Reapare tramvaiul reșițean, cu sprijin din Timişoara! Este singura alternativă viabilă de transport local, susține primarul Ioan Popa

3058

Tramvaiul reșițean, pus în operă în jurul anului 1985, a fost o realizare tehnică a acelor vremuri. Sigur, unii susțin că s-a lucrat în mod hei-rupist (e drept că muncitorii au activat non-stop și noptea la lumină artificială), pentru a fi raportată la timp lucrarea. Investiția de atunci era menită a da Reșiței aerul de modernism de care avea nevoie o capitala industriala dar rezolvă si o problema de transport.

Înainte de tramvai, autobuzele care duceau muncitori și nu numai, de pe platforma industrială spre Lunca Bârzavei – cel mai populat cartier – gemeau, producând celebrele fotografii cu oameni atârnând ciorchine pe scări. Mulți reșițeni preferau să folosească trenul, pe traseul Gara de Sud – Gara de Nord, pentru a ajunge după program, acasă.

În afară însă de câteva garnituri cumpărate pe prețul simbolic de un euro, fiecare, aduse după 1990 din Germania, nimic nu s-a mai investit în tramvai sau în calea de rulare. Cale care în prezent e o sursă permanentă de accidente rutiere. Iar fostul primar, Mihai Stepanescu, i-a pus capac, desființând efectiv tramvaiul și introducând societatea Ro A Tir, care și în prezent efectuează transport în comun în oraș, în condții de preț și de frecvență deloc mulțumitoare pentru reșițeni.

Venit la Primărie, omul de afaceri Ioan Popa, are o abordare pragmatică, ce trezește tot felul de comentarii pro și contra. Popa a intuit, într-un spirit pe deplin managerial, că Reșița are nevoie de tramvaie noi, pe bani europeni. El a explicat presei de ce este mai ieftin şi mai avantajos să se repună în funcţiune tramvaiele pentru transportul în comun, în loc să se folosească troleibuze sau autobuze electrice.

„Dacă modernizăm linia de rulare a tramvaiului, total, cei unsprezece kilometri, scoatem dale, absolut tot, şi punem o cale de rulare nouă, care să fie fiabilă, fără zgomot şi aşa mai departe, primim fonduri europene, afirmă Popa. Dacă luăm alte tipuri de vehicule, autobuze electrice, troleibuze, nimeni nu ne dă bani ca să scoatem calea de rulare, pe care oricum trebuie să o scoatem. În acest context, mi s-a părut mie, şi nu numai mie, şi celor care au studiat matematic această problemă, celor de la ADR Vest Timişoara, ni s-a părut oportun să schimbăm calea de rulare cu una nouă şi să achiziţionăm tramvaie pe fonduri europene”.

Ioan Popa s-a aflat, la sfârşitul săptămânii trecute, la Arad, la invitaţia primarului Gheorghe Falcă, deoarece Aradul a sărbătorit 70 de ani de funcţionare a tramvaiului. Primarul Reşiţei mai spune că la întâlnirea de la Arad a stabilit colaborări pentru realizarea proiectului. El susține că a angajat împreună cu profesorul Bota din Timişoara, cu directorul de la RATT Timişoara o echipă care va face o expertizare rapidă a stării de fapt de la Reşiţa, de la ora actuală şi va demara acest proiect. Primarul Reşiţei a mai spus că la Arad s-a întâlnit cu toţi operatorii de transport urban din România, operatori constituţi într-o asociaţie, şi a stabilit, de comun acord, ca în luna octombrie, întâlnirea trimestrială să aibă loc la Reşiţa, iar operatorii de la Cluj şi de la Timişoara l-au asigurat de întregul lor suport pentru a repune tramvaiul în funcţie la Reşiţa.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.