2018 – anul marilor inaugurări de autostrăzi. Bilanţ al loturilor 2, 3 şi 4 din tronsonul Lugoj – Deva

1011

Aşteptăm de un an deschiderea loturilor de autostradă care să lege Timişoara de Deva. Aşteptăm finalizarea lucrărilor loturilor 2, 3 şi 4 din Autostrada Vestului, pentru a putea ajunge în centrul ţării direct pe autostradă. Deşi autorităţile au făcut promisiuni tot anul că cele 3 loturi se vor deschide în decembrie 2017, toamna a năruit speranţele şoferilor şi promisiunile şefilor de la drumuri. Oficial, niciun lot de autostradă nu va fi deschis anul acesta. Promisiunile s-au mutat pentru anii viitori, când, susţin reprezentanţii Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, toate cele 3 segmente vor fi gata. Dacă loturile 3 şi 4 au şanse să fie finalizate până în toamna anului 2018, lotul 2 rămâne programat la inaugurare în martie 2020.

Lotul 2, încă departe de finalizare

Lotul 2 din tronsonul Lugoj – Deva începe din dreptul localităţii Traian Vuia şi se întinde până la Coşeviţa, având 28,6 kilometri. Dacă anul trecut, de Crăciun, autorităţile au făcut o bucurie şoferilor şi au deschis primii 15 kilometri din acest segment, vestea proastă a venit (şi ea) repede. Ceilalţi 13,6 kilometri nu vor fi gata decât în luna martie a anului 2020. Adică peste 4 ani!

Cea mai mare problemă a acestui lot o reprezintă ultima şecţiune, E. Aici ar urma să fie construite tuneluri imense pentru autovehicule, iar la suprafaţă vor fi amenajări, astfel încât să poată circula animalele sălbatice. Vorbim de tuneluri unite, care însumează aproape 1 kilometru. În ultimul an, oficialii de la Bucureşti s-au „jucat” cu acest proiect şi au anunţat tot felul de măsuri: rezilierea contractului cu constructorul, eliminarea tunelurilor din proiect, licitarea separată a secţiunii. Nimic nu s-a concretizat. Iniţial, CNAIR declara că acelaşi constructor, Sallini, va realiza şi aceste lucrări suplimentare, dar, pentru că vorbim de costuri substanțiale, de zeci de milioane de euro, secţiunea va fi scoasă la licitaţie. Cel puţin acestea sunt ultimele informaţii oficiale de pe site-ul CNAIR. Astfel, costul de ridicare a lotului 2 va fi mult mai mare decât cel negociat la început, de 562 de milioane de lei.

Ameninţările la adresa constructorului nu au încetat din partea CNAIR, avertizează Asociaţia Pro Infrastructura.

„În ultimele luni, Compania Naţională de Administrarea Infrastructurii Rutiere a început să apeleze la o tactică nefericită și complet dezavantajoasă pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere. Astfel, constructorii care mișcă în front și nu cântă așa cum își dorește liderul suprem, directorul general Ștefan Ioniță, încep să fie certați public de către autorități pentru «șanțuri lipsă» sau «mobilizare insuficientă».
Problemele pornesc de la fuga de răspundere a celor din CNAIR, cum ar fi soluționarea situației tunelurilor de pe lotul 2 Lugoj — Deva. Obiectivul este de a scăpa de aceste decizii prin rezilierea contractelor. Dar nu pot face acest lucru pur și simplu, fiindcă le-ar sări toată lumea în cap. Așa că ridiculizează public companiile care execută autostrăzile, pentru aspecte de care tot CNAIR este responsabilă până la urmă, lăsând în final să se înțeleagă cum că au făcut un bine țării prin rezilierea contractelor și trimiterea constructorilor răi la plimbare”, transmite Pro Infrastructura.

Lotul 3 — probleme pe şantier şi acuze de slabă mobilizare

În ultimul an, lotul 3 din tronsonul Lugoj – Deva a început să ridice mari probleme constructorului. De la prăbuşirea terasamentelor în zona Holdea, pe 70 de metri, la lucrări impuse suplimentar şi la controale inopinate dese, firma de construcţii a rămas în urmă cu lucrările. Aşadar, în această toamnă, CNAIR a decis să recunoască faptul că nu va putea inaugura lotul cuprins între Coşeviţa şi Ilia în decembrie 2017, aşa cum s-a promis. Noul termen este septembrie 2018, unul realist — afirmă atât voci din CNAIR, cât şi asociaţiile non-profit care monitorizează lucrările.

Reprezentanţii drumurilor spun că, de fapt, constructorul nu se moblizează foarte bine şi că face lucrări neavizate — cum este nodul rutier Holdea —, iar cele urgente nu sunt atacate.
„Echipa CNAIR care verifică activitatea pe autostrada Lugoj – Deva, lot 3, a constatat că, la km 76, unde lucrările executate necorespunzator au fost demolate de antreprenor în luna octombrie 2016, în prezent antreprenorul nu desfășoară nicio activitate”, au transmit cei de la CNAIR pe Facebook.

În apărarea constructorului vin cei de la Pro Infrastructura, care susţin că firma face lucrările suplimentare pe propriii bani şi că CNAIR întârzie cu plăţile.

