Două centre de permanenţă din mediul rural al județului Timiș nu pot asigura medicii și asistenții necesari

124

În judeţul TIMIŞ, funcţionează 46 centre de permanenţă din care 23 în mediu rural şi 23 în mediu urban. Două centre de permanenţă din mediul rural, GOTTLOB şi NĂDRAG, au activitatea suspendată la cerere, din  cauza imposibilității asigurării echipelor de gardă (condiţie minimă obligatorie = 5 medici + 5  asistenţi), spune Direcţia de Sănătate Publică a judeţului Timiş, în Analiza stării de sănătate la nivelul populaţiei din judeţul Timiş pe anul 2015.

Ce sunt și cum funcționează centrele de permanenţă?

În cadrul centrelor de permanenţă, se asigură continuitatea asistenţei medicale primare în regim de gardă. Serviciile medicale acordate de medicii de familie în cadrul centrelor de permanenţă sunt:

  1. a) asistenţă medicală în afecţiunile acute şi urgenţele medico-chirurgicale, în limitele competenţei medicului de familie şi posibilităţilor tehnice.
  2. b) trimitere către alte specialităţi în vederea internării, în situaţiile care depăşesc competenţele medicului de familie.
  3. c) administrarea medicaţiei necesare tratamentului de urgenţă, aceasta se asigură din trusa de urgenţă a centrului de permanenţă.
  4. d) eliberarea unei adeverinţe medicale pentru pacient, cu care se va prezenta a doua zi la medicul său de familie pentru prescrierea reţetei.
  5. e) în zilele de sâmbătă, duminică şi sărbători legale, medicaţia se asigură din trusa de urgenţă, atât cât va fi necesar pacientului până ajunge la medicul său de familie.

Programul de activitate al centrelor de permanenţă este de la ora 20,00 la ora 8,00 pentru zilele lucrătoare şi 8,00 – 8,00 (garda de 24 ore) în zilele de sâmbătă, duminică şi sărbători legale (120 zile/an).Serviciile medicale se acordă tuturor persoanelor care le solicită, indiferent de statutul de asigurat al acestora.

Unde sunt cele  44 de centre de permanenţă în funcţiune

Începând cu anul 2011, centrele de permanenţă au fost înfiinţate şi reorganizate (conform Ordinului Ministerului Sanătății nr. 697/2011). În 2011, îşi desfăşurau activitatea opt centre de permanență în localităţile Ciacova, Dudeştii Vechi, Gătaia, Recaş, Liebling, Nițchidorf, Teremia Mare și Maşloc.

Începînd cu 2011, au fost înființate succesiv 7 centre de permanenţă la Cheveresu Mare, Comloșu Mare, Buziaș, Moșnița Nouă şi Timișoara (3). În 2012, au fost înființate 14 centre: Timișoara (3), Lugoj (2) și câte unul la Parța, Remetea Mare și Gottlob, Sânandrei, Chișoda-Giroc, Birda, Ortişoara, Săcălaz, Utvin. În 2013, au fost înființate 9 centre de permanență în Timișoara (3), Lugoj (2) şi câte unul în Gelu-Variaș, Bărăteaz, Becicherecu Mic, Nădrag. În 2014, 3 centre de permanenţă  la Timişoara (2) și Dudeştii Noi, iar în 2015 au fost înfiinţate 5 centre de permanenţă în Timişoara (4) şi Ghiroda, spune DSP Timiș.

Numărul total de bolnavi asistați la domiciliu a fost de 224 în 2015

Comparativ, 2014/2015, centrele de permanenţă au raportat un număr centralizat de 51.529, respectiv 55.304 consultații, pe fiecare an, pentru afecţiuni acute şi urgenţe medico-chirurgicale în limitele competenţei medicului de familie. Numărul de solicitări pentru intervenția unui echipaj de urgenţă a fost de 230/237 şi s-a solicitat ambulanţă de transport 172/166. Numărul total de bolnavi asistați la domiciliu a fost de 144/224.

Structural, pe medii Urban/Rural, se constată în mediul urban o aglomerare a cazuisticii pediatrice în afara programului medicilor de familie.  Activitatea celor 44 de centre permanenţă în funcţiune este coordonată şi monitorizată de către  Direcţia de Sănătate Publică Timiş şi Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate Timiş (program de activitate-gărzi, număr consultaţii, consum de materiale sanitare şi medicamente). În cursul anului 2015, DSP Timis a înregistrat 5 cereri de înfiinţare de noi centre de permanenţă în Timişoara, Dumbrăviţa, Biled şi 2 în Giarmata, cereri neaprobate de CJAS Timiș.

loading...

LĂSAȚI UN MESAJ