbunătăți ca oameni. În concluzie, cei frustrați ca au primit o amenda pentru ceva care știu ca au fost vinovați nu am altceva de spus decât sa se mai uite în oglinda din când în când și își asume responsabilitatea faptului făcut.

    • Daca esti vinovat, scoate 750 RON din buzunar… la asta ma tem ca nu te-ai gandit. Dar daca te plimbai cu masina pe trotuar, politia „intelegea”, ca si asa e greu cu locul de parcare.

  8. Se pare ca Romanul tot timpul este mai sfant decat sfintii ! Stimabile si in Austria este interzisa circulatia pe bicicleta in zoa centrala sau in zona pietonala , vind permisa doar intre anumite ore ! Mai lasati dracului idiotenile din cap si mai bine va vedeti de munca! Asa cum isi vede politistul din imagine , asa cum poate si in conditile care sunt, sau a ti dori sa aiba birori mobile , sau poate tablii legate la gat ca si scribii !

  9. Claudiu, si eu am o fetita, si imi e groaza de gandul ca nu pot sa o las de mana pe trotuar. In acelasi timp sunt biciclist de peste 20 ani. De ce ne-au obligat sa nu mai folosim „soseaua masinilor”, ci sa folosim trotuarul pietonilor? A, am uitat, biciclistii sunt ai nimanui. Nu respect legea si pedalez constant cu 25-35km/h pe sosea. Imi e frica sa lovesc pe cineva pe trotuar la asemenea viteza. Nu, nu folosesc bicicleta la plimbare, ci sa ajung din punctul A in punctul B, atunci cand nu trebuie sa folosesc masina ca mijloc de transport. Multumesc soferilor care ma inteleg si au grija de mine, asa cum am si eu grija de pietoni cand mai intru pe pista de pe trotuar.

  10. Si eu am copii!
    Nu pot sa il las sa faca miscare cu bicileta pe strada. E sinucidere.
    Cand un biciclist merge prudent ca doamna de mai sus cu 10 km la ora nu mi se pare un pericol.
    Un pericol ar fi sa faca miscare cu bicicleta pe strada.
    Cred mai periculosi sunt pustii care se fugaresc cu bicileta pe trotuar care oricum nu au voie pe strada.
    Incurajati mersul cu bicicleta! Nu statul cu fundul in scaunul de la masina! Nu poluarea!

LĂSAȚI UN MESAJ