„CNAIR anunță pe Facebook faptul că acest constructor (Comsa-Aldesa) nu lucrează într-un punct al șantierului. Pentru corecta informare a opiniei publice, motivul pentru care nu se lucrează ține de autorități: nu au fost aprobate toate soluțiile tehnice de îmbunătățire a terenului, astfel încât să se poată continua execuția, și nu există undă verde pentru a aduce materialul de umplutură din zona Holdea în acest punct. Dar evident că acest aspect este «uitat» sau mușamalizat, obiectivul fiind demonizarea constructorului cu orice preț.
Cel mai probabil, Ștefan Ioniță dorește rezilierea, pentru că nu vrea să semneze, deși legea îi permite, pentru lucrările suplimentare din zona Holdea, acolo unde a fost adăugată o descărcare temporară a traficului pentru a putea folosi tot lotul 3 până când sunt gata tunelurile de pe lotul 2 Lugoj – Deva (este vorba de minimum 4 ani de zile).
Domnul Ioniță preferă să fugă de răspunderea pe care o are ca șef al companiei, în loc să facă tot posibilul pentru a deschide acest tronson de autostradă de aproximativ 21 de km”, mai spun cei de la Pro Infrastructura.

În prezent se munceşte la relocarea drumului național din zona Holdea, pentru ca şoferii să poată folosi viitorul tronson. Potrivit specialiştilor, gruel ar trebui depăşit în această iarnă.

„Se văd clar noul amplasament al DN68A și sensul giratoriu care va primi și breteaua care va conecta DN68A cu A1. Această bretea va fi construită după ce traficul pe drumul național va fi redirecționat pe noul traseu. Tot în acest set de poze, puteți vedea și cele două ecoducte (pasaje pentru animalele mari) de pe acest lot.

După numeroase bâlbe și tergiversări ale autorităților, blocaje birocratice, negocieri contractuale, dar și probleme de ordin tehnic (cum ar fi cele din nodul Ilia), se pare că acest proiect intră, în sfârșit, în linie dreaptă. Nu va fi deschis prea curând, dar măcar ce a fost mai greu a trecut, cele mai dificile probleme fiind, în bună parte, depășite”, transmite Pro Infrastructura.

Inițial, contractul a fost semnat pentru suma de 580 de milioane de lei pentru acest lot. Costurile vor creşte însă, fiindcă au apărut lucrări noi de realizat, cum este un ecoduct pentru animale şi descărcarea de la Holdea. Construtorul cere mai mulţi bani, CNAIR vrea să îi impună penalizări şi să mai facă economie. Momentan, cele două părţi negociază.

Lotul 4, ultima amânare

La începutul acestei luni am mai avut parte de o surpriză neplăcută. CNAIR a anunţat că termenul pentru finalizarea lotului 4 din tronsonul Lugoj – Deva este amânat şi el. Astfel, segmentul de autostradă dintre Ilia şi Şoimuş nu va fi gata decât în trimestrul II al anului 2018. Asta înseamnă că el va fi deschis oricând, între lunile aprilie şi iunie 2018.

Potrivit site-ul CNAIR, problemele care mai trebuie depăşite pe lotul 4 sunt: afectarea stabilităţii stâlpului nr. 37 al Transelectrica, din cauza excavaţiilor la baza versantului din zona Brănişca; problemele de relocare a liniilor de înaltă tensiune de pe lotul 4, care au blocat lucrările la viaductul Brănișca; realizarea soluţiei de relocare a Peşterii cu Lilieci din zona localităţii Şoimuş.

Constructorul s-a mobilizat bine, însă a și muncit cu toate forţele. Dar, timp de un an, pe jumătate de lot nu s-a muncit deloc, pentru că beneficiarul, CNAIR, nu a reuşit să obţină toate autorizaţiile necesare, iar munca a trebuit oprită. Acum însă se trage tare pentru a se recupera timpul pierdut.

„Lucrările continuă într-un ritm bun pe lotul 4 al Autostrăzii A1 Lugoj – Deva, constructor UMB. La nodul Șoimuș a fost pregătită macaraua care va ridica grinzile. Se lucrează la culeea dinspre est (Deva), în rest pilele sunt gata și așteaptă grinzile. La viaductul din Dealul cu Lilieci se mai lucrează la câteva pile — aici avem deja grinzi instalate și se avansează cu armarea diverselor elevații. În zona Mintia se continuă relocarea stâlpilor LEA. Avem progrese și la capitolul relocări de țevi.
Debleul Brănișca prinde contur: constructorul a executat deja cea mai mare parte din săpături și se pregătește de partea de terasamente. Viaductul Brănișca este într-un stadiu avansat, având puține părți la nivel de instalare predale, în rest predalele sunt puse pe poziții, armarea este efectuată și, în curând, probabil, se va începe suprabetonarea.
La zidurile de sprijin din dreptul localității Bretea Mureșană mai este încă multă muncă de făcut, dar se înaintează”, concluzionează Pro Infrastructura, după ultima vizită pe şantier.

Acest lot are 22 de kilometri şi este cel mai ieftin dintre toate trei, costând 420 de milioane de lei.

LĂSAȚI UN MESAJ