Nicu Fălcoi face un apel la toți cei ce pot ajuta la rezolvarea problemei vaporașelor de pe Bega

230

Problema navigației pe canalul Bega și implicit folosirea în scop util a vaporașelor ce stau în hangare de prea mult timp, se pare că este un joc al nervilor și al orgoliilor. Chestiunea este pasată la diverse autorități ce nu par deloc să vrea o rezolvare a situației. Se apropie cu pași repezi vara. În loc de a oferi celor interesați un mijloc de transport, dar și de agrement, municipalitatea se vede în postura deloc plăcută de a trebui să restituie din finanțarea proiectului de reabilitare a canalului navigabil. Evident este vorba de malurile apei. Tot în acest proiect a fost inclusă și navigarea cu vaporașe.

În încercarea de a ajuta la deblocarea situației, parlamentarul Nicu Fălcoi de la USR face un apel deschis către toate forțele politice indiferent de afilieri să facă un efort comun. Cu toate că au fost multe pete negre pe acest dosar controversat, dânsul crede că acum este foarte important de a rezolva favorabil navigarea pe Bega, iar abia ulterior ar trebui sancționați cei ce au dus la situația actuală.

” În răspunsul primit ieri (luni, 19 martie a.c.) la o întrebare pe care am adresat-o la jumătatea lunii februarie a.c. reprezentanților Ministerului Apelor și Pădurilor cu privire la situația în care se află documentația necesară modificării Legii de funcționare a Ministerului Apelor și Pădurilor, astfel încât să permită preluarea atribuțiilor de administrare/coordonare a navigației pe Canalul Bega de către Administrația Națională Apele Române (variantă vehiculată în ultima vreme în spațiul public ca posibilă soluție pentru problema circulației vaporașelor pe Canalul Bega), ministrul Apelor și Pădurilor Ioan Deneș comunică faptul că demersul inițiat în acest sens de ministerul pe care îl conduce nu a fost finalizat. Cauza ar fi reprezentată de un aviz cu observații primit în cursul procesului de avizare interministerială din partea Ministerului Justiției, care semnalează că bunurile imobile ce ar putea face obiectul de activitate al structurii a cărei înființare era propusă (Administrația Căii Navigabile a Canalului Bega) sunt de natura celor prevăzute de articolul 136 din Constituția României, respectiv de Legea nr. 213/1998.

Din răspuns mai rezultă și că s-ar impune o reconsiderare a abordării, în sensul inițierii unui proiect de lege, pentru a răspunde reglementărilor constituționale referitoare la caracterul inalienabil al bunurilor aflate în proprietate publică, respectiv prevederilor conținute în articolele 23 și 25 din Ordonanța Guvernului nr. 22/1999 (modificată de Legea nr. 235/2017 pentru modificarea și completarea Ordonanței privind administrarea porturilor și căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparținând domeniului public și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căile navigabile interioare).
Cum intervalul rămas până când Municipalitatea din Timișoara ar putea fi pusă în situația de a returna finanțarea europeană primită în cadrul proiectului de reabilitare a malurilor Canalului Bega, pe fondul presiunii din ce în ce mai crescute a timpului, am adresat astăzi, în cadrul sesiunii săptămânale de Declarații politice, un apel tuturor colegilor parlamentari, cu precădere celor aparținând actualei majorități politice PSD-ALDE.”, spune Nicu Fălcoi.

Conținutul integral al declarației este redat mai jos

” Apel la implicare pentru evitarea eșecului proiectului cu finanțare europeană vizând amenajarea malurilor Canalului Bega pe tronsonul timișorean.

Stimați colegi,
Mă adresez astăzi dumneavoastră cu o solicitare care îi vizează în primul rând pe colegii parlamentari de Timiș, indiferent de culoarea lor politică, dar și pe toți cei care doresc să ne sprijine într-un demers util și foarte necesar în acest moment Timișoarei.

Despre ce este vorba concret? În baza unui proiect finanțat din fonduri europene, Municipalitatea din Timișoara a achiziționat mai multe vaporașe destinate transportului de pasageri și navigației pe Canalul Bega. Ulterior s-a aflat că, din pricina neclarităților legate de regimul juridic al Canalului Bega și a dubiilor legate de cui ar trebui să-i aparțină viitoarea Administrație a Căii Navigabile a Canalului Bega (să fie, adică, în subordinea Ministerului Transporturilor sau să funcționeze sub coordonarea Ministerului Apelor și Pădurilor), circulația acestor vaporașe pe Bega este, practic, imposibilă.

Despre căile și posibilitățile legale de înființare a acestei administrații s-a tot vorbit multă vreme, într-un veritabil ping-pong al declarațiilor făcut între reprezentanții autorităților locale și județene și cei ai unor ministere. Rezultatele acestor declarații, însă, au tot întârziat să apară. Periclitată de această tergiversare este însăși soarta finanțării europene a proiectului. În joc se află 6 milioane euro bani europeni, care au fost utilizați pentru reabilitarea malurilor Canalului Bega și pe care, dacă proiectul eșuează, Municipalitatea va trebui să îi returneze.

Probabil că nu este acum momentul potrivit să căutăm vinovați și responsabili. Deși e lesne de înțeles, la o analiză atentă, că vinovățiile și responsabilitățile sunt foarte împărțite.

Adresez, pe această cale, un apel colegilor noștri parlamentari din PSD și ALDE, cărora le solicit să-și folosească puterea de convingere și influența conferită de majoritatea politică pe care o dețin și să ajute la inițierea și trecerea proiectului de lege sau a OUG-ului necesar.

Aș iniția eu acest proiect, dar, fiind în Opoziție, șansele de a-l trece sunt foarte mici sau chiar inexistente, așa că vă solicit să-mi acordați sprijinul sau să-l inițiați dumneavoastră, fiindcă este realmente complet neimportant cine va fi inițiatorul acestui proiect atâta vreme cât el va putea oferi o rezolvare acestei probleme.

Evident că soluția cea mai rapidă ar fi adoptarea unei OUG.

Stimați colegi, dacă doriți să dovediți că vă pasă cu-adevărat de Timișoara, ACUM aveți ocazia să o faceți, sprijinind parcurgerea cu maximum de celeritate a tuturor pașilor necesari. Știu că timpul rămas e foarte scurt, dar dacă v-ați implica în rezolvarea acestei probleme cu toată determinarea, n-ar fi imposibil să avem, înainte de finalul acestei sesiuni parlamentare, fie OUG-ul necesar, fie proiectul de lege adoptat. Și în felul acesta finanțarea europeană (periclitată acum de numeroasele nesăbuințe comise inclusiv de către inițiatorul proiectului) ar putea fi salvată.

Îmi exprim speranța în sprijinul și implicarea dumneavoastră și vreau să cred că pentru fiecare dintre noi în parte interesul comunității pe care o reprezentăm și preocuparea de a contribui la evitarea unui extrem de regretabil eșec al acestui proiect reprezintă argumente care vor prima în adoptarea deciziilor noastre.”, îndeamnă Nicu Fălcoi.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.