Reșița e brăzdată de șantiere eterne, prelungite excesiv. Administratorul public al municipiului, Paul Vasile, explică motivul

221

Lucrări începute și neterminate sau cu zonele afectate refăcute, cum s-ar spune, în dorul lelii, fără a respecta angajamentele inițiale luate în fața municipalității, creează, de luni de zile disconfort pentru reșițeni. Acestea incumbă și chiar dinamitează și eforturile primăriei de a păstra și dezvolta un oraș curat și funcțional.

”Aceste proiecte, vorbim desigur de cele europene, prin care s-a realizat și se realizează modernizarea alimentării cu apă și canalizarea Reșiței și a județului, nu au avut încă de la început o logică.”, susține administratorul public al Reșiței, inginerul Paul Vasile.

Potrivit acestuia, primul proiect de anvergură, așa-numitul ISPA, s-a încheiat în 2012, fiind atacate mai multe tronsoane, străzi, etc.. A urmat POS 1, până prin 2015, transformat ulterior în POIM (Program Operațional de Infrastructură Mare).

,,Beneficiarul tuturor acestor proiecte este singurul operator de apă-canal din Caraș-Severin, Aquacaraș. Această societate ar trebui să fie mai atentă la modul de derulare al respectivelor lucrări. Un exemplu: pe acest POS 1 au existat la nivelul județului 12 contracte, pe diverse localități, cu diverse firme. Cele care lucrează pe Reșița sunt Hidroconstrucția și Electrosistem, în asociere, care au lucrat trei lucrări, din 12: Reșița, Caransebeș plus Herculane și Moldova Nouă. Am încercat să înțeleg de ce în aceste orașe nu sunt probleme, iar la Reșița se întâmplă tot felul de blocaje. Ce mă miră este că celelalte nouă contracte, în afara de cele trei de care pomeneam, au fost suspendate din cauza neplății. Sap în continuare, să văd de ce este acest blocaj. Printre primele lucruri pe care primarul Reșiței, Ioan Popa, le-a avut în vedere la început de mandat, a fost asigurarea cofinanțării din partea municipalității pentru aceste proiecte, pentru care am girat cu zeci de hectare de teren și construcții, pentru a putea obține creditul bancar necesar cofinanțării. Iar partea aceasta de cofinanțare reprezintă, nu uitați, dobânzi și majorări, pe care le simțim cu toții.”, a mai spus Paul Vasile.

Administratorul public al municipiului cărășean susține că Primăria Reșița e acționar minoritar la Aquacaraș și vocea municipalității nu e prea ascultată, mai ales când vine vorba de refacerile stradale. Mai mult, la operativele primăriei dedicate acestor subiecte, nu vin persoane de decizie, ceea ce e supărător pentru administrația publică. City-managerul Reșiței observă și dereglări în proiectant, firma Hill și Aquacaraș și Hidrocontrucție, în sensul că nu grăbește hârtiile pentru finalizarea lucrărilor. La Reșița au mai rămas lucrări de finalizat pe 49 de străzi, pe unele canalizare, pe altele apă sau și apă și canalizare.

”Aceste lucrări trebuie finalizate în decembrie 2017, dar există un blocaj al plăților. Lucrările Hidroconstrucția, de pildă, nu au mai fost plătite din 2015. Cu siguranță, termenul va fi devansat. Și atunci apar explicații pentru trenarea lucrărilor: constructorul neplătit, proiecte incomplete, cu detalii lipsă, care nu pot fi recepționate, multe greșeli. Pe lângă asta, proiectantul și-a încheiat contractul și a plecat. Mai bine de jumătate de an s-a lucrat fără proiectant. E nevoie uneori de reproiectare, nu e așa simplu. Timp de șase luni nu am avut cu cine să discut. Abia în ultima vreme a fost angajat un proiectant, care privește lucrurile constructiv. De altfel, e și reșițean, ceea ce ne bucură.”, arată Paul Vasile.

Acesta mai susține că județul Caraș-Severine este singurul care nu și-a refinanțat lucrările pe aceste proiecte. Și aici nu e vina primăriei, care a girat pentru cofinanțare, ci problema e la Aquacaraș, care n-a reușit să semneze actele cu Ministerul Dezvoltării. ,,Noi suntem deschiși să-i ajutăm, dacă au nevoie, ne deschidem la o comunicare permanentă instituțională. Este vorba de transferarea datoriilor pe programul următor. La noi, în acest ritm de consumare al banilor s-ar putea să nu mai înceapă niciodată un proiect următor de modernizare. Administrația reșițeană s-a schimbat. Noi suntem deschiși, așteptăm să vină factori de decizie de la ei, pentru a rezolva problemele. Reșița nu poate rămâne un etern șantier.”, a mai spus city-managerul Reșiței.

Mai mult decât atât, dincolo de gropile din multe zone, porțiunile neasfaltate, pline de praf, nerefăcute și diversele săpături, municipalitatea e blocată în acest moment din perspectiva faptului că nici nu poate investi în asfaltări sau reparații ample de drumuri, din cauza acestor lucrări neterminate.

LĂSAȚI UN MESAJ