De la producția de lumânări la cea de caroserii auto a fost un pas, de peste un secol și jumătate

176

Fabrica Azur este cunoscută de toată lumea și în toată lumea. Nu există bănățean fălos de poarta sa de „pleu” să nu fi folosit barem odată cunoscuta cutie cu vopsea pentru a-și împrospăta culoarea de la intrare sau gardul fie el de lemn sau de metal. Nu există gospodar de la bloc să nu fi dat cel puțin odată cu pensula pe ușa de la garaj ori boxa în care ține murăturile.

Compania AZUR împlinește 93 de ani în producția de fărburi, devenind astfel unul dintre cele mai longevive branduri naționale și europene, dar și un simbol al prosperității și continuității economice timișorene. Pentru a marca acest moment aniversar, sâmbătă a intrat cine a vrut în fabrica de pe strada Constructorilor deoarece a fost ZIUA PORȚILOR DESCHISE.

La sărbătoare s-a alăturat oricine a fost curios să afle ceva despre tradiția, evoluția și succesul în piața de vopsele. Adulții au aflat câte ceva din poveștile neștiute ale fabricii, unele cu parfum de epocă, altele au dezvăluit și clipele mai grele prin care a trecut compania, dar și modul în care AZUR a reușit să ajungă unde este astăzi. Tot pentru curioși a fost organizat turul fabricii cu multe explicații primite direct de la specialiști.

Nu au fost uitați nici copii. Pentru ei în mod special s-a animat curtea fabricii cu personaje de poveste. O echipă de tinere artiste au transformat copiii în personajele lor favorite, a fost creată o atmosferă de sărbătoare și voie bună. Toata curtea s-a însuflețit de baloane colorate ce zburau peste tot, de muzică și zarvă.

Unul din cele mai emoționante momente a fost întâlnirea pensionarilor, foști lucrători ai Azurului, ce au depănat amintiri cu ce a fost cândva. Au avut posibilitatea să compare uzina actuală cu cea din memorie.

AZUR este unul dintre cele mai frumoase simboluri economice ale Timișoarei, care dăinuie și astăzi.

Cei 93 de ani de producție de vopsele sunt doar o parte din istoria mult mai lungă a fabricii. De fapt sunt consemnați nu mai puțin de 172 de ani de industrie chimică. La început a fost doar un atelier de fabricat lumânări și săpunuri. Totul începe în anul 1844, anul înființării companiei atunci doar ca simplă manufactură de lumânări și săpun sub denumirea Fabricele Unite de Ulei și Săpun S.A.

Povestea AZUR este strâns legată de Eugen Farber, una dintre cele mai proeminente personalități ale urbei de pe Bega din perioada interbelică, tatăl lui John J Farber, cel care este astăzi proprietar și președinte al grupului american ICC Industries din care face parte și AZUR. Ulterior, la 1 august 1923, Eugen Farber înființează o societate comercială, care are ca obiect de activitate producția și comerțul cu vopsele. În anul 1925, condițiile de import devenind foarte grele, se decide transformarea societății comerciale în societatea industrială, Fabrica Unită de Lacuri și Vopsele, care își desfășoară activitatea de producție în aceeași locație cu Fabricile Unite de Ulei și Săpun, imobilul de pe str. Peneș Curcanul nr. 4. După 1948, ca mai toate fabricile a fost naționalizată de autoritățile puterii populare venite la putere.

ICC Industries răscumpără în 1999 Fabrica AZUR aflată odată în proprietatea familiei Farber După 50 de ani, doctorul chimist John Farber se reîntoarce la Timișoara, orașul său natal și îndreaptă o greșeală ce a distrus generații și a sacrificat o lume înfloritoare.

Condusă de directorul Zoltan Jakab, compania AZUR reușește nu doar să revină la gloria care a consacrat-o, ci să se dezvolte în continuare, fiind una dintre cele mai competitive fabrici de profil din România, ce a trecut granițele recunoașterii europene și, chiar mondiale. Măsurile manageriale care reușesc să dinamizeze activitatea companiei, investiția permanentă în oameni și formarea unui adevărat nucleu familial în echipa de angajați au asigurat succesul fabricii și continuă să rămână o rețetă de succes, într-o eră caracterizată de viteză și politică a schimbării.

Compania se implică permanent în cele mai importante proiecte în folosul comunității: investiții la grădina Zoo din Timișoara și Muzeul Satului Bănățean, reabilitare de obiective publice cu produse oferite gratuit de AZUR, sprijinirea proiectelor educative și culturale pentru tineri și copii, activități interactive pentru public.

AZUR va continua să demonstreze, cum spune și președintele ICC Industries, Dr. John J. Farber, că “Prin pasiune, credință și curaj totul poate fi posibil”. Acestea sunt valorile care definesc brandul timișorean, principiile care i-au asigurat această longevitate și cele care stau la baza unui viitor în care vom persevera în „a schimba natura lucrurilor”.

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