Piața alimentară din Timiș – coșul de gunoi al marilor companii occidentale?

1026

De la tomatele și bananele aduse verzi din Spania sau Grecia și coapte forțat în depozitele românești cu gazul îmbătrânirii forțate (etilena – o substanță creată din petrol și gaze naturale), la cașcavalul, salamul sau gorgonzola germană sau italiană, toate sunt produse de mâna a doua sau a treia, unele chiar expirate, și aruncate în coșul de gunoi al Europei – piața din România – din Banat și inclusiv din Timiș, mai ales că e mai aproape de cea din Apus.

Maria Grapini a dezbătut problema în Parlamentul European

În ultimii 10 de ani, de când țara noastră a intrat în Uniunea Europeană, fenomenul s-a accentuat, fiindcă marile companii occidentale au avut cale liberă să treacă granița, fără să fie controlate de nimeni, și să arunce în galantarele magazinelor din Timiș cele mai mizere produse. Prezentăm și un exemplu concret ce se desfășoară chiar în Timișoara, la un magazin din zona Piața Maria. Într-un mod cât se poate de cinic, vânzătoarea îți spune că dacă iei vinul acela cu prețul de peste 25 de lei primești gratis (!!!) și o sută de grame de brânză specială italiană (cu mucegai nobil!!!, de fapt un putregai). Îți și dă să guști. Cetățeanul rămâne extrem de surprins de strategie și crede că acea companie care procedează întocmai merită tot respectul și admirația. Clientul nu este atent. Vede „delicioasa” brânză neagră albăstruie în exterior și aurie în interior și crede că e de supercalitate. De fapt, are loc cea mai mare batjocură și înșelăciune a clientului. Minunata brânză are un gust de putred și de mucegai dezgustător și înțelegi că, dacă vei mânca cele 100 de grame, sigur ajungi la spital. Este clar că nu poți să dai pe gratis asemenea produs, chipurile, de lux, ci o companie producătoare l-a aruncat la gunoi, că are termenul depășit, iar afaceristul român a înțeles imediat că poate profita, dacă e pe gratis!!!

„Este o certitudine: în țările din Est, sunt produse sub același brand, de calități inferioare, ori asta este o înșelăciune. Sunt membră a Comisiei pentru piața internă și de protecția consumatorilor și e de datoria mea să apăr consumatorul, dar aici este mult mai mult decât consumatorul. A vinde un produs care este mult inferior, dar are același brand, este o contrafacere până la urmă. Îi distrugem pe producătorii corecți. Pe de altă parte, consumatorul plătește un preț necuvenit.  Nu oprim diversificarea, dar producătorul care vrea să vândă pentru o putere de cumpărare mai mică nu are decât să schimbe denumirea produsului, să pună alt  brand, nu să înșele. Cred că aici trebuie să intervenim cu o legislație unitară, evident europeană și cu autoritățile naționale. Dar este clar acum că cei din Est sunt coșul de gunoi, cum de altfel s-a mai dovedit!”, a spus Maria Grapini, europarlamentarul PPUsl, din Timișoara.

De-a lungul mandatului său, Grapini a luat de mai multe ori poziții în Parlamentul European în legătură cu acest subiect și i-a tras de urechi atât pe decidenții de la București, cât și pe cei de la Bruxelles.  Mai mult, recent a fost luat la întrebări chiar comisarul european pentru Justiție, Vera Jourova, în ceea ce privește practicile comerciale neloiale ale întreprinderilor de pe piața internă față de consumatori și despre calitatea inferioară a ingredientelor utilizate în produsele ambalate de mărci globale și vândute în România și în alte țări din Europa de Est.

Cele mai mari diferențe se regăsesc în produsele vândute de „mărcile proprii” ale supermarketurilor și hipermarketurilor distribuitoare. Acest fapt, care are implicații directe asupra sănătății consumatorilor est-europeni, poate fi clasificat drept discriminatoriu și duce la o concurență inechitabilă. Care sunt măsurile pe care Comisia le are în vedere pentru a asigura distribuția produselor de calitate uniformă în UE și evitarea practicilor neloiale pe viitor?”, a fost întrebarea lui Grapini adresată comisarului european pe Justiție.

Piata alimentara din Timis - Maria Grapini in Parlamentul European

Vera Jourova i-a răspuns europarlamentarului român astfel: „Comisia Europeană ia în serios problema standardelor duble ale calității produselor alimentare. În cadrul rețelei de cooperare a autorităților pentru protecția consumatorilor, Comisia Europeană a solicitat autorităților din toate statele membre să colecteze și să facă schimb de dovezi privind cazurile presupuse de standarde duble ale calității produselor alimentare. Au fost efectuate sau sunt în curs de efectuare teste privind cazurile de presupuse standarde duble ale calității produselor alimentare în patru state membre, în timp ce alte câteva state membre intenționează să efectueze astfel de teste”.

Problema a fost repusă pe agenda europeană, în luna iunie 2017,  în cadrul Forumului la nivel înalt pentru îmbunătățirea funcționării lanțului de aprovizionare cu alimente, în conformitate cu concluziile Consiliului European.

Ce fac Ministerul Agriculturii și Protecția Consumatorilor?

Prin urmare, la sfârșitul lunii iunie 2017, fiindcă problema este foarte gravă, o echipă din România formată din specialiști din cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, ai Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor și ai Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor s-a deplasat la Maastricht (Olanda), Aachen (Germania) și Bruxelles (Belgia). Echipa a avut ca obiectiv realizarea studiului comparativ în ceea ce privește produsele alimentare susceptibile de dublu standard. Astfel, în România, în vederea analizării şi depistării eventualului dublu standard în privința calității alimentelor produse în Vestul Europei, s-a constituit un grup de lucru format din reprezentanți ai instituțiilor mai sus menționate. Grupul a realizat, într-o primă etapă, analize de laborator pentru un număr de 175 de produse alimentare (produse din carne, produse din lapte, conserve de pește, miere albine, legume și fructe), având ca termen de comparație informațiile declarate pe etichetă de către producători-distribuitori. Pe perioada deplasării au avut loc întâlniri cu oficiali ai ambasadelor din aceste țări și cu experți-reprezentanți ai autorităților de control din Belgia. Delegația României a prelevat produse alimentare din magazinele care au fost selectate în funcție prezența lor în aceste state și în România, precum și de produsele identice care se regăsesc pe rafturile magazinelor din țările vizate: Lidl – Germania și Olanda; Kaufland – Germania; Belgia – Delhaize (Mega Image –România). Produsele recoltate au fost selectate conform competențelor de către reprezentanții ANPC și ANSVSA, ținând cont de ingredientele și declarațiile nutriționale ale acestora și, mai ales, ținând cont ca aceleași produse din țările vizate să aibă același producător cu cele comercializate în România. Aceeași echipă a efectuat acțiuni de prelevare a produselor identice prelevate din Belgia, Olanda și Germania, comercializate pe piața din România. În Germania, Olanda și Belgia au fost identificate și prelevate 29 de probe (preparate din carne, preparate din lapte, conserve de pește, ciocolată), același număr de probe fiind prelevat și din România. Probele au fost înaintate spre analiză comparativă Institutului de Igienă și Sănătate Publică Veterinară București, aparținând ANSVSA. După finalizarea analizelor de laborator și emiterea buletinelor de analiză se va întocmi un raport final privind rezultatele studiului comparativ, raport ce va fi adus la cunoștința opiniei publice.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.